TZ: Bob Nicol

Bob Nicol / Nostalgia industrialis / kurátorka: Jitka Hlaváčková / arto.to galerie /  Libčice nad Vltavou / 10. 11. 2019 – 1. 2. 2020

Soubor téměř pěti desítek fotografií francouzského fotografa Boba Nicola z června 2019 zachycuje dvě aktuální podoby industriálního areálu v Libčicích nad Vltavou. První z nich dává zblízka nahlédnout do posledního zdejšího továrního provozu, kde dnes hrstka dělníků udržuje v chodu historickou výrobu šroubů a drátů. To, co se při pohledu zevnitř zdá být funkčním, byť trochu sešlým organismem, se jeví ve velmi odlišném světle na fotografiích druhého typu, ukazujících exteriéry větší části areálu. Na nich sledujeme detaily dystopické krajiny, nerovný zápas starých a opuštěných továrních budov s bující vegetací, rozklad korodujících sítí pro vedení kapalin, plynů a elektřiny. Zachycují současný stav továrních provozů pohlcovaných přírodou, beroucí si zpět, co si od ní člověk na pár desítek let vypůjčil. Představují okamžik, kdy není zjevné, zda prorůstá příroda do naší civilizace nebo naopak – zda lidské dějiny jen načas nepronikly do přírodní reality.

Oslovení bretaňského fotografa Boba Nicola, aby pro galerii zdokumentoval současný stav továrních provozů, bylo motivováno především souzněním galeristů s jeho osobně angažovaným přístupem k zachycování míst se složitým kulturním kontextem. Bob Nicol navíc areál dokumentoval z pohledu zdánlivě nezaujatého pozorovatele, přicházejícího ze země, kde se podobné příběhy jako dnes v Libčickém areálu odehrávaly již před několika desítkami let. Možná i proto vzbuzují tak výraznou nostalgii po končícím industriálním dobrodružství, ale zároveň i po mnohem vzdálenější době, kdy přírodní procesy ještě nebyly vytěsněny mimo oblast bezprostřední lidské zkušenosti.

Přestože je zrak pro nás jednoznačně převažujícím nástrojem poznání světa, k prostředí nepatří jen jeho vizuální podoba. Zvukovou stopu zanikajícího industriálního prostředí proto pro výstavu fotografií Boba Nikola zachytil intermediální umělec Michal Kindernay.

Fotograf Bob Nicol (*1961) žije a pracuje v Bretani (Port Louis). Původním vzděláním umělecký řezbář se od roku 1988 začal věnovat fotografii. Dlouhodobě se věnuje zkoumání a hledání výrazu prostřednictvím práce s pamětí, pozorování toku času a proměny prostředí a jejich záznamem – otiskem do fotografie. Svůj čas dělí mezi práci profesionálního fotografa, volnou uměleckou tvorbu, organizování výstav a fotografických workshopů. Opakovaně pobýval a pracoval v České republice, několikrát se účastnil fotografických workshopů a výměnných pobytů pořádaných chebskou galerií G4.

Michal Kindernay (*1978) je intermediální umělec, který se stále více zaměřuje na oblast akustické ekologie. Pracuje s interaktivním propojením zvuku, obrazu a dalších vstupů, v prostředí fyzických i počítačových aplikací. Jeho dílo zahrnuje videa, zvukové nahrávky, instalace i performance. Absolvoval studium v ateliéru Video u Petra Rónaie, poté v Centru audiovizuálních studií FAMU v dílně Miloše Vojtěchovského. Působil jako jeden z kurátorů v galerii školská 28, spolupracuje s mnoha umělci a uměleckými kolektivy v mezinárodním kontextu.