metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 11 °C

Čtvrtek 25. dubna 2024. Svátek má Marek

Za havárie aut mohou mobily, ale také moderní technologie

  13:48
Těžká bouračka kamionu a osobních vozů na dálnici navozuje otázku: čemu se řidiči při jízdě věnují?
Ilustrační snímek | foto: Fotolia

Počet dopravních nehod neklesá. Policie stále častěji zjišťuje, že za tisícovkami dopravních nehod, které v Česku ročně vyšetřuje, stojí větší pozornost chytrým telefonům než řízení. Určitý výsledek si můžeme udělat z pozorování chování řidičů třeba ve městech.

Přitom vytáčení čísla v mobilním telefonu či psaní SMS zabere pět až více vteřin, řidič při tom odtrhne zrak od vozovky na desítky až stovky metrů. Na dálnicích a silnicích má takové chování často fatální následky.

Na nešvary za volantem upozorňují časté mediální kampaně

  • Odradit od nepozornosti při řízení auta mají reálné záběry nehod.
  • V nové kampani Ty to zvládneš natočili západočeští záchranáři skutečné automobilové havárie i zásahy a zraněné řidiče a pasažéry. Obsahují i sténání zraněných a pláč dětí.
  • Kampaň zdůrazňuje i fakt, že asi tisíc nehod ročně zaviní špatný zdravotní stav českých řidičů.

Z nepozornosti mohla vzniknout i nehoda, která se stala minulý týden na dálnici D1. Že by za tím mohlo být sledování mobilů, policie prověřuje, je to ale pravděpodobné. Auta tam narazila do havarovaného kamionu s palmovým olejem bez jakékoli reakce. A dokonce i do policejního auta s blikajícími majáky. „Stále častěji evidujeme nehody, kdy auto z nezjištěných příčin vjelo do protisměru,“ řekl deníku Metro Pavel Žíha, vedoucí dopravní policie v Karlovarském kraji. Ne vždy se ale podle něj dá určit, co řidič před nehodou s mobilem dělal, zda psal SMS nebo volal. Policie ale může zjistit, zda se v okamžiku srážky z mobilu třeba telefonovalo.

Jenže za nepozorností nemusejí být jen samotné chytré telefony. Stále více se totiž v autech prosazují velké obrazovky umístěné na středovém panelu. Ty nahrazují klasická tlačítka hlasitosti rádia či hudebního přehrávače, ovládání klimatizace, nastavení světel a dalších funkcí automobilu. Například poslední model elektroauta Tesla 3 už žádná tlačítka nemá. Vše, včetně nastavení zpětných zrcátek, se děje přes velký displej. Jenomže proklikat se k některým základním funkcím, třeba teplotě ve voze, může trvat až několik dlouhých vteřin.

„Jsme si tohoto trendu vědomi,“ připouští Tomáš Neřold, vedoucí oddělení BESIP na ministerstvu dopravy. „Moderní vozidla jsou až přehnaně náročná, složité menu obrazovek vyžaduje často více kroků a samozřejmě zde hrozí stejné nebezpečí jako u používání mobilu,“ říká Neřold. „Nemyslím si ale, že by měl třeba stát automobilkám nařizovat, jak má palubní deska vozu vypadat,“ myslí si šéf BESIPu. Může to ale být do budoucna téma pro společná jednání odborníků i zákonodárců s automobilkami, které takovou složitou techniku do moderních automobilů dávají. 

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz

Hlavní zprávy

Hovoríte po engliš? Češi nejsou žádní lingvisté, někteří politici obzvláště

vydáno 25. dubna 2024  5:16

S výukou jazyků to nebylo po roce 1989 snadné. Ruštinářů bylo jako psů, na západní jazyky se někde přeškolovali také učitelé, kteří měli problém i s...  celý článek

Škůdci pronásledující i zvířata. Na Slovensku teď trápí psy takzvaný srdeční červ

vydáno 24. dubna 2024  13:08

Touha zachraňovat a pečovat je člověku vlastní. Projevilo se to i v životě paní Kateřiny z České Lípy, když objevila na sociálních sítích fenku, která...  celý článek

Rodiče, myslete na sykavky i vibranty svých potomků. Jednou vám za to poděkují

vydáno 24. dubna 2024  5:40

Málokterý dospělý mluví krásně precizně, ostatně každá druhá „tvář z televize“ má co dohánět, alespoň podle klinické logopedky Gabriely Kubíkové. Většina...  celý článek

Důležité je přijmout svoji identitu a bojovat za svá práva, říká manažerka Klára Sobotková

vydáno 23. dubna 2024  18:30

Ve světě, kde dominovali muži, se odvážila zaujmout klíčové pozice. Klára Sobotková se stala průkopnicí průmyslového sektoru v České republice. Od roku...  celý článek