Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nejbláznivější závod. Na start mohou jen křápy, nic dalšího není dané

Automobilových závodů je nepřeberné množství. V poslední době sílí popularita méně tradičních forem, kde je cílem hlavně dobrodružství, nikoli vítězství. K nejextrémnějším v tomto ohledu patří již několik let Mongol Rally. Úspěchem z ní se může pochlubit i česká posádka.
Česká posádka Průša - Helcl v závodě Mongol Rally 2019

Česká posádka Průša - Helcl v závodě Mongol Rally 2019 | foto: Jakub Průša, Luboš Helcl

Určit nejnáročnější motoristický závod či motoristickou disciplínu rozhodně není snadný úkol. Pro někoho bude vrcholem náročný Dakar, jiný zase uctívá vypětí vytrvalostního závodu 24 hodin Le Mans. Pro mnoho fanoušků však zůstává vrcholnou disciplínou seriál Formule 1, jiní zase fandí náročnému seriálu mistrovství světa v rallye WRC. Ale možná není nejnáročnější motoristickou výzvou ani jeden z nich.

Fotogalerie

Možná je to Mongol Rally. Netradiční a hodně divoký automobilový závod, který má minimum pravidel a kde rozhodně nejde o to dojet do cíle jako první. Mongol Rally klade důraz na extrémy a na dobrodružství, vítězem je každý, kdo do cíle dorazí. Zároveň je to amatérská záležitost, která nevyžaduje závodní zkušenosti a licenci. Účastnit se může prakticky každý, kdo splní vstupní podmínky.

A ty nejsou tak náročné. I když závod vyžaduje určité finanční investice, ty nejsou nijak extrémní, ve srovnání s jakýmkoli oficiálním motoristickým sportem obzvlášť. Největší investicí je tak čas. Vždyť letošní ročník Mongol Rally odstartoval z místa konání festivalu JunkTown nedaleko od Prahy už 21. července, cílová linie v sibiřském Ulan Ude nedaleko hranic s Mongolskem se uzavřela 16. září.

Křápem cestou necestou

Pravidla jsou poměrně jednoduchá a hlavní podmínky se týkají vozidel. Účastnit se mohou motocyklisté a automobilisté, v podstatě je podmínkou, aby vozidlo, kterým na cestu vyráží, bylo levným křápem. „Pokud to chcete mít snadné, zajeďte si na víkend do lázní,“ píší autoři v podmínkách soutěže. Základem je, že jakýkoli přihlášený „vehikl“ mohou organizátoři odmítnout, respektive prostě posádku do soutěže nepřipustí.

Motocykly by měly mít objem motoru menší než 125 kubických centimetrů, organizátoři však v rámci intenzivnějších zážitků doporučují skútr s motorem 50 ccm. U aut pro změnu doporučují objem pod jeden litr, ale dovolí i motory s objemem 1,2 litru (to aby se sem vešel oblíbený motor 1.2 HTP). Kdo navrhne organizátorům soutěže účast s nějakým jiným zajímavým vozidlem, byť tato pravidla nesplňuje, může se dočkat individuálního schválení. Ale musí jít o dopravní prostředek, se kterým bude cesta skutečně dobrodružstvím. „Čím horší auto, tím lepší dobrodružství,“ píše se v pravidlech.

Další podmínky jsou vcelku jednoduché – neexistují. Posádka si na cestu může vzít, co uzná za vhodné, trasa není dána, opět ji volí účastníci sami, každý podle svého uvážení. Do Ulan Ude tak mohou vyrazit třeba i přes africké země, pokud chtějí. S tím souvisí i fakt, že veškerá víza a veškeré cestovní výdaje, včetně jídla a ubytování, si opět posádky řeší individuálně. Na trase závodu neexistuje žádná podpora, jelikož vlastně neexistuje ani žádná trasa.

Týmy, které se chtějí účastnit, musí složit vratnou zálohu ve výši 1 200 liber (asi 36 000 korun), která slouží jako pojistka proti tomu, aby svůj vůz někde cestou neodložili a pořadatelé s tím neměli problémy. A že důvodů k tomu se jistě najde dost. Dále musí týmy sehnat 1 000 liber (asi 30 000 korun) na podporu charitativních projektů. Tyto peníze nemohou jen tak vytáhnout z vlastní kapsy, je třeba najít sponzora.

18 929 kilometrů v Pandě

Nejspíš tato podmínka dovedla českou posádku Jakub Průša a Luboš Helcl, která se letošního ročníku účastnila, do náruče společnosti Xmarton. A toto partnerství přineslo jednu nezvyklou možnost. Účastníky s jejich červeným Fiatem Panda 1.0 z roku 1988 totiž mohli nadšenci sledovat online na webových stránkách.

Xmarton je totiž výrobcem a autorem palubních jednotek a aplikací, které umožňují monitoring a ovládání vozů na dálku. Právě monitoring Xmartonu byl využit pro převedení dat nasbíraných během jízdy do podoby speciální webové aplikace. Z bezpečnostních důvodů bylo zobrazení dat na webu zpožděno o 24 hodin, to proto, aby si na posádku cestou někdo někde nepočíhal (či je nepřekvapil v noci při přespání).

Na stránkách projektu si však lze i teď po úspěšném dojetí do cíle (tam posádka dorazila 9. září) prohlédnout jednotlivé úseky cesty a zkoumat například to, jakou rychlostí se kdy a kde červený Fiat Panda pohyboval. A že to nebyly zrovna závratné rychlosti: maximem podle záznamu je nejspíš hodnota 128 km/h dosažená zkraje cesty v okolí Banské Bystrice cestou směrem na Košice. To je asi jediný extrém, jinak v maximech Panda přesáhla sotva 110 km/h. Vidět jsou i denní porce kilometrů a zmapována je celá trasa.

Ta nakonec vedla přes třináct států: Českou republiku, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko, Turecko, Írán, Turkmenistán, Uzbekistán, Tádžikistán, Kyrgyzstán, Kazachstán Mongolsko a Rusko. Cestou se musela posádka vypořádat s různými extrémy počasí (teploty od minus 20 do plus 60 °C) a samozřejmě řadou technických potíží, z nichž ty první přišly už poměrně záhy po startu. Nakonec se  vše podařilo a Panda s dvojicí dobrodruhů projela cílem.

„Přesto, že pro nás byl celý závod extrémně namáhavý a čas na nějaký odpočinek absolutně nebyl, jel bych příští rok okamžitě znova. Bez nadsázky můžu říct, že to celé bylo skvělé a naprosto neuvěřitelné,“ rozplývá se nad závodem Jakub Průša. Jeho spolujezdec Luboš Helcl k tomu dodává: „Každému, kdo má chuť zkusit něco neotřelého, potkat skvělé lidi, navštívit zajímavá místa a v neposlední řadě si dopřát čas, na který rozhodně nezapomene, bych Mongol Rally doporučil.“

Za celou cestu malá Panda urazila 18 929 kilometrů, na kterých spotřebovala
1 980 litrů paliva. To mimochodem znamená, že jinak úsporná Panda „žere“ v plném obsazení a v extrémních podmínkách v průměru téměř 10,5 litru na 100 kilometrů. Jednotka Xmarton pak zaznamenala i celkový čas jízdy: za volantem strávila dvojice českých dobrodruhů 345 hodin, 48 minut a 47 sekund. To představuje solidní rychlostní průměr 54,74 kilometrů. Když tedy Panda jela, tak vlastně na své trase docela uháněla.

Příští ročník soutěže odstartuje 18. července 2020, cíl v Ulan Ude se uzavře 14. září. Zatím je tedy dost času na to vymyslet, s jakým vehiklem se vydat na cestu.

  • Nejčtenější

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Legendární ženevský autosalon končí. Může za to nejistota celého průmyslu

31. května 2024  17:39,  aktualizováno  23:54

Legendární ženevský autosalon se již nebude konat. Organizátor akce, Comité permanent du Salon...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Jízda na elektrickém tygru dohání automobilky. Ukvapený přechod jim škodí

3. června 2024

Premium Sen o rychle rozšířené elektromobilitě se v Evropě i v USA rozplývá. Velkolepé plány narazily na...

Autofotka: Šraňky dolů, a všichni z cesty! VW Bulli jako ajznboňácký dříč

2. června 2024

Největší hvězdou dnešního setkání fanoušků vozidel VW Bus v Hannoveru je „Bulli rail“ z roku 1955,...

Sraz automobilových pokladů oživily traktory a rozzářily bugattky

2. června 2024

Už pošesté se v Dobřichovicích sešla pestrá směsice zástupců automobilové historie. Konal se zde...

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...