VIDEO: ‚Mazačka‘ v pražském metru. O správný povrch kolejnic se stará oranžová bestie

Mazací oranžová tramvaj v Praze má sestru. Té se říká oranžová bestie. Je to stroj, který každý den po uzavření metra vjíždí do pražského podzemí a brousí vymačkané nebo jinak provozem opotřebované koleje. Když všechny obrousí, může začít znovu od začátku. Nestíhá totiž všechno, jak by si dopravce představoval. A zatímco tramvaj - mazačku znají skoro všichni, protože jezdí po povrchu, za bestií ale musíme v naprosté většině případů pod zem.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Po odjezdu posledního metra elektrikáři musí zajistit trať a oranžová bestie může vyrazit. Posádku tvoří tři muži. „Stroji se říká bestie, protože jsme měli nebo máme občas určité technické problémy, kterými se musíme zabývat. A někdy nás to rozčiluje, tak jsme tomu začali říkat bestie,“ popsal reportérovi Radiožurnálu zaměstnanec pražských strojíren Martin Prax.

Přehrát

00:00 / 00:00

Oranžová bestie. Tak dělníci přezdívají stroji, který v noci v pražském metru brousí vymačkané koleje. Více si poslechněte v reportáži Radka Duchoně

Stroj vypadá jako celý oranžový kamion. „Oficiálně je to dvoucestné speciální vozidlo typu AT2200-12E,“ dodal Prax.

Vozidlo je vybaveno dvanácti brusnými kotouči. „Budeme brousit kolejnice, povrch kolejnice. Ta se reprofiluje do původního tvaru, odstraňujeme vlnkovitost, zuby a další vady,“ popsal další zaměstnanec Pražských strojíren jménem Ondřej.

Mazací tramvaj jako hvězda. Pražský dopravní podnik 'otevřel dveře' a ukazuje i historické modely

Číst článek

Na otázku, kolik metrů za směnu vybrousí, odpovídá: „300.“ Posádka Oranžové bestie musí podle Ondřeje opustit koleje ve 3.45 tak, aby mohla pustit ranní metro.

„V současné době je v České republice pouze jeden stroj tohoto typu,“ vysvětlil Prax. Pokud by dieselové vozidlo mělo v tubusu poruchu, bylo by podle něj „odtaženo pracovníky dopravního podniku“. „V případě těžší poruchy už zasahují hasiči dopravního podniku. Bohužel jsme zažili situaci, kdy jsme museli metro malinko zdržet,“ dodal Prax.

Stroj je možné vidět i na povrchu při broušení tramvajových kolejí. První příležitost bude na začátku listopadu.

Radek Duchoň Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme