Samsung oznámil propojení Samsung Pay s Finablr

Samsung minulý týden oznámil ve Spojených státech propojení své služby Samsung Pay se společností Finablr, která zajišťuje mezinárodní převod peněz mezi uživateli služby za výhodné poplatky. Jedná se tak o další partnerství napříč sektory, které se vyznačuje svou výhodností pro zákazníky a zároveň vytvářením ekosystémů, jež mají za cíl zákazníky polapit a nepustit.

Otázkou je, proč si Samsung zvolil právě Finablr a ne některého z již etablovaných finančních domů. Vysvětlení může být několik. A to, výhodnější podmínky pro koncové zákazníky, přívětivější služby, či jednodušší technická integrace.

Ať už důvody pro zvolení společnosti Finablr byly jakékoliv, poukazuje to na trend, ve kterém již nejsou finanční služby poskytovány pouze finančními institucemi, ba naopak začínají být poskytovány i globálními technologickými giganty, mezi které se řadí Google (Google Pay), Facebook (Libra), Apple (ApplePay), Tencent (WechatPay), Alibaba (AliPay).

Tento trend má silný dopad na zisky bank, které ještě donedávna, společně s provozovateli platebních karet byly jedinými institucemi, přes které probíhaly elektronické transakce. Tento fakt ve spojení s velmi nízkými úrokovými sazbami, které nedávají moc prostoru pro vysoké marže podtrhuje řada propouštění globálních bankovních domů v Evropě (např. HSBC, Societe Generale).

Průzkum společnosti Accenture „Průzkum nových trendů v bankovnictví – dva způsoby, jak zvítězit, Banking Pulse Survey: Two Ways To Win“ zjistil, že tento sektor si je vědom výzev, které v oblasti plateb představují nové technologie. Více než dvě třetiny (71 %) dotazovaných vedoucích bankovních manažerů se shodují, že platby začínají být bezplatné; téměř tři čtvrtiny (73 %) se domnívají, že už je většina plateb neviditelných nebo během příštích 12 měsíců budou; a ještě více (78 %) uvedlo, že platby buď již jsou okamžité či v příštích 12 měsících budou.

Aby banky tuto situaci ustály, budou muset změnit své obchodní modely, zavést nejnovější technologie a budou se také muset zaměřit na poskytování služeb, které mají nějakou přidanou hodnotu. Konkrétně se mezi tyto služby, které jsou z velké míry umožněny digitálními technologiemi řadí například vyšší bezpečnost plateb, nebo automatické ověřování plateb na základě datové analytiky, či efektivní vytěžování transakčních dat v reálném čase pro prodej ostatních produktů.

Banky, které nebudou schopny agilně reagovat na měnící se potřeby zákazníků pomocí digitálních technologií tak budou odsouzeny do pozice pouhých „poskytovatelů“ licence pro ostatní hráče na finančním trhu.

Zůstává tedy jen otázkou času, kdy se na českém trhu začnou objevovat podobné projekty, a také kdy začne docházet ke konsolidaci finančních institucí.

Karel Kotoun, manažer v oblasti finančních služeb, Accenture