VÝCHODOČESKÉ DIVADLO PARDUBICE

MŮJ ÚČET
11. říjen 2019

Bez kostýmu tentokrát (nejen) o tanci

Loňský formát pořadu Bez kostýmu aneb Povídání z herecké šatny se osvědčil a diváci se ptají na termíny příštích večerů, které by mohli strávit s herci a dalšími mými hosty. Už jsme si povídali s Petrem Novotným o režii a s výtvarníkem Romanem Šolcem o tvorbě kostýmů. Ředitele VČD a herce Petra Dohnala jsem představila jako režiséra dabingu a zazpívali jsme si s kapelou Kosteam, se kterou hrává náš ekonomický náměstek Bohumil Kos. A hosty byli samozřejmě i herci, vždyť především oni jsou v hledáčku našich diváků.

První díl Bez kostýmu v letošní sezóně bude na Malé scéně ve dvoře patřit hereckému páru PETRA JANEČKOVÁLADISLAV ŠPINER, kteří jistě odtajní některé zajímavosti ze svého soukromého života. A naši společnost doplní přední česká choreografka, lektorka a tanečnice PETRA PARVONIČOVÁ.

Petra a Láďa se už mnohokrát stali nejoblíbenějšími herci našeho souboru. Kromě talentu, kterým jsou obdařeni všichni pardubičtí herci, se mi tato dvojice zdá navíc dost všestranná. Hrají, zpívají, tančí, a proto bývají často obsazováni do významných rolí v muzikálových inscenacích. Petra dokonce vystudovala muzikálové herectví na brněnské JAMU, a je tedy k tomuto žánru předurčena, i když v poslední době ji potkávají většinou činoherní příležitosti. Ale v muzikálu si „odkroutila“ spoustu velkých rolí – vzpomeňme například na Lízu z My Fair Lady, titulní roli v Mam’zelle Nitouche či Velmu Kelly v Chicagu. Určitě si ráda popovídá i o posledních krásných úkolech, které jí nabídla loňská sezóna v titulech Mikve a Spříznění volbou.

Láďa sice není „tanečníkem“ vzděláním, ale příležitosti ho z něj udělaly – například role Kabaretiéra v Chicagu, která pro něj byla jako ušitá a přinesla s sebou i spoustu tance. Pro choreografku Petru Parvoničovou to bylo první setkání s naším souborem a myslím, že to od režiséra Petra Novotného byla skvělá volba! Petra přinesla hereckému souboru nový pohled na jevištní tanec a především nový styl a způsob práce. Láďa si oblékl tepláky (od té doby byl naším externím tanečním souborem přezdíván „Teplák“) a trávil hodiny na baletním sále. Lehkost a samozřejmost, s jakou pak tančil stejně skvěle jako profesionální tanečníci, byla obdivuhodná.

Petra Parvoničová je podepsaná i pod choreografií Tančírny a Zamilovaného Shakespeara. Zatímco Shakespeara zdobí „jen“ dva tance, nabité energií a předvedené v neobvyklém tempu, Tančírna je na tanci založená, mapuje (kromě jiného) dějiny soudobého tance posledních sta let. Petra s herci pracovala velmi specificky, díky své empatii a citlivosti dokázala vystihnout, kdo co umí, kde jsou jeho limity, či naopak přednosti, a co je pro něj nejlepší. Umí velmi přesně a vtipně pojmenovat jednotlivé pohyby a kroky, které je pak schopen zapamatovat si i absolutní laik. Jsem přesvědčená, že je schopná rozpohybovat úplně každého! Přes všechnu svou pečlivost a akurátnost dokáže do práce přinést radost, vtip a hravost a oplývá nakažlivou dobrou náladou. Její působení v našem souboru je spojeno s režisérem Petrem Novotným, se kterým v současné době v Praze zkouší muzikál We Will Rock. „Měla jsem obrovské štěstí, když mi díky mé ztřeštěnosti zasáhl do života Petr Novotný – můj umělecký táta – a oslovil mě ke spolupráci. Takže i když to zní jako od Rosamundy Pilcher, tak to takhle je. Někdy ani nevíme, co máme, dokud to neztratíme, tak já to vím a ztratit to nehodlám a nechci,“ říká Petra.

Ve středu 16. října si na Malé scéně ve dvoře budeme všichni společně povídat, a možná si i zatančíme. Jste srdečně zváni! 
Jana Uherová

Petra Janečková s Ladislavem Špinerem a dcerou Karolínkou po premiéře Rasputina, foto Jiří Sejkora
Tanečnice a choreografka Petra Parvoničová po premiéře Tančírny, foto Jiří Sejkora