Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly

    Ostravský nájezd na Prahu (No. 9)

    Národní divadlo moravskoslezské přivezlo na přehlídku Ostrava v Praze muzikálovou inscenaci  Thrill me (Vzruš mě!) v režii Juraje Čiernika a hudebním nastudování Jakuba Žídka. Zhlédla jsem první ze dvou představení, která se ve středu 6. listopadu odehrála ve Studiu Ypsilon, od 19:30 s tímto obsazením: Lukáš Adam – Nathan Leopold, Richard Loeb – Richard Pekárek.

    Kam dokáže člověk zajít kvůli své touze a kdy se tato touha mění v nebezpečnou posedlost, která pro něj může být destruktivní? Jedna z mnoha odpovědí se skrývá v ostravské inscenaci Thrill me (Vzruš mě!), komorně laděném muzikálu s výborným klavírním doprovodem a především se značně sugestivními hereckými a pěveckými výkony představitelů dvou hlavních rolí.

    Na minimalistické scéně, evokující prostředí strohé vězeňské cely, postarší muž jménem Nathan Leopold (Lukáš Adam, alternuje Tomáš Krpec) osvětluje soudní komisi, co ho společně s Richardem Loebem (Richard Pekárek, alternuje Adam Živnůstka) před pětatřiceti lety vedlo k vraždě malého chlapce. Postupně se tak před diváky odehrává příběh dvou gayů plný touhy, vzrušení, lásky, ale na druhé straně také příběh odmítání, závislosti a manipulace. Lukáš Adam se střídavě převtěluje do postaršího vězně Nathana Leopolda, který žádá o propuštění, a do jeho mladšího „já“. Richard Pekárek naopak představuje Leopoldova souputníka Richarda Loeba pouze v mladém věku. Mrazivost námětu dodává fakt, že je příběh založen na reálné události, která se stala v Chicagu v roce 1924, kdy dva studenti práv ve věku osmnácti a devatenácti let z bohatých rodin zabili mladého chlapce.

    Nathan a Richard společně osvětlují, co se stalo před třicet pěti lety. Foto Martin Popelář

    Duchu komorního muzikálu je v inscenaci přizpůsobeno téměř vše. Minimalistické scénografii v černobílých odstínech dominuje postel a promítací plátno, na kterém se – opět v černobílém ladění – promítají skutečné fotografie obou pachatelů a snímky z vyšetřování případu ale také video s Nathanem před členy komise pro podmínečné propuštění (v něm vystupují ostravští herci). Ve stejném černobílém ladění se nesou i dobové kostýmy Richarda a Nathana á la „chlapci z lepších rodin“. Volba černobílého spektra výpravy má nejen praktický důvod, ale je i velmi funkční a působí vizuálně podmanivě. Jako by ti dva „černobílí“ mladíci vystoupili ze společné fotografie, která se na plátně objeví na začátku inscenace a v jejím závěru, a začali před diváky skutečně rekonstruovat svůj život.

    Minimalistické scénografii v černobílých odstínech, dominuje promítací plátno, na kterém se promítají reálné fotografie obou pachatelů, snímky z vyšetřování případu i video s herci. Foto Martin Popelář

    Hudební složku inscenace tvoří pouze klavírní doprovod. Ten však rozhodně neplní úlohu hudebního podkresu, ale naopak se skrze emočně nabité melodie plné různých valérů výrazně podílí na sdělování příběhu obou hlavních postav. Přesto je inscenace a její vyznění postavena především na vyrovnaných výkonech představitelů Nathana Leopolda a Richarda Loeba – tedy v mém případě Lukáše Adama a Richarda Pekárka. Podmanivé pěvecké hudební výstupy se střídají s emočně vypjatými scénami s mrazivou atmosférou, což dodává inscenaci obrovské napětí. Herci byli přesní, velmi dobře zpívali i hráli. V některých situacích používali i jistý nadhled, který alespoň na chvíli dodával příběhu potřebné emotivní uvolnění.

    Kombinací výrazných mladých muzikálových herců, kteří dokážou bez přehnaného patosu zprostředkovat děsivý příběh dvou mladíků překračujících veškeré myslitelné hranice jednání civilizovaných lidí, s vynikajícím klavírním doprovodem a minimalistickou, funkční výpravou vznikla v Ostravě inscenace, která je důkazem, že mnohdy méně (výpravnosti, opulentnosti atd.), znamená více. V tomto případě si troufám říci, že i nejvíc!

    Národní divadlo moravskoslezské, Ostrava – Stephen Dolginoff: Thrill me (Vzruš mě!). Hudba, libreto a texty písní Stephen Dolginoff, Překlad Hana Nováková, Režie Juraj Čiernik, Hudební nastudování  Jakub Žídek, Pohybová spolupráce Jana Burkiewicz, výprava Marta Roszkopfová, Dramaturgie Hana Nováková,Tomáš Novotný, Korepetice Michaela Kadlecová, Jakub Žídek. Premiéra 12. + 13. května 2019 , Divadlo „12“, Ostrava. Psáno z uvední na přehlídce Ostrava v Praze 6. listopadu 2019 od 19:30 h. ve Studiu Ypsilon.

    ///

    Více o inscenaci Thrill me (Vzruš mě!) na i-DN:

    Sukces měsíce května 2019 /DN 11/2019/

    Více o festivalu Ostrava v Praze na i-DN:

    Ostrava v Praze


    Komentáře k článku: Ostravský nájezd na Prahu (No. 9)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,