Promoce v Haagu a pět otázek pro absolventy MBA

Karolina Čiklová

Jen jednou za rok se do holandského Grand Hotel Amrâth Kurhaus The Hague sjedou manažeři z celého světa, aby z rukou děkana Business School Nederland (BSN) Marcela Van Der Hama převzali diplomy MBA nebo DBA. Letošní slavnostní promoce se může chlubit nejvyšším počtem předaných titulů v historii BSN, tedy od roku 1988. Titul DBA získalo 43, MBA pak 475 absolventů.

Datum 21. září 2019 si budou velmi dobře pamatovat také 3 absolventi TC Business School.

Úspěšné obhajoby v pražském Břevnovském klášteře (21. srpna 2019) korunoval úžasný zážitek z promoce v Kurhausu.

Michal Bugár (MegaBIT Services), Antonín Smrček (Labeta a.s.) a Zbyněk Černý (Stating, s.r.o.) do Haagu vyrazili spolu se zakladatelkou TC Business School Slávou Kubátovou.
I když každého vedlo ke studiu něco jiného a každý během něj prošel různými fázemi, na jednom se shodují: TC Business School otevírá přesně ta témata, která manažeři potřebují, a to netradičním způsobem a v prostředí naprosté důvěry. Učení se je totiž nikdy nekončící proces, bez kterého není možné ve světě obstát.

Jak dlouho jste MBA studovali?

Michal Bugár (M. B.):  Do programu GMP som nastupil na jesen 2014 do skupiny GMP53. Kedze druhy stupen sa otvaral az dalsi rok, tak do MBA studia som sa vrhol v septembri 2015. Priznam sa, ze ked to teraz pisem, tak sa mi to vidi dost dlho. Pocitovo mam vsak dojem, ze to ubehlo neskutocne rychlo. Rozmyslam, ze si to zopakujem.

Antonín Smrček (A. S.): Od února 2016 do srpna 2019, tedy cca 3,5 roku.

Zbyněk Černý (Z. Č.): Jsem v tomto směru v TCčku nechtěným rekordmanem. Studium mi trvalo 11 let. Je asi dobré uvést, že jsem měl ve své studijní práci dlouhou 6letou odmlku. TCBS jsem si vybral krom jiného proto, že nabízelo důkladné propojení výuky s praxí. Od počátku studia jsem poznával, že to nebyl jen marketingový tah pro přilákání studentů, ale skutečnost. O to větší měrou jsem chtěl to nové, co jsem se dozvěděl, využívat. S přibývajícím časem jsem ale víc a víc nabýval dojmu, že získané kompetence neuplatním v rozsahu, který by vyváženě zrcadlil mé studijní úsilí. Měl jsem pocit, že firma, ve které pracuji, o mé zvýšené znalosti a dovednosti příliš nestojí. Počáteční studijní nadšení pominulo a můj učební proces dostával stále větší trhliny, až dospěl do bodu nula. Avšak okolnosti se naštěstí příznivě otočily. Změnil jsem profesní působiště a společně s tím přišel nejen nový impuls a motivace, ale i zřetelný prostor pro využití toho, co jsem se učil. A také! Celé ty roky mě tížil nepříjemný pocit z nedokončené práce. Nechtěl jsem získat nálepku toho, který to nedotáhl do konce. Naopak, motivace dokázat sám sobě, že na to mám, že disponuji dostatečně pevnou vůlí, ta mi opravdu nedovolila přemýšlet jinak než směrem ke zdárnému konci. Podařilo se a jsem za to moc rád.


Co jste řešili ve svých Master Projektech?

M. B.: V Master Projektu som sa venoval strategickemu procesu organizacie, v ktorej som aktualne pracoval. Kedze islo o mladu a rozvijajucu sa spolocnost, s velmi dynamickym rastom, tato tema bola velmi zaujimava a samotna praca na projekte mi dala mnozstvo cennych skusenosti. Nadobudnute poznatky sa snazim vyuzit pri podnikani. Kedze sa vlastnik rozhodol spolocnosti zavriet, tak ja som sa rozhodol nejaku zase zalozit…aby sa zachovala rovnovaha.

A. S.: Moje téma MP bylo doslova „Zvýšení výkonu managementu“ a výsledná varianta řešení spočívala v definování sjednocující vize a sestavení nové strategie s aktivním zapojením celého managementu – vtažení manažerů do celého strategického procesu. Výsledky disertace jsem z části použil ještě před jejím dokončením a celý, nově definovaný strategický proces postupně v naší společnosti implementuji. Konec konců celou disertaci jsem vypracoval především pro naši společnost, byť byla zadáním v rámci studia.

Z. Č.: Svůj Master Project jsem zaměřil na strategický marketing. V projektu jsem řešil, jak to udělat, abychom dokázali nalézat jen ty „dobré“ zákazníky a uměli se naopak vyhnout těm „špatným“. Mnohé z projektu je pro naši firmu uplatnitelné, prostřednictvím implementace máme šanci zlepšit se a díky tomu povýšit naši úspěšnost. Kdybych měl vybrat nejdůležitější pojmy a oblasti mého Master Projectu, budou jimi: segmentové cílení, konkurenční výhoda, netechnické kompetence (interpersonální dovednosti), firemní kultura.


Jaké dojmy jste si odváželi z Haagu?

M. B.:  Velmi silny zazitok. Myslim ze tolko absolventov MBA a DBA pokope sa len tak nevidi . Bolo to velmi pekne vyvrcholenie toho usilia na pozadi.

A. S.: Upřímně řečeno – je to „tyjátr“, ale velmi příjemný.

Z. Č.: Byla to skutečná slavnostní tečka za studiem. Prostředí majestátního Grand Hotelu Amrat Kurhaus, rozmanité mezinárodní společenství studentů a v neposlední řadě promoční talár a čepice, to vše dodalo promoci dokonalou, doslova gradující atmosféru. Člověk v té naprosté přesile zahraničních studentů pociťoval hrdost na to, že se z Čech dokázal „probojovat“ až do dalekého nizozemského Haagu. Určitě je na co vzpomínat.


Na co budete v souvislosti s TC Business School vzpomínat?

M. B.: Tak tato otazka je velmi zaujimava. Vratim sa k tomu, co som uz viac krat povedal. “Ked uz si myslim ze vsetko viem, tak som prave na zaciatku”. No a tak som si povedal uz prednedavnom, ze nebudem spominat, ale pokracovat… ako lektor. Aby som to uciace koliecko roztacal znova a znova.

A. S.: Způsob přednášek ve formě diskuze a pak samozřejmě skvělé výkony všech lektorů.

Z. Č.: Studium v TCBS je pro mne synonymem pro netradiční způsob učení. To, že jsem se mohl učit, co jsem chtěl a co jsem potřeboval, je opravdu něčím, na co lze zapomenout jen stěží. A co mi nejvíc utkvělo v paměti? Bezesporu firemní kultura. Pojem pro mě do zahájení studia neznámý, o to více pozoruhodný. Vždyť kultura rozhoduje, jak ve firmě věci děláme, jak se chováme a přemýšlíme. Je něčím, co nás ovlivňuje v každý okamžik a ve všem konání. Pravděpodobně nebudu první, přesto si dovolím jednu parafrázi, která pro mě roli firemní kultury vystihuje: „Za vším hledej ženu kulturu“.


A poslední otázka: Co se za dobu studia změnilo ve vaší práci a životě?

M. B.: Zmenilo sa uplne vsetko. Tak v praci ako aj v zivote. Zacnime teda v praci. Ta sa zmenila dva krat. Obidve zmeny mi nieco dali. Azda najlepsie to vystihnem tym, co som povedal v Holandsku Slave. Ked som do MBA nastupoval, moja motivacia bola velmi plytka…chcel viac zarabat. Teraz, ked som uz MBA vystudoval, tak jediny kdo rozhodne o tom kolko budem zarabat, som ja sam…kedze som sa dal na cestu podnikania . Takze namiesto kancelarie a sluzobneho auta v “stabilnej” nadnarodnej spolocnosti mam dnes dve spolocnosti s jedinou istotou…ziadna istota tam vonku nie je. Mam vsak asi stastie na ludi okolo seba a tak sa ta neistota da vyvazit timovou pracou a zdielanim spolocnych vizii.
No a co sa zmenilo v zivote? Tak okrem troch pismen za menom M B A, mi pribudli pocas studia aj tri dcerky Emka, Ivanka a Kristinka. Asi preto sa mi vidi ze to tak ubehlo… clovek musi v tomto nastaveni natiahnut minutu na 80 sekund alebo ako mi raz povedal jeden lektor (Libor ), den ma 24 hodin a ked stanes o hodinu skor, tak 25. Tu by som este rad dodal, ze vlastne oddelit pracu a zivot asi nejde hrubou ciarou. Okrem toho ze sa nam rodinka rozrastla, tak sme si zadovazili s manzelkou este jedno “dietako” a sice vlastnu firmu (pozn. Spolocnost ArbITAR som zalozil s manzelkou, MegaBIT Services s byvalim kolegom – Ondro Beres, aktualne student GMP69). Takze tych 25 hodin denne sa nam naozaj hodi.

A. S.: Pohled na nutnost maximálně se přizpůsobovat tempu doby – tedy se učit.

Z.Č.: Tak především jsem se naučil učit se. Čímž samozřejmě nemyslím učení „nazpaměť“, ale kontinuální osobní rozvoj. A pokud by má odpověď byla až příliš troufalá, přinejmenším vím, že učení se se dá naučit.
Mohu říci, že určitě není málo toho, co jsem za ta léta poznal, uvědomil si, v praxi i osobním životě použil. Těch několik roků studia také změnilo mě. Myslím, že v mnohém jsem skutečně jiný. Jiný ve smyslu vnitřního nastavení. Jsem přesvědčený, že absolvování programu MBA v TCBS významně ovlivnilo změnu mého pohledu na pracovní život, podmínky, to, jak se věci dělají. Je to díky získaným znalostem, obšírnějšímu přehledu či větší sečtělosti.
Nepochybuji, že studium přineslo krom rozvoje mých kompetencí také mnohé plusy do firem, ve kterých jsem působil a působím. A to nejen prostřednictvím implementace vypracovaných Action Learning projektů, ale také díky uplatnění nabytých manažerských znalostí a dovedností. Těmi interpersonálními počínaje, přes jednotlivé disciplíny managementu až po záležitosti jako třeba řízení rizik, řešení organizační struktury nebo ovlivňování všudypřítomné firemní kultury.