Terminátor: Temný osud – chaos vládne dál

2.11.2019 at 12:29  •  Posted in Recenze by

Kovový šmejd z budoucnosti nevzdává svůj boj o diváky i apokalyptické zítřky. Je ale nejvyšší čas „hodit ručník do ringu“.

 

   Skynet možná Sarah Connorová se svým synem Johnem a hodným terminátorem kdysi zastavili, ale lidstvo se nepoučí. I když, jak by mohlo, když o tom nevědělo. Soudný den tak nakonec neodvrátili. Místo Skynetu odstartoval válku se stroji Legion a i ten má zájem na tom, aby odstranil osobu, která pro něj představuje největší hrozbu v čele odboje. Legion tak vysílá do minulosti vyspělý typ robota, s pevným skeletonem obaleným autonomním pláštěm, který musí v Mexiku vypátrat Dani Ramosovou a zlikvidovat ji. Naštěstí i lidé posílají z budoucnosti svého vyslance, aby Dani ochránil – vylepšenou vojačku Grace. Kdo bude rychlejší?

   Už první Terminátor v roce 1984 stál na časovém paradoxu, že do minulosti přichází ochránit budoucí matku vůdce odboje muž, který s ní toto dítě zároveň plodí. Časové paradoxy, které logičnost terminátořího vesmíru spíš komplikují, začaly v dalších filmech přibývat, ale skoro se zdá, že Temný osud je v tomto ohledu přeborník.

   Už jenom to, že jde sice o šestý film, ale produkce tvrdí, že je to třetí film navazující na opus Jamese Camerona z roku 1991, ukazuje několik věcí. Jednak absolutní chaos, který se sérií zmítá od jednoho extrému k druhému bez jasné vize. Také tím tvůrci říkají – pokud jste šli na předchozí tři film frančízy, byli jste hlupáci, protože to pravé pokračování nastává teď. No a také ukazují absolutní nehospodárnost – proč se utrácely stovky milionů (mimochodem Terminátor 3 /2003/ byl ve své době nejdražším filmem) za tři filmy, které teď přestávají existovat… A pokud chcete namítnout, že to tehdy nemohli vědět, tak nejste naladění na tu pravou časově-paradoxní atmosféru.

 

Návaznost na dílo, které se zároveň shazuje

   Ale k samotnému Temnému osudu, který producentsky natáhl Jamese Camerona. Letos je poprvé po osmi letech podepsán ne u jednoho, ale hned dvou filmů – vedle Terminátora je to Alita: Bojový anděl – oboje o robotech. Náhoda? Jen počkejme, co bude v novém Avatarovi. Navzdory Cameronovi (který, pamatujme, už hrozně chválil předchozí díl Genisys /2015/, který se teď hází do koše) je Temný osud negací toho, co vytvořil s prvními dvěma Terminátory.

   Proč? Aby mohl otrocky kopírovat osvědčený recept, v němž se cestuje do minulost a likviduje/zachraňuje nějaká osoba.

   Pokud legendární dvojka byla o záchraně života Johna Connora, na který se navázal boj za odvrácení soudného dne, a to zastřešeno motivem, že my sami tvoříme svůj osud, tak Temný osud toto úsilí obratem likviduje, mimo jiné tím, že jaderný holocaust stejně provedl Legion.

   A nejsměšnější je, že i když film na úvod vrazí postavám do tváře, že osud prostě je daný, nakonec myšlenku dvojky sám prosazuje. Stačí se podívat na plakáty, kde se skví „Choose Your Fate“. Takhle obrovský rozkol v motivech asi nemá v blockbusterech obdoby.

   Jinou negací původních Terminátorů je přístup k postavě Arnolda Schwarzeneggera. Jeho terminátor byl prostě robot – nejprve vražedná mašina, pak přeprogramovaný na ochranu. Vzbuzoval ale vždy hrůzu i respekt. Navrch je tváří frančízy, bez níž není možné hrát tuhle hru. Ale v důsledku to znamená, že bez rozsáhlého využití digitálních triků musí v současnosti figurovat v této sérii zestárlý terminátor model T-800, protože ani Schwarzenegger nemládne. A v takové chvíli se už stává jen nástrojem pro komedii, což zcela podrývá smysl postavy, aniž by jí dával nějaký nový a hodnotný.

   A není to jenom případ Temného osudu, trapnost sálala v tomhle směru už z minulého Genisys. Tady je spíš zesměšněn okolnostmi, které někdejší zabijácký stroj staví do pozice prodavače závěsů. Co příště? Otevře si stánek se zmrzlinou? Zdá se, že fantazie autorů za těmito filmy nezná mezí, ovšem ne tím nejšťastnějším způsobem.

 

Nedotažený genderový komentář

   Možná by se daly tyhle podivnosti přejít, kdyby je nové prvky – postavy, zápletky a nápady – přehlušily. Ovšem postava Dani v podání Natalie Reyesové, supervojačky Grace s tváří Mackenzie Davisové i nový terminátor ztvárněný Gabrielem Lunou jsou převážně prázdné šablony opakovaného scénáře.

   Jejich největší „přínosem“ asi je, že usilují o společenský a politický komentář – spasitelem už nemusí být muž, ale i žena, stejně tak spásu lidstva může přinést člověk z Mexika nelegálně putující do USA, byť se na tyto osoby optikou současné americké vlády více pohlíží jako na nebezpečí. Obojí ale funguje jenom jako plytké pomrknutí, nikoli seriózní snaha vyjádřit se. Ostatně s motivem silné ženské hrdinky pracoval sám Cameron dávno předtím, než to bylo trendy.

   Byť je vlastně celá zápletka Temného osudu opakováním viděného, tak když mají tvůrci přijít s nějakou variací, zamotávají se od svých časových paradoxů, motivací postav a věrohodnosti chování. Skutečnou spásu tak přinášejí akční scény, kterých má Terminátor dost a které nabízejí přesně ten adrenalinový zážitek, který se od takového materiálu očekává.

   Mnohdy se samozřejmě v zájmu sequelové potřeby být větší a bombastičtější ženou za hranu smysluplnosti, ale dokud se lze aspoň bavit bitkami s nepřemožitelným záporákem, dá se na chvíli zapomenout, jak moc Temný osud působí jako předražená fan fikce.

(3.5/10)

Foto: CinemArt

  • Info
  • Trailer
  • Plakát
Originální název: Terminator: Dark Fate

Režie: Tim Miller; Scénář: David S. Goyer, Justin Rhodes, Billy Ray

Hrají: Linda Hamilton, Arnold Schwarzenegger, Mackenzie Davis, Natalia Reyes, Gabriel Luna, Brett Azar a další

Žánr: sci-fi, akční; Země původu: USA; Stopáž: 128 minut

Premiéra: 31. října 2019

Adam Fiala