Mít v 25 letech pocit, že je člověk starý, není úplně prima. Finále Světového poháru počítačové hry League of Legends, k němuž jsem se dostal naprostou náhodou, ve mně přesně takový pocit zanechalo.

Jen si to představte – díváte se na obří živý přenos, který na místě sledují desítky tisíc skandujících fanoušků a miliony se k nim přidávají online. Je to na první pohled opravdu velká věc, která má své komentátory, analytiky a prosázejí se na ni miliardy(!) dolarů. Ti nejlepší si rozdělí miliony. Celé to atmosférou připomíná Super Bowl a vy nemáte nejmenší tušení, co se to sakra děje.

I když je totiž americký fotbal nebo baseball pro nahodilého diváka hůře stravitelnou podívanou, každý instinktivně pozná, co se plus minus děje a kdo má navrch. Tady ne.

Jenže něčemu tak velkému chcete rozumět už z principu! A o to víc, když je zahajovací ceremoniál (presented by Mastercard) finále ozdobený něčím, co je na první pohled vzor značky Louis Vuitton. Tento malý detail vás donutí k zamyšlení, přestože vaše znalosti herního světa končí u GTA a partičky Fify.

O co jde a proč chce zrovna vlajková loď skupiny LVMH být u toho?

Pokud se chytáte, směle následující tři odstavce vynechte. Pokud ne, vězte, že League of Legends je online hra, jejímž cílem je zničit soupeřovu stavbu zvanou Nexus. K tomu se doberete bojem a taktizováním (za veškeré nepřesnosti a stručnost se geekům omlouvám). LoL, jak se hra běžně označuje, se těší ohromné popularitě, v současnou chvíli přiláká zhruba 27 milionů hráčů denně a každoroční finále Světového poháru je jejím svátkem.

Co se týče prize poolu, finále League of Legends se 6,5 milionu dolarů (přes 150 milionů korun) sice za šampionáty her Fortnite nebo Dota 2 zaostává, ale z hlediska prestiže a fanouškovské základny jde o absolutní vrchol esportu. Vždyť loňské finále přilákalo sto milionů unikátních uživatelů, tedy skutečně téměř stejné číslo jako v případě Super Bowlu. Tohle jsem ostatně stále úplně nevstřebal.

O vysněný titul se každopádně během nedělního odpoledne v pařížské AccorHotels aréně utkaly týmy FunPlus Phoenix a G2, což lze volně přeložit jako Čína versus Evropa. Analytici favorizovali evropský supertým, na jehož konto nešetřili velkolepými adjektivy. V jeden moment se ozvalo „G2 wasn’t a team built to win but to conquer“, a to způsobem, který si nezadá s živelným komentářem NHL. Až by jednomu v kombinaci s dramatickým hudebním podkresem a zpomalenými záběry na mladistvé hrdiny za klávesnicemi naskočila husí kůže.

Čína každopádně vyhrála 3:0 a potvrdila svou dlouhodobou dominanci. Evropský tým finále ovládl naposledy v roce 2011, kdy se šampionát hrál poprvé. Snad příště!

Louis Vuitton se se společností Riot Games, která za League of Legends stojí, dohodl na spolupráci už ke konci září. Ve hře si tak nyní lze za reálné peníze koupit virtuální „oblečení“ opatřené fancy vzory LV a dostupné to bude i obráceně, kdy světlo světa spatří reálné oblečení inspirované hrou.

Trofej, kterou v neděli získal tým FunPlus Phoenix, má i luxusní Louis Vuitton pouzdro, jehož výroba trvala 900 hodin.

„Jsme nadšení, že můžeme být součástí takto ikonické události,“ řekl v září k partnerství CEO francouzské módní značky Michael Burke. Ještě jednou, šéf Louise Vuittona vyjádřil nadšení stran partnerství s počítačovou hrou. Chápete to?

Zda Burke LoL někdy hrál, nebo jestli ho v zasedačce přesvědčila tři klíčová slova „stamiliony, Čína, digitál“, je vlastně úplně jedno. Zásadní je, že si někdo ve velkém a tradičním módním domě uvědomuje hodnotu příležitosti, kterou esport se svou dramaticky se zvyšující popularitou nabízí, a zároveň nám, stále nezasvěceným, dává najevo, v čem vidí potenciál.

Něco podobného už zkouší třeba Moschino, jehož kousky je možné opatřit postavičky ve hře Sims 4. Ale Louis Vuitton to vzal tradičně na nejvyšší možný level a vydal se oslovit mladou nastupující generaci přímo na její půdu. Na půdu, která je online a kde světový šampion může během pár let vzejít ze židle ve svém pokojíčku, což se v NHL ani jiném tradičním sportu nikdy podařit nemůže.

Jde o další zásadní důkaz, že esport nemá bariéry, je velký a bude ještě větší. A v mnoha ohledech je to evidentně zábava budoucnosti, čemuž vesměs všechny možné metriky napovídají.

Příští rok už proto budu vědět, oč jde. A nezapomenu si vsadit.