Univerzální expert

Featured Image

Během přihlašovaní do e-mailové schránky, z hlavní stránky seznam.cz, mi google nebo jiný podobný bot předhodil, údajně jako tematicky relevantní, článek ze serveru autozine.cz. Konkrétně článek od autora jménem David Hampl s názvem ,,Zavedení dalších EKO poplatků při převodu má překvapivou logiku. Je to nutnost“. Čtení mnou poněkud otřáslo, proto jsem se blíže začal zajímat jeho tvorbou. O výsledky mého bádání bych se nyní rád podělil.

Články za poslední cca 3 měsíce jsem si dovolil rozčlenit do několika tematických skupin. Nejpočetnější skupina je řekněme obecná. Čítá na 51 článků a zařadil jsem do ní články s převážně technickou tématikou, zmínky o nových modelech aut, perličky ze světa a podobně.

V pořadí druhou nejpočetnější skupinou jsou články s tematikou točící-se kolem elektromobility. Skupině jsem dal pracovní název Elektrofetiš, už z nadpisu povětšinou vyplývá že se bude pojednávat nikoli o čemsi běžném, ale o elektro-něčem. Evokuje mi to vtípek z minulého režimu o stupňování přídavného jména ,,dobrý“, kteréžto má podle vtipu ne 3, ale 4 tvary: dobrý – lepší – nejlepší – sovětský. Z kontextu těchto článků nyní vyplývá stupňování: dobrý – lepší – nejlepší – elektro. Autor je tedy bezpochyby příznivcem elektromobility. Má na to však právo a i při vyhraněnosti mých vlastních názorů bych jej za to netrestal. Dodávám k tomu toliko, že v současnosti s touto deviací není osamocen a budiž mu to v budoucnu zároveň i trestem, své extremistické myšlenky bych dále raději nerozváděl. V této skupině je asi 21 článků. Dále bych zmínil skupinu s pracovním názvem Škodafetiš. Není co do počtu článků (9) v pořadí, ale je stále ve výčtu ,,neškodných“ kategorií. Budiž, spousta patriotů (představuji si je zhruba jako fotry s ponožkama v sandálech, s ledvinkou u pasu a krýglem piva v ruce, poslouchající agrometal) má zato, že je to české auto, národní pýcha, rodinný klenot atd., takže to může zvyšovat popularitu autora a pomoct ,,uplácet obecenstvo“. Článků, připomínajících recenzi automobilu, je mezi ostatními pouze 7 a tím také výčet neutrálních článků končí.

Nacházíme se v zero-crossing oblasti hodnocení a máme tu 7 článků na téma ,,life hack“. To je, jak jsem pochopil, současný trend youtuberů a podobných zoufalců. Jejich ,,hacky“ už zasáhly i mě, přes můj rozumový antibullshitový firewall. Pod pojmem ,,hack“ si v lepším případě můžete představit cokoliv, co normální člověk koná mimoděk při své činnosti. Věřím, že kolují hacky ražení ,,dýchejte ať nezemřete“. V horším případě jde o vyložené debility, jako míchání barvy nůžkami v akuvrtačce apod. Články z této kategorie začínají být skutečně zábavné. Namátkou článek o škrabání namrzlých oken s odkrytím překvapivé možnosti použití hacku s rozmrazovacím sprejem, nebo dokonce tlačítkem na rozmrazení skel! Opusťme tuto oblast a přejděme dále, kde už začíná úsměv tuhnout. Dalších asi 16 článků bych zařadil do kategorie Doomsay. V nich se autor pokouší lehkomyslné čtenáře konfrontovat s krutou realitou, případně je připravovat na zlo, které je potká. Nebo alespoň podle autora může potkat. Někdy také nabízí autor i řešení, zářná ukázka je např. v článku o dooringu. Jde skutečně o ožehavý problém naší civilizace, je tak pochopitelné, že ho autor zmiňuje. Jako prevenci navrhuje řidičům před vystoupením z auta pohlédnout do zrcátek, ještě lepší je však ,,přímý pohled zpět skrz okna ve voze“. Kdo chce být progresivní, tomu autor (zdarma!) nabízí revoluční přístup k problematice otevírání dveří. To se prý má provádět druhou rukou, než je obvyklé. Tím dle autora dojde k rotaci trupu posádky i s hlavou a rapidně se zvyšuje šance, že bezbranný cyklista bude včas spatřen a ušetřen. Jde vlastně o rozšířenou metodu ,,pohledu skrze okénka“. Mezi doomsay články je zajímavý také tento. Zde by si autor téměř až mohl zasloužit pochvalu, že alespoň laicky zpracoval problematiku nějakých cifer v řidičáku, které třeba moc lidí nerozumí. Už podle nadpisu je ale látka zpracována tak, že musí vzbuzovat v mnoha lidech paniku z možných pokut, soudních tahanic a snad i kriminálu. Nestačí totiž vysvětlit, co ony šifry znamenají. Je potřeba to vygradovat a řidiči důrazně pohrozit, co ho čeká a nemine, když nebude poslušný a místo brýlí si vezme čočky. Tento tón se line mnoha autorovými články, alespoň já ho v nich rozeznávám. V dalším článku je pojednání o mobilním měření emisí. Jak jsem zmínil, i zde je na prvním místě kladen důraz na trest, postih a patálie, které ,,hříšníka“ čekají, když si dovolí být chudý a provozuje starý naftový křáp, dotažený za poslední peníze z dojčlandu. V závěru článku si lehce posteskne, že policie má takovéto skvělé zařízení pouze jedno a kontroly jsou jen v omezené lokalitě. Naději do žil čtenářům ale vzápětí jistě vlije konstatováním, že v plánu je nákup dalších ,,aby bylo možno kontrolovat šoféry na většině míst České republiky“.

A tak jsem se dopracoval k poslední a stěžejní části autorova díla, kterou tvoří 13 článků. Tematická oblast: Eksperd. Tady jde skutečně do tuhého. Například v článku o ,,energetickém štítku pneumatiky“ se rozepisuje o parametrech, které ač jsou důležité, zůstanou kupujícímu utajeny. Jaké parametry má namysli, se však v článku nedozvíte. Možná by bylo vhodné vypsat nějaký grant a provést studii, co by podle expertů mělo zákazníky zajímat a vytvořit mezinárodní komisi pro výběr obsahu štítků. Žertuji, ale možná pouze nevím o skutečné existenci takové komise. Další článek, co stojí za zmínku je toto. Jde o suchý popis principu, jak trestat ,,neplatiče“ všech daní (ne jen alimentů) odebíráním řidičského oprávnění. Aby nedošlo k omylu, nejde o kritiku této zvrácené praktiky, spíše naopak. Nechybí ani zmínka o dalších možných sankcích, pokud se dotčený řidič nepodvolí. V závěru článku se autor rozplývá nad faktem, že se toto děje už dlouhá léta jinde ve světě a konečně už i u nás. Patrně abychom tento skluz něčím kompenzovali, zmiňuje se autor o možnosti zabavovat např. i pilotní nebo zbrojní průkaz. V jiném článku vysvětluje, jak bude financována obnova vozového parku PČR. Neznám řadového občana, který by vysloveně ocenil, že z jeho daní bude policie (pouze na vozový park) dostávat pravidelně každý rok 500 milionů korun, plus jednorázově dalších 400 milionů letos. Autor to zhodnocuje kladně a komentuje, že ,,policie tak nebude muset žít v nejistotě, kolik peněz který rok dostane“. V dalším článku polemizuje autor nad nejčastějšími chybami řidičů na dálnicích. Bohužel neuvádí zdroj, odkud čerpal informace. Osobně si myslím, že žádný zdroj neexistuje a jde o směsici domněnek, fabulací, případně vlastních zážitků autora.

Absolutní perla a vlastně i článek, který mě přiměl napsat tento můj článek, je shora uvedený paskvil. Autor v něm podsouvá tvrzení, že je nevyhnutelné osvěžit myšlenku EKO výpalného a jako důvod předkládá další tvrzení, že ,,je to nutnost“. Tečka. V článku se ani nepokouší předkládat skutečný důvod, proč bychom měli výpalné platit, nezabývá se obdobnou problematikou v jiných státech, ani jak jsou prostředky z výpalného využity. Autora ani web, kde publikuje, jsem do té doby neznal a přiznávám, že už při prvním přečtení tohoto článku se stal mým nepřítelem.

Našel jsem v sobě pouze tolik síly, abych prošel jeho tvorbu od 1.8. 2019 do 5. 11. 2019. Autor vyplodil 124 článků za 97 kalendářních dní, je tedy poměrně činorodý. Při hlubším zkoumání jsem ale objevil hned několik článků obsahově totožných, publikovaných s drobným časovým odstupem. Takto zrecyklované téma je např. v článku o Bugatti zde a zde, nebo v článku o závratném nárůstu obliby hybridů zde a zde. Pomíjím fakt, že toto tvrzení má podobný základ, jako třeba tvrzení, že roste obliba úsporných žárovek. Nevím, zda je ,,obliba“ ten správný výraz, když se klasické buď už nesmí prodávat, pročež se takřka přestaly vyrábět, nebo jsou to mizerné šmejdy. Zvlášť spektakulární jsou však údaje v posledních dvou zmiňovaných článcích, neboť jeden proklamuje nárůst zájmu o auta s hybridním pohonem meziročně o 74%, ve druhém článku je uváděn nárůst o 1/5 oproti stejnému období loňského roku. Tento drobný rozpor si neumím vysvětlit. Snad je to tím, že mezi jednotlivými články uplynuly 2 měsíce, během kterých bylo mnoho black fridays, při kterých zákazníci doslova roztrhali statistiku a z 20% udělali rázem 74%.

Obávám se, že jsme u zrodu nového dopravního experta. Má správné, ne vlastní, zato tendenční a k vládním aparátům loajální názory. Uznávám, nečetl jsem všechny články a možná nemám morální kredit na to kritizovat práci jiných. Nejsem psycholog, dopravňý eksperd ani literární kritik. Vypozoroval jsem ale při chronologickém procházení článků klesající tendenci kvality autorových článků. Pravděpodobně se více angažuje na poli dopravních eksperdýz a na psaní článků mu tak zbývá méně času. Také jsem vypozoroval určité tematické vlny v obsahu jednotlivých článků, vysvětluji si je (mo)mentálním rozpoložením autora. Je také bezpochyby pod vlivem dalších medií a přebírá částečně jejich látku a dále s ní pracuje, mimoděk tak pracuje na objednávku zájmových skupin a pomáhá upravovat mindset veřejnosti. Zcela v souladu s principy současných samozvaných expertů. Ať už dopravních, či jiných politruků. A tak to má být, tak je to správné.

Toto jsem si skutečně po dopsání článku myslel. Ještě mě pak ale napadlo, zjistit si něco k celému autozine. V sekci stránek ,,o nás“ se nedozvíte nic. Tím myslím skutečně lautr nic, přesměruje vás to opět na hlavní stránku. V kontaktech se dozvíte pouze tolik, že provozovatelem je společnost Damiha s.r.o. z Hradce Králové. Ejhle, doména autozine.cz je registrovaná na Davida Hampla. Fotečka malá, pro rodinu.. pokud by někoho zajímalo jak ten zoufalec vypadá.

Zdá se, že až do roku 2016 chrlil články nebo přímo dělal v bankovním sektoru. Pak se ale zřejmě vydal budovat kariéru jinam. Sám o sobě prohlašuje, že je ,,Třicátník zajímající-se o gastronomii, ale i současné trendy v technice, autech i segmentu IT“. Takový brouk Pytlík. Šel jsem kousek dál a pohledal, čím se asi taková Damiha zabývá, mé zjištění raději odcituji: ,,Současným oborem naší firmy je copywriting – psaní textů pro Vaše webové stránky!“ ,, Potřebujete text? Podívejte se na naše specializace. Píšeme jednodušší texty za cenu 55 Kč / NS.“

A jsme doma, veřejným míněním se dá manipulovat snadno a levně. Například dopravně expertním random textem za 55 Kaček, z reklamky od Davida a Miloše Hamplových. Na stránce Seznamu budou tyto bludy od pochybného autora nejspíš poměrně čtené. Jestli však autozine mají být pouze jejich demo stránky, nebo už jde o skutečný manipulační projekt, to nechť posoudí každý sám.


10.11.2019 XB


Související články:


12345 (203x známkováno, průměr: 1,31 z 5)
13 151x přečteno
D-FENS © 2017