Na přísnější emisní limity pro lodě doplatí Rijád i běžní spotřebitelé, tvrdí část analytiků

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Stena Bulk

Ilustrační foto
2
Fotogalerie

Od 1. ledna 2020 zavede Mezinárodní námořní organizace nové emisní normy, které mají významně omezit znečištění způsobené globální lodní dopravou. Lodním přepravcům zakáží používat palivo s podílem síry vyšším než 0,5 procenta. V současnosti je tato hranice na 3,5 procentech. Pro některé z největších světových producentů ropy představují tato nová pravidla zdroj znepokojení. Změnu podpořilo na 170 zemí včetně USA. Informoval o tom web CNBC.

Viceprezident přepravní společnosti Agility Cas Pouderoyen uvedl, že nová pravidla jsou obrovskou výhrou. „Největšími vítězi jsou lidstvo a příroda,“ doplnil. 

Mezinárodní námořnická organizace ve své studii s názvem Dopady oxidů síry na lidské zdraví z roku 2016 uvedla, že díky novým pravidlům a omezením bude mezi roky 2020 a 2025 zabráněno až 570 tisícům předčasných úmrtí.

Značnou výzvu bude opatření představovat pro hlavní světové těžaře ropy. CNBC uvádí, že výrobci ropy na Středním východě - jako je například Saúdská Arábie - pravděpodobně ztratí svou silnou pozici vzhledem k jejich přílišné závislosti na ropě s vysokým obsahem síry.

„Zvýší se také náklady pro mnoho dovozců a vývozců,“ doplnil Pouderoyen. „Dopad bude docela dramatický - nezáleží na tom, zda jste ve Švédsku nebo na Novém Zélandu, bude to zkrátka dražší,“ doplnil manažer. 

Organizace OSN uvedla, že námořní doprava je pro světovou ekonomiku nepostradatelná, protože více než 90 procent světové přepravy zboží se odehrává právě v její režii. Nová pravidla a vyšší ceny by se tak mohly dotknout i cen zboží. 

Prezident norské analytické společnosti Xeneta Patrik Berglund však uvádí, že zatím není důvod k velké panice. „Každý si myslí, že zvýšené náklady poškodí dovoz a vývoz, a tedy náklady budou přeneseny na spotřebitele. To nemusí být pravda - a historicky neexistují žádné důkazy, které by tuto tezi podporovaly,“ řekl Berglund.