Dálava jako dvojportrét a otevřená výpověď

Dálava je celovečerní dokument režiséra Martina Marečka a scénáristy Tomáše Bojara, původně zamýšlený jako hraný film. Pojednává o osudu jedné rodiny, která se z nějakých důvodů – jež by mohly být spoilerem – rozdělila na dvě poloviny. Zatímco česká část rodiny (otec Vít a syn Gríša) žijí v Brně, matka s malou dcerou se odstěhovaly do ruského Divějeva, malého města vzdáleného asi 800 kilometrů od Moskvy.

Ústředním motivem dokumentu je cesta Víta s autistickým a svérázným Gríšou do Ruska, dá se tak mluvit o formě dokumentární road movie. Výjimečná a zajímavá je ale primárně ve způsobu vyprávění, kdy se Vít noří do minulosti skrz vzpomínky ve svém deníku, a kdy je vše dokresleno archivními záběry. Intimní dvojportrét otce se synem měl premiéru na Karlovarském filmovém festivalu, kde získal velice dobré ohlasy.

Díky tomu se však neobjevil v programu Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě, jelikož dnešní festivalová politika odmítá na dvou prestižních festivalech promítnout stejný film v soutěžní sekci. Je to škoda, jelikož Dálava patří právě svou bezprostředností a jemností k nejlepším českým dokumentům letošního roku. V kinech se objeví od 7. listopadu díky distribuční značce AČFK.

Martin Mareček je známý český etablovaný dokumentarista, dramaturg, pedagog na katedře dokumentární tvorby pražské FAMU, držitel Českého lva za nejlepší dokumentární film roku 2011 Pod sluncem tma. Tomáš Bojar je režisérem dokumentárních filmů FC Roma (nominace na Českého lva), Mimořádná zpráva a Letní hokej.