Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová továrna VW v Turecku pro Passat a Superb v ohrožení. Automobilka oddálila schválení výstavby

David Bureš
Diskuze (8)

Už už se zdálo, že výstavba nové továrny Volkswagenu v Turecku je jistotou. Politická situace v regionu ale její vznik ohrozila.

Volkswagen v uplynulých měsících zvažoval, kde postaví nový závod na výstavbu automobilů, který potřebuje kvůli nedostatečné výrobní kapacitě svých stávajících evropských továren. Koncern rozhodoval mezi několika zeměmi, z výběru postupně vypadlo Srbsko, Rumunsko nebo Bulharsko, až vedení ukázalo na Turecko. Rozhodnutí vsadit na tuto zemi na pomezí Evropy a Asie se zdálo už jako konečné, vedení Volkswagenu ale jednání o definitivním schválení výstavby továrny odsunulo.

Za posunutím rozhodnutí je aktuální politická situace v regionu. Turecko zahájilo vojenskou akci na severovýchodě sousední Sýrie, což mezinárodní společenství okamžitě zkritizovalo. Turecko totiž napadlo území kurdských milic YPD, které přitom pomáhaly s bojem proti tzv. Islámskému státu. Cílem je vytvořit bezpečnostní zónu na syrské straně syrsko-turecké hranice, kam by se měli vrátit syrští uprchlíci.

Spojené státy sice vojenskou operaci de facto umožnily, když z oblasti stáhly své jednotky, zároveň však prezident Donald Trump následně vyzval tureckého kolegu Recepa Tayyipa Erdogana k ukončení bojů. A dokonce pohrozil ekonomickými sankcemi. Některé státy Evropské unie včetně České republiky už vyhlásily zbrojní embargo na vývoz zbraní do Turecka.

A právě v takové situaci nechce Volkswagen rozhodovat o případném tureckém závodě, který by mohl pošramotit jeho pověst. „Pečlivě sledujeme současnou situaci a znepokojeně sledujeme aktuální vývoj,“ přiznalo vedení koncernu prostřednictvím mluvčího.

Volkswagen byl přitom kvůli možné výstavbě továrny v Turecku kritizován už v minulých týdnech. Kritikům se už dříve nelíbila politická situace v zemi, kdy prezident Erdogan tvrdě zasahuje proti svým odpůrcům.

Automobilka zatím informace o nové továrně spíše tají. Na veřejnost však unikly interní materiály, z nichž vyplývá, že nový závod má být vybudován ve městě Manisa, zhruba 40 kilometrů od města Izmir (Smyrna). Výrobní kapacita je projektována až na 300.000 aut s tím, že produkce má začít v roce 2022. Podle posledních plánů automobilky má závod stavět novou generaci modelů střední třídy, konkrétně příští VW Passat a Škodu Superb.

David Bureš
Diskuze (8)

Doporučujeme

Avatar - Hammunasakra
16. 10. 2019 18:46
Re: Využití Bratislavy?
Proč asi NE Bratislava se dá pochopit celkem snadno = proč radši asijský ne člen EU pod Erdoganem už roky problémový Turecko místo Bulharska = to už hůř
16. 10. 2019 16:40
Re: Využití Bratislavy?
Rozhodují náklady na výrobu, což jsou investice, mzdy, daně, pobídky, technologie a využitelnost výrobních linek, logistika, dodavatelé ... je to velmi komplexní a složité. Bratislava se zdá být za humny, možná částečně nevyužitá, ale finančně to může být problém.
Avatar - zaplosak
16. 10. 2019 06:09
Re: Škoda v Turecku ?
Pákistán je další destinace fkodofky...:-)
Avatar - Jaros71
15. 10. 2019 23:05
Re: Využití Bratislavy?
Taky mne to napadlo...ale asi tam kapacita není na 300 tis aut ročně.
15. 10. 2019 21:11
Využití Bratislavy?
Několikrát jsem četl o nevyužitém závodě v Bratislavě. Proč se cpát někam do autoritářského Turecka, když v Blavě je funkční závod s volnými kapacitami? Je to v jedné ze zemí EU, bezproblémové napojení na dálniční síť, stabilní právní prostředí kde aktuálně není válka,...