Kraj hledá partnera pro areál budějovického letiště, počítá hlavně s nákladní dopravou

Letiště České Budějovice, nový terminál. Autor: Letiště České BudějoviceLetiště České Budějovice, nový terminál. Autor: Letiště České Budějovice

Jihočeský kraj hodlá zahájit diskuse s případnými investory do areálu nedávno dokončeného Letiště České Budějovice. Pomoci mu v tom má

Jihočeský kraj hodlá zahájit diskuse s případnými investory do areálu nedávno dokončeného Letiště České Budějovice. Pomoci mu v tom má jako poradce Česká spořitelna. Kraj to oznámil v tiskové zprávě. Podle něj „celý areál čeká na svou budoucí příležitost.“

„Prostřednictvím aktuálně zahajovaného průzkumu trhu tuzemských a zahraničních podnikatelů hledá Jihočeský kraj odpovědi nad možnostmi a mezemi budoucí revitalizace celého areálu,“ napsal kraj ve zprávě. Dodal, že nad přepravou osob má převažovat nákladní letecká doprava.

Areál se skládá ze dvou částí: samotného letiště (200 hektarů) a převážně volných ploch (330 hektarů), které jsou určeny k rozvoji. V druhé části jde převážně o zatravněné a zalesněné plochy a také brownfield s desítkami nevyužívaných a chátrajících objektů (hangárů a skladů) po vojácích.

Podle kraje „je nutné zahájit postupný a citlivý rozvoj celého území, umožňující využití vysoké poptávky podnikatelů na vybudování výrobních a skladovacích prostor, kterých je v Českých Budějovicích a okolí velký nedostatek“.

Potenciál do budoucna prý dává budoucí napojení na dálnici D3 (aktuálně se buduje) a existující železniční vlečka. Zcela netradičně kraj v tiskové zprávě vyzývá případné investory, aby se obrátili na vedení kraje či přímo na projektového manažera z České spořitelny Jana Kozáka.

Letiště, které v posledních letech spolklo již zhruba tři čtvrtě miliardy z veřejných rozpočtů, se postupně stává pro jihočeské politiky noční můrou. Akcionáři jsou kraj a město České Budějovice; především město kritizuje vysoké náklady na provoz letiště, které fakticky ale v provozu dosud není.

Terminál byl dokončen letos v létě a celé letiště prochází náročnou certifikací na takzvaný velký provoz, aby mohlo obsluhovat letadla typu Boeing B737 či rodinu Airbusů A320. Nikdo zatím neví, kdy proces skončí, není ani jasné, jací dopravci a s jakými linkami do Budějovic přijdou.

Dochází přitom i k absurdním situacím; jedna taková se nedávno řešila na radě města. Letiště musí v rámci certifikace zbourat stožár navigačního systému a znovu jej postavit. Upozornil na to server iDnes.cz.

Nový terminál Letiště České Budějovice. 
Pramen: Jihočeský krajSlavnostní dokončení Letiště České Budějovice. 
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSlavnostní dokončení Letiště České Budějovice. 
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLetiště České Budějovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářHejtmanka Ivana Stráská slavnostně otevřela nový terminál Letiště České Budějovice (27.6. 2019). 
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLetiště České Budějovice, nový terminál.
Autor: Letiště České BudějoviceLetiště České Budějovice, nový terminál.
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLetiště České Budějovice, nový terminál.
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLetiště České Budějovice, nový terminál.
Autor: Letiště České BudějoviceLetiště České Budějovice, nové zázemí hasičů v neveřejné části letiště.
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLetiště České Budějovice, nový terminál, odlety.
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLetiště České Budějovice.
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLetiště České Budějovice, řídící věž.
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLetiště České Budějovice má i kolejové napojení. Osobní vlak tu byl poprvé (a zatím naposledy) v roce 2016.
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLetiště České Budějovice.
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLetiště České Budějovice se chce soustředit hlavně na lety na dovolenou.
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLetiště České Budějovice a MiG-23 u vjezdu do areálu. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářŘídící věž Letiště České Budějovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Jak se modernizovalo Letiště České Budějovice

První etapa modernizace někdejšího vojenského letiště byla zahájena v prosinci 2009. Zahrnovala zasíťování areálu, rekonstrukci jednoho z bývalých armádních objektů na administrativní budovu a rekonstrukci řídící věže. Skončila v roce 2010 a vyšla na 60 milionů. Před druhou etapu, jejíž součástí byla i výstavba terminálu, se kraj musel vypořádat s neudělením evropské dotace. Miliardový projekt proto zmenšil na polovinu. Druhá etapa začala zbudováním nových inženýrských sítí, přístupových silnic a vrátnice, uskutečnila se oprava ranveje. Tyto práce vyšly na 121 milionů. Samotný terminál byl dokončený letos v létě a vyšel na 525 milionů. Podle kraje potřebuje letiště k uživení 80 tisíc cestujících ročně. 

Tagy Jihočeský kraj Letiště České Budějovice
30 komentářů