U modernizace zlínské železnice lidem vadí betonové stěny i nejasné výkupy

  10:46
Státu se zatím podařilo získat jen málo přes polovinu pozemků potřebných pro modernizaci železniční trati z Otrokovic do Zlína a Vizovic. Někde je vlastníci odmítají prodat.

Plánovaná podoba železničního tunelu, který má ulehčit provozu na křižovatce v Otrokovicích-Kvítkovicích. | foto: vizualizace: SŽDC

Případů, kdy majitelé nechtějí své plochy podél 25 kilometrů dlouhé trati z Otrokovic do Vizovic prodat, je téměř padesát. Nejvíce čtrnáct ve Zlíně, devět v Želechovicích, osm v Malenovicích, dále několik v Otrokovicích, Lípě či ve Vizovicích.

Další obyvatelé jsou ochotni svolit jen při splnění určitých podmínek, neřekli jednoznačné ne, avšak ještě se nevyslovili pro. Jiní mají zase výhrady k technickému řešení, třeba k protihlukovým stěnám.

Například několik občanů z Želechovic odmítá prodat pozemky, které jsou pro modernizaci trati potřeba, protože ve smlouvě o smlouvě budoucí kupní není uvedena cena za metr čtvereční s tím, že bude určena až později na základě znaleckého posudku.

„Lidé nevědí, za kolik peněz budou pozemek prodávat a kolik přesně metrů. Smlouvy o smlouvách budoucích tyto údaje neupřesňují,“ postěžoval si předseda spolku Klidné Želechovice Vladimír Machala.

„Ceny pozemků jdou nahoru. Kdybychom lidem udělali posudek na začátku jednání, byli by sami proti sobě. Až když získáme územní rozhodnutí, necháme zpracovat posudek a uzavřeme ‚ostré‘ smlouvy,“ reagoval Martin Hryzbil, který má na Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) projekt na starost.

Stěnu odsouhlasili hygienici

Koleje v Želechovicích vedou blízko obytné zástavby, takže SŽDC navrhla někde až čtyři metry vysoké protihlukové betonové stěny, což se místním nelíbí.

„Vadí nám výška i materiál stěn. Celé dny bychom se dívali z domů do zdi. Požadujeme, aby to bylo řešeno nízkými protihlukovými clonami nebo prosklenými stěnami, alespoň tam, kde jsou nad úrovní terénu,“ navrhuje Machala.

SŽDC argumentuje tím, že podoba stěn vyplynula z protihlukové studie, kterou odsouhlasili hygienici. Stát také nechal zpracovat studii, která posoudila zastínění domů.

„Prokázala, že nedojde k výraznému zhoršení světelných podmínek domů,“ řekl Hryzbil.

„Lidé se budou i tak bránit,“ vzkázal Machala. Podle něho je spolek připravený se proti povolení stavby odvolat.

Někteří lidé z Želechovic si stěžují i na přístup zástupců investora, kteří jim údajně vyhrožovali vyvlastněním ploch, pokud je neprodají.

„Nezohledňují potřeby obce ani obyvatel podél trati. Říkají, že ji modernizují, ale přitom tady vytvářejí bariéru,“ zmínil starosta Želechovic Michal Špendlík.

„Odmítám, že bychom někomu vyhrožovali. Vyvlastnění je až nejzazší varianta,“ tvrdí Hryzbil.

Želechovicím také vadí, že SŽDC zruší jeden přejezd přes koleje, čímž se prodlouží výjezd na hlavní cestu ze Zlína lidem z Nádražní ulice. Podle Hryzbila přejezd neodpovídal předpisům, neboť byl příliš blízko u silnice a nedal by se zabezpečit. Jeho zrušení nařídil Drážní úřad.

Skleněné stěny chce i podnikatel ve Zlíně-Loukách

SŽDC má ale problémy s výkupy pozemků i jinde. Výhrady k záměru má třeba František Kočenda, který provozuje servis elektrospotřebičů ve Zlíně-Loukách u přejezdu přes koleje.

Stát tam potřebuje 116 metrů čtverečních z jeho pozemku, aby mohla nákladní auta odbočit na cestu vedoucí rovnoběžně s kolejemi. Nejdříve to odmítal, teď je na to ochoten přistoupit za splnění určitých podmínek.

„Slíbili, že upraví některé věci v projektu, doposud jsme je ale neviděli. Víme, že se modernizaci železnice neubráníme a že je to ve veřejném zájmu. Budeme muset udělat kompromis,“ reagoval Kočenda.

„Dohodli jsme se, že tady nebudou betonové stěny. Budeme se snažit prosadit skleněné,“ doplnil.

Kočenda se obává, že jeho nemovitost klesne na ceně a přijde před ní o několik parkovacích míst. Náhradní stání by měla vzniknout poblíž.

„Do doby, než jim předložíme upravenou dokumentaci, nechtějí nic podepisovat. Úpravy se teď na SŽDC připomínkují,“ naznačil směrem k výhradám Hryzbil.

10. října 2019

Stát může podle zákona pozemky vyvlastňovat průběžně s tím, jak se bude stavba budovat, takže by to nemělo projekt brzdit jako v některých případech dálnic.

Výhrady k betonovým protihlukovým stěnám mají také lidé v Hornomlýnské ulici ve Zlíně. I oni mají obavy, že jim budou stínit domy.

Například v Zádveřicích se SŽDC téměř se všemi obyvateli na řešení dohodla.

„Vede to naší obcí částečně zástavbou. Řešili jsme prodeje některých pozemků i věcná břemena na pozemky,“ naznačil starosta obce Radovan Karola.

Projekt na elektrifikaci a částečné zdvojkolejnění železniční trati je ve fázi územního řízení, které je přerušené kvůli sporům o přejezd ve zlínské části Příluky. Kdy bude pokračovat, zatím není zřejmé.

17. února 2015

Autor: