15 let soudobé hudební scény Městského divadla v Brně

15 let soudobé hudební scény Městského divadla v Brně

Tisk


15 let MDB perexJe to až neuvěřitelné, ale skutečně uběhlo patnáct let od premiéry muzikálu VLASY, díla, které mělo premiéru na své Hudební scéně. Od prvního uvedení v roce 2005 do konce září 2019 zde bylo uvedeno šedesát osm (!) premiérových titulů, které vidělo spolu milion sedm set osmdesát tisíc diváků (!) . To jsou neuvěřitelná čísla. A při tom, ještě před otevřením Hudební scény se ozývalo nemálo hlasů, že je ta scéna zbytečná, že se nikdy divácky nenaplní. Vždyť se podívejme, jak se trápí ve zpěvohře Národního divadla, a stejně se hlediště Mahenova ani Janáčkova divadla nikdy v hudebně dramatických produkcích nenaplní. Brno je prostě příliš malé na to, aby uživilo další hudební divadlo.

 


Předpovědi škarohlídů, lidí co měli blízko k divadlu,  nevyšly. Nejde totiž o to, jaké divadlo v Brně stojí, ale a především o to, jak kvalitní produkci má. V Městském divadle Brno umělci nastartovali své produkce s vysoko  zdviženu laťkou. Měli k tomu více předpokladů.
1 – Kvalitní jeviště a vyspělou techniku s technologií, která v mnoha ohledech není dodnes v ČR překonána.
2 – Vysoce profesionální soubor, složený jednak s bardů  brněnského divadelnictví a pak stálý „příliv“ mladých umělců z Divadelní fakulty JAMU, kde stále učí budoucí umělce právě herci, zpěváci z Hudební scény MDB. Každým rokem přichází nové talenty a těch, kteří odcházejí nějak neubývá. (…a když tak třeba herečky, na nějaký čas, na mateřskou dovolenou.)
3 – Kvalitní režie a dramaturgie. Vedle původních titulů ve světové premiéře se na Hudební scéně potkáváme se světovými muzikály, často v české premiéře. Městské divadlo v Brně má totiž ve světě „Goodwill“.  Slavné producentské firmy z americké Broadway a z britského West Endu důvěřují brněnské Hudební scéně a ta dostává licence na to  nejlepší, co se ve světě hraje.


Není divu, že při takových výhodách, které si Městské divadlo v Brně vybudovalo pod vedením svého principála, básníka a libretisty, režiséra, Stanislava Moši, vznikají v tomto divadle inscenace, které vždy vyprodají hlediště s kapacitou téměř sedm set sedadel.


Ředitel divadla je dobrým manažérem. Dokáže trvat na vysokém nasazení svého týmu – a to nejenom herců, zpěváků a tanečníků (většinou v jedné osobě), ale také orchestru pod vedením Dana Kalouska a Karla Cóna. Přidejme tým výtvarníků, kouzelníků zvuku a osvětlovací techniky, dílny a krejčovny, schopné dámy z Publik Relations, celé marketingové oddělení. To všechno dohromady vytváří pracovní atmosféru, ze které se neodchází.


Když se ještě podíváme na měsíčník divadla – Dokořán, ve kterém jsou kvalitní rozhovory s umělci a výborné fotografie, tak divák pochopí, jak je vše umně skloubeno a jedna aktivita doplňuje druhou. Mimochodem, minulý rok zemřel vynikající fotograf, který spoluvytvářel image divadla, dlouhán a přítel Jef Kratochvil. Nahradil ho však jeho syn, stejný dlouhán Tino, kterého fotografie z inscenací mají stejný esprit. Otec mu byl dobrým učitelem.


Hudební scéna Městského divadla v Brně má tedy za sebou patnáct let. K tomu výročí divadlo vydalo svůj bulletin Dokořán Speciál a večer 5. a 6. října se uskutečnily dva koncerty z tvorby divadla. Bylo vyprodáno a diváci po každém vystoupení dlouho aplaudovali. Je to přirozené, vždyť ty melodie, písně i taneční vystoupení připomínaly největší hity patnáctileté historie. Režijně koncerty připraví Igor Ondříček, který na jeviště pozval své kolegy, Markétu Sedláčkovou, Janu Musilovou, Viktóriu Matušovovou, Kateřinu Marii Fialovou,  Dušana Vitázka, Petra Štěpána, Petra Gazdíka,  a mnohé další.


A co nás čeká v této sezoně?
Mamma Mia, muzikál měl premiéru již v roce 1999 v londýnském Prince Edward Theatre, byl nominován na čtyři ceny Laurence Oliviera a následně i na pět amerických cen Tony
Ráj - Osudová komedie - 3. díl hudební trilogie hudebního skladatele Zdenka Merty a libretisty a režiséra Stanislava Moši, obnášející tři díly – Peklo, Očistec a Ráj
Grand hotel - Dílo čtveřice autorů (Maury Yeston je již divákům MDB známý jako autor hudby k muzikálu TITANIC a Nine) je jedním z vrcholů broadwayského muzikálu 80. let
Devět křížů - historický muzikál, světová premiéra. Pro MDB napsané nové hudební dílo vypráví starou moravskou legendu o ukrutném činu, který se podle kronik odehrál kolem roku 1540 v malé vísce nedaleko Velké Bíteše. Dílo mladého brněnského skladatele Robina Schenka a silný příběh lásky a nenávisti podle Petra Štěpána a Miroslava Ondry.
Čtyři premiéry, z toho dvě z úspěšného světového repertoáru a dvě původní díla, napsaná pro Hudební scénu Městského divadla v Brně. Máme se tedy na co těšit.

15 let MDB hud sceny

15 let hudební scény MDB
Scénář: Igor Ondříček a dramaturgie MDB
Režie: Igor Ondříček
Scéna: Jaroslav Milfajt
Hodnocení: 100%
Premiéra: 5. října 2019
Zdroj foto: Jef a Tin Kratochvil, MDB
www.mdb.cz 


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

"Jsem klasický scenárista," říká o sobě Václav Šorel

vaclav sorelV loňském roce vyšlo kompletní vydání komiksů, na kterých se jako scenárista podílel pan Václav Šorel – Zlatá kniha komiksů. My, dnes věkem zralí, nad stránkami vzpomínáme, jak jsme netrpělivě čekali na nová a nová čísla čas...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Divadelně-pohybové představení MANSON v NoDu: když je tanec eufemismem pro agresi
ImageNa otázku, proč miluji skupinu DOT 504 (a vedle mě i stovky dalších fanoušků a příležitostných diváků), se nabízí velice snadná odpověď: protože jsou mladí, talentovaní, charismatičtí a otevření novým experimentům. A...

Literatura

Kniha, na které si „pochutnáte“ – Café museum

Cafe museum 200Můžete mi věřit, je to stoprocentní pravda. Polský publicista, gurmán a spisovatel Robert Makłowicz nás provede zeměmi střední Evropy – pohybuje se po území někdejšího mocnářství, otvírá okénka do historie, představuje nám...

Divadlo

Muzikál Romeo a Julie 2014

Romeo a Julie 2014 200 Na muzikál Romeo a Julie 2014 jsem se těšila o to víc, protože jsem pár týdnů před premiérou dělala rozhovor s jedním z autorů, Jiřím Barešem a také s představitelkou chůvy, Veronikou Zelníčkovou. Oba byli ...

Film

Šimon a Matouš nikdy nezestárnou a budou bavit ještě mnoho generací

Film Šimon a Matouš jedou na riviéru (1975) byl ve své době velmi populární a podepsal se na duši nejednoho malého rváče. Proč je mlácení a urážení lidí taková legrace, těžko říci. Oba hrdinové totiž narazí na šéfy mafie, kteří jsou sice mocní a n...