Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na Dakar míří poprvé hybridní kamion. Postavili ho v Česku

Exkluzivně
Severočeský tým MKR Technology zbrojí na Dakar 2020. A ten bude mimořádný. Vůbec prvně stáj vyšle kvarteto svých závodních kamionů. A historicky poprvé bude na nejprestižnější dálkové rallye závodě startovat hybridní kamion.

„Jsme na prahu něčeho zcela nového. Pomocí týmu Riwald se nám podařilo jako prvním na světě postavit hybridní rallye kamion. Díky podepsané smlouvě jsou před námi tři roky jistoty, že můžeme na celém konceptu dále pracovat a vyvíjet ho, což nám dává určitý klid a prostor se dále zlepšovat. Cílem je dostat se do elitní pětky,“ shrnul aktuální situaci Mario Kress, šéf židovického týmu MKR Technology, který v rámci svého projektu MKR Adventure staví závodní kamiony pro dálkové rallye soutěže.

Poprvé se Mario Kress se svým týmem zúčastnil Dakaru v roce 2014, kdy připravil závodní agregát pro Aleše Lopraise. Rok na to už na soutěž vyslal dvojici vlastních kamionů Renault s holandským týmem Mammoet Rallysport. Po šesti letech v terénu, kam přesedlal po takřka čtvrt století z okruhového evropského šampionátu tahačů, se zrodil první hybridní kamion.

Hybridní závodní kamion židovického týmu MKR Technology míří na slavnou Rally...

Premiéru bude mít tedy na dakarské rally, která se pro nadcházející ročník stěhuje z Jižní Ameriky do Saúdské Arábie minimálně pro nadcházejících pět ročníků.

Nabíjí se za jízdy

Zcela nový hybridní kamion bude určitě budit pozornost. Na Dakaru ani v jiné podobné soutěži se totiž hybridní kamion dosud neobjevil. Mario Kress je tedy průkopníkem této technologie. „Elektrická síla nám dává okamžitou reakci. V momentě, kdy pilot sešlápne plyn, kamion rychleji akceleruje, a teprve následně přichází na řadu dieselový motor, zatímco se elektro podpora redukuje,“ popsal první režim funkce hybridního soustrojí Mario Kress.

V jemném písku fesh fesh, kdy má kamion vysoký odpor a dieselový agregát jede na svém limitu, pak elektromotor přidá sílu.

„Třetí strategie využití elektromotoru spočívá v šetření komponentů, protože benefitem elektromotoru je, že buď energii dává, anebo funguje jako alternátor, který energii vyrábí. Ve stejném momentě, kdy šetříte brzdy, protože kamion je brzděný elektromotorem, se současně dobíjí baterie. To platí nejen ve sjezdech a serpentinách, kterých bývá v závodě nesčetně, ale i na rychlých cestách, kdy je nutné prudce brzdit a hned zase akcelerovat,“ vysvětluje Kress. 

V těchto situacích je velmi jednoduché přehřát brzdy. „Pilot, který přemýšlí, ví, že to nemůže hnát dál, ale musí zpomalit. S hybridem ovšem při akceleraci požívám elektrickou sílu a při brzdění dobíjím baterii a šetřím brzdy. Mohu tedy jet rychleji a brzdit později. To je citelný benefit,“ popisuje průkopník hybridizace na Dakaru.

„S funkcí zapojení elektromotoru se současně šetří i životní prostředí. To je také hlavním posláním a filozofií titulárního partnera holandského týmu - Riwald Recycling. My se s myšlenkou ztotožňujeme. Bylo by z mé strany značně nefér říci, že náš sport je ekologický, když není, ale snažíme se hledat řešení, jak za sebou nechat uhlíkovou stopu výrazně menší,“ komentuje Kress.

Samotný elektromotor dokáže pohánět podle hrubých odhadů kamion přibližně 17 minut rychlostí 100 km za hodinu. Hybridní závodní speciál se nabíjí pouze rekuperací, není tedy třeba ho dobíjet jako elektromobil. „Baterie tak bude nabita a připravena na další den už při samotné cestě do bivaku. Toto není elektrický kamion. S tím byste etapu nikdy nedojeli. To byste potřebovali dvanáctitunovou baterii nebo sakra dlouhý kabel,“ směje se Mario Kress. „Díky rekuperaci a brzdění s elektrickou podporou se nám daří výrazně snižovat i spotřebu nafty. Máme tedy menší spotřebu, nebo stejnou spotřebu a jedeme rychleji, anebo ideální varianta ukrytá někde uprostřed, že jedeme rychleji a současně šetříme energii.“

Hybridní závodní kamion židovického týmu MKR Technology míří na slavnou Rally...

Se stavbou hybridního speciálu začali v Židovicích koncem února loňského roku po návratu z Dakaru. Tým mechaniků stavěl závodní unikát rok a půl mezi jednotlivými závody. Doteď probíhá ladění nekonvenčního technického řešení. 

Dakar 2020 má být tedy zejména prvním testem. Tým MKR Technology proto vynechal i tradiční říjnovou marockou rallye, ve které slavil v předchozích letech řadu úspěchů a vítězství. „Zaměříme se zejména spolehlivost kamionu a jednotlivých systémů, protože jedině Dakar přinese spoustu situací, které běžně nenasimulujeme. Můžeme klidně zjistit, že systém není dostatečně chlazen, možná také chlazení baterie nebude dostatečné a bude třeba ho z bezpečnostního hlediska vypnout,“ přemítá. „Každý večer budeme muset s maximální precizností analyzovat data pro další den. Po návratu budeme chytřejší a budeme vědět, co nás trápí a na co se více zaměřit. Každá nová technologie přináší velká úskalí a teď je hodně brzy říci, jak velký posun to je, ale věřím, že do dvou tří let to bude zlepšení o nějakých třicet procent,“ vysvětluje Mario Kress.

Čtyři závodní speciály na startu

Na Dakar 2020 míří hned čtyři speciály ze severočeských Židovic. Mimo prověřených a zkušených pilotů do kokpitu usedne i jeden nováček. Hybrid nesoucí označení Renault C460 povede Gert Huzink z týmu Riwald Dakar. Jeho týmový kolega Pascal de Baar pojede s trambusovým speciálem Renault K520. Stejný vůz povede při své dakarské premiéře jezdec Richard de Groot z týmu Firemen Dakar Team.

A s typicky červeným kamionem s „čumákem“ zvaným Sherpa pojede stálice týmu Mammoet Rallysport Martin van den Brink.

Holandští piloti mají výhodu nejen v technické podpoře týmu MKR Technology, ale díky čtyřem vozům ve startovním poli si mohou vypomoci, což se v předchozích letech osvědčilo. „Dakar není o síle jednoho kamionu. Dakar je o obrovském štěstí. Auto můžete mít silné, jak chcete, ale jde o tak náročnou soutěž, že stačí jedno zaváhání, jedno špatné rozhodnutí a jedna blbá náhoda a celý rok příprav je ztracený,“ vysvětluje Mario Kress.

„K dobrému umístění pak může pomoci pouze dobrá spolupráce. Jedinec toho sám příliš nezmůže. Věřím, že pokud půjdeme systematicky, máme šanci uspět. Jakékoli hlášky, že si jedeme pro konkrétní umístění, jsou úplně k ničemu, ale jinak ano, máme sen, že bychom do tří let chtěli být v nejlepší pětce,“ uzavírá německý konstruktér. 

Autor:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Přejmenujte ho! Milano není prvním autem, které se nakonec jmenuje jinak

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami

19. dubna 2024

Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...