Transsibiřská magistrála táhnoucí se téměř 10 tisíc kilometrů z Moskvy až do Vladivostoku platí za nejdelší železniční trať na světě. Co ale takhle kdyby se prodloužila až do New Yorku a v budoucnu třeba i do Buenos Aires? Ač se to zdá neuvěřitelné, Rusko skutečně s takovou možností počítalo. Informoval o tom německý deník Der Spiegel.
V roce 2007 Moskva skutečně zamýšlela výstavbu železničního a potrubního spojení mezi Asií a Severní Amerikou přes Beringovu úžinu. Evropa se tehdy obávala, že výhodnější smlouvy mezi Ruskem a USA povedou k přerušení dodávek ropy a zemního plynu. Je třeba zdůraznit, že tehdy nebyla situace ve světě tak napjatá jako dnes.
Ruská vláda se inspirovala tunelem spojujícím Francií a Spojené království. Něco podobného chtěla vybudovat pod Beringovým průlivem, který od sebe přirozeně odděluje Sibiř a Aljašku. Díky tomu by se také výrazně zlepšilo spojení mezi starým a novým světem, z čehož by nejvíc těžilo právě Rusko. Jediný kontinent přístupný pouze lodní nebo leteckou dopravou by pak zůstala pouze Austrálie a Oceánie.
Představte si, že byste v Moskvě nasedli do vlaku, který by vás dovezl až do New Yorku. Kdo z vás by nechtěl něco takového zažít? A což teprve kdyby se to v budoucnu prodloužilo až do Jižní Ameriky? Kdo z vás by to nechtěl zažít?! Týdny byste projížděli zamrzlou krajinou Sibiře a zbytek cesty si prohlíželi mexickou pustinu, a pak následně amazonskou džungli a patagonii.
Kreml tehdy skutečně médiím potvrdil, že na výstavbu nejdelšího tunelu světa, který by měřil 102 km, což je dvojnásobek délky Eurotunelu, vyčlenily ruské firmy 65 mld. USD. Součástí zamýšleného projektu byla kromě železnice a potrubí také kabelová síť z optických vláken. Nový železniční koridor přes kanadskou provincii Britská Kolumbie by nově spojoval hlavní americkou dopravní tepnu s ruskou.
Alespoň tak byl celý plán prezentován kanadským a americkým představitelům na konferenci "Megaprojekty východního Ruska". Co se týče zmiňovaného prodloužení této velkolepé tratě do Jižní Ameriky, tak ta by byla prozatím pouze hypotetická, zejména kvůli odlišným klimatickým podmínkám a téměř neprostupnému darienskému pralesu mezi Panamou a Kolumbií.
Ale zpět k věci. Kdyby se skutečně podařilo postavit tunel přes Beringovu úžinu, byly by New York, Londýn, Moskva a Ottawa skutečně přístupné suchou nohou, což by výrazně zlepšilo dodávky energií a obchodní vztahy mezi světovými velmocemi.
Potenciální hrozba pro Evropu?Někteří stavební experti tvrdili, že Rusko pouze blafuje, a že spojit Aljašku se Sibiří je kvůli špatným klimatickým podmínkám nemožné. Šířily se konspirace, že jediné, oč Kremlu jde, je přimět Evropu k podpisu dlouhodobých kontraktů o dodávkách ropy a zemního plynu. Čili milovníci vlaků, kteří by si rádi vyzkoušeli cestu z Moskvy až do New Yorku, si mohou o takovém zážitku nechat jen zdát.
"Rusko dosud mohlo Evropě vyhrožovat, že když ho nebude mít ráda, pořád má v záloze Čínu. Jenomže ta rychle ekonomicky roste, a tudíž by se v budoucnu mohla obejít i bez něj. Z tohoto důvodu se rozhodlo něco podobného vyzkoušet s Kanadou a USA. Přitom je to ale úplný nesmysl nejen už jenom kvůli vysoké nákladovosti. O technické náročnosti nemluvě!," podotkl Derek Brower z londýnského odborného časopisu Petroleum Economist specializujícím se na energetický průmysl.
Železnice mezi Ruskem a USA měla podporu tehdejšího aljašského guvernéra Waltera Josepha Hickela, který měl také spolupředsedat příslušné konferenci v Moskvě. Nicméně Washingonská železniční správa nebyla vůbec přizvána k hovorům. To samé se stalo nejvyšším kanadským vládním představitelům, kteří byli původně kontaktováni s tímto plánem.
Myšlenka prodloužit Transsibiřskou magistrálu není zdaleka nejnovější. Přemýšlel o ní poslední ruský car Mikuláš II. v roce 1905 v době války s Japonskem. Jeho dědeček totiž před 38 lety prodal Aljašku USA za 7,2 milionů euro. Nicméně První světová válka, Velká říjnová socialistická revoluce a nástup bolševiků k moci, který doprovázel ekonomický úpadek, toto zcela zazdily.
Související
Změna času ovlivní i noční vlaky. České dráhy upozorňují na zpoždění
Za hodinu z Prahy do Drážďan. Německo chce vybudovat tunel pod Krušnými horami
železnice , Aljaška , Rusko , most , Transsibiřská magistrála
Aktuálně se děje
před 13 minutami
Policie upravila tragickou bilanci nehody FlixBusu u Lipska. Oběti jsou jen čtyři
před 23 minutami
Putin konečně řekl pravdu. Rusko by proti NATO nemělo velkou šanci
před 1 hodinou
Sledování sankcí proti KLDR končí. Rusko vetovalo rezoluci OSN
před 2 hodinami
Policie varuje před novým trikem podvodníků: Vyberou vám účet i bez karty, stačí jim bankomat
před 2 hodinami
Fatální pochybení: Na Bulovce zaměnili pacientky, zdravá žena podstoupila potrat
před 3 hodinami
Hrozba pro zdraví i pozdní příchod do práce. Jak lidé vnímají přechod na letní čas?
před 3 hodinami
Na Václavském náměstí hořelo. Během rekonstrukce vzplála lepenka na střeše
před 3 hodinami
Do důchodu půjdeme později. Pavel se shodl s koalicí i opozicí, věk odchodu do penze musí růst
před 4 hodinami
Benzin a nafta pokračují ve zdražování. V dubnu může stát litr přes 40 korun
před 5 hodinami
Putin se i týden po útoku odmítá setkat s rodinami obětí střelby
před 5 hodinami
Feri stane v dubnu opět před soudem. Bude se řešit jeho odvolání
před 5 hodinami
ANO vyzvalo vládu, aby zveřejnila částku, kterou Česko přispěje na nákup munice pro Ukrajinu
před 6 hodinami
Miloš Zeman chce na Slovensko, ale zůstává v Motole. Zdravotní stav se zlepšuje
před 6 hodinami
I kdybychom zastavili změny počasí, některé ledovce už nezachráníme, varují vědci v nové zprávě
před 6 hodinami
Aktuální počasí: Silný vítr doprovodí studenou frontu, platí výstraha
před 7 hodinami
Naše vojáky na Ukrajině nechceme, řekli rozhodně Poláci. Jednotky NATO taky ne
před 7 hodinami
Rusko vyslalo na Ukrajinu další rakety a drony. 26 jich armáda sestřelila
před 7 hodinami
Otevírací doba obchodů o Velikonocích. Zatím není třeba s nákupem spěchat
před 8 hodinami
Dnes je Zelený čtvrtek, významný den spojený s Poslední večeří
před 8 hodinami
Změna času ovlivní i noční vlaky. České dráhy upozorňují na zpoždění
Letošní čtyřdenní velikonoční volno bude o hodinu kratší, než by mohlo být. Důvodem je změna času, kdy v noci ze soboty 30. na neděli 31. března začne platit letní čas. České dráhy upozornily cestující, že noční vlaky tak naberou šedesátiminutové zpoždění.
Zdroj: Jan Hrabě