Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Závodili jsme s Toyotou. O nejlepší čas ale tentokrát nešlo

David Bureš
Diskuze (29)

V rámci redakce jsme závodili už kde čím. Na mně tentokrát vyšla krásná hnědá Toyota Camry. Ne, o speciál NASCARu, v němž japonský sedan závodí, nešlo...

Automobilové závody jsou u nás v redakci oblíbeným potěšením. Martin si tak už vyzkoušel Opel Adam Cup na Rallye Agropa, Standa zase okruhové BMW 325i (E36) „B“ při šestihodinovém vytrvalostním závodě v Mostě. Když tak přišla nabídka i pro mně, abych si zkusil jeden závod s Toyotou, neváhal jsem.

A to ani přesto, že by mnozí poté, co by zjistili detaily, sklopily uši a rozmrzele mezi zuby ucedili, proč ti kolegové mají větší štěstí než já. Nešlo totiž o žádné okruhové hrátky s Toyotou Supra nebo snad rallye stage s Toyotou Yaris WRC, ale o závod na běžných silnicích s úplně obyčejnou Toyotou Camry.

Ten závod se jmenuje Toyota 24h Eco Race a letos se vůbec poprvé konal na českých silnicích. Jak z už z názvu vyplývá, v tomto případě nejde o nejlepší zajetý čas, ale o dosažení nejnižší průměrné spotřeby. A právě to mě zaujalo, na jakou spotřebu se zvládnu dostat na běžných silnicích?

Závodění s Camry

Závod se sice jmenuje 24 hodin, ve skutečnosti ale každý z jezdců „závodil“ jen zhruba hodinu, za volantem se totiž posádky střídaly. Každý z nás měl objet vytyčenou trať v okolí Prahy, na níž měl dosáhnout co nejnižší spotřeby paliva a zároveň jeden vybraný úsek zajet co nejblíže 14 minutám. Okruh se startem i cílem v pražských Stodůlkách měl zhruba 40 kilometrů, vedl po běžných silnicích, včetně části po Pražském okruhu D0, přičemž jsme ho museli objet maximálně za hodinu a půl. To abychom nejeli až příliš pomalu... S navigací pomáhal spolujezdec.

Do rukou se mně dostala Toyota Camry Hybrid (k dispozici byly ještě hybridní verze Corolly a RAV4), tedy velký sedan poháněný hybridním 2,5litrovým čtyřválcem o kombinovaném výkonu 160 kW, který je na českém trhu jedinou volbou pro tento model. Na trať jsem pak vyrážel v 10:00 dopoledne, tedy pořád za relativně silného provozu.

To mně ale vůbec nevadilo. Ambice v absolutním pořadí nejnižší spotřeby jsem si nedával vůbec žádné. Byl to pro mě první takový závod, a tak jsem si za primární cíl dal zjistit, s jakou spotřebou se jet dá při stále relativně běžných podmínek. Neřešil jsem tak co nejnižší hmotnost, nafasovaná svačina a pití tedy zůstaly uvnitř a spolujezdec se nemusel svlékat z teplé bundy. Ani jsem neměřil tlak v pneumatikách a nehledal, jak vylepšit aerodynamiku. Ani jsem tolik nehlídal ani rychlost. Respektive jel jsem pod poveleným limitem, když však bylo někde potřeba zrychlit, abych nebrzdil provoz (třeba na té D0), zkrátka jsem tak učinil – přece jen jsem nehodlal cuchat nervy okolních řidičů, kteří pro nějaký Eco Race nemusejí mít pochopení.

Zároveň jsem se však snažil jet co nejvíce úsporně. Najednou jsem tak více předvídal – z kopce jsem více zrychloval a do kopce se snažil jet získanou setrvačností. Stejně tak si dával pozor na semafory – když v dáli svítila červená, klidně jsem už sundal nohu z plynu a raději pomalou jízdou čekal, až se rozsvítí zelená, abych nemusel zastavovat. Na klikaté silničce mezi Radotínem a Zadní Kopaninou jsem si pak tentokrát neužíval ostré zatáčky, ale jel v klidu a pohodě, spíše pomalu, aby do kopce Camry moc nežrala.

A ukázalo se, že přesně tenhle typ jízdy Camry vyhovuje. Najednou totiž opravdu využijete výhod jeho hybridního ústrojí, když z velké části jedete na elektřinu a spalovací motor spustíte opravdu jen v případě, kdy je potřeba. Rázem neřešíte vytočený hlučný motor, protože se do tak vysokých otáček nedostanete – já se dostal jen jednou, když jsem se musel připojit na dálnici a kvůli provozu to jinak nešlo – a tak vám najednou auto přijde tiché a klidné. Stejně tak na dálnici je najednou auto pohodové a ne když s hybridem jedete 140 km/h jako obvykle.

Také samo auto bylo se mnou evidentně spokojené, v cíli mně totiž ukazatel eko jízdy dal skóre 90 %, což pořadateli bylo kvitováno jako skvělé číslo. I já byl spokojený, protože se mně skóre během jízdy podařilo vylepšit – když jsem kvůli nutné ostřejší akceleraci na dálnici byl na skóre 73 %, v duchu jsem si říkal, že tenhle typ závodu asi fakt není pro mě.

A jak jsem dopadl?

Ani spotřeba nebyla špatná, podle palubního počítače jsem dosáhl na hodnotu 4,8 l/100 km, což jsem v cíli bral jako vcelku uspokojivé číslo, s ohledem na to, že by mistři úspornosti zvládli jistě jet lépe jak já. Přeměření paliva v nádrži následně spotřebu ještě snížilo, na výsledných 4,65 l/100 kilometrů. Naopak jízdu v elektrickém režimu jsem očekával lepší, měřicí zařízení Driveco potvrdilo, že jsem jel 50 % jízdy na elektřinu. Sám bych řekl, že to bylo více, respektive, že by se asi dalo jet na elektřinu déle.

A to se přesně potvrdilo po zveřejnění výsledků. V rámci jezdců, kteří jeli s Camry jsem byl v tomto hodnocení úplně poslední. Ti největší borci zvládli přes 70 % jízdy na elektřinu, byť nutno podotknout, že až na jednoho v RAV4 to dali v Corolle, která se ze „závodní“ trojice obecně ukázala jako nejúspornější. Naopak v Camry ten nejlepší měl „jen“ 60 % jízdy na elektřinu.

Naopak co se týče naměřené spotřeby, nedopadl jsem tak špatně – v rámci pilotů s Camry jsem byl třetí nejlepší. Zároveň přitom přeměření spotřebovaného paliva ukázalo, že palubní počítač auta poměrně proměřuje. Některým soupeřům ukazoval nižší hodnoty než mně, přestože skutečná spotřeba byla ve výsledku vyšší.

Především se ale opět potvrdilo, že hybrid umí být hodně úsporné auto, jen se mu v některých ohledech musíte přizpůsobit. Neváhám tak tvrdit, že s nějakým turbodieselem bych za stejných podmínek dosáhl obdobné spotřeby, ne-li dokonce lepší.

Závěr

A jak jsem nakonec dopadl? Výsledné pořadí se počítalo bodovým ohodnocením několika parametrů – porovnával se celkový čas s provozem, průměrná spotřeba s udávanou spotřebou daného vozu, reálná spotřeba, poměr jízdy na elektřinu a spalovací motor a přesnost na časové zkoušce. V poslední disciplíně jsem bohužel pohořel, a tak jsem nakonec v celkovém pořadí uzavíral druhou desítku. Sám jsem ale spokojený, zjistil jsem si, za kolik se dá jezdit s Camry při stále relativně běžném tempu. U mně změřených 4,65 l/100 km není špatná hodnota, pořád ale mám pocit, že v tomto směru existují i jiné vhodné alternativy než hybrid. Právě v Camry bych se totiž nějakému úspornému turbodieselu vůbec nebránil...

David Bureš
Diskuze (29)

Doporučujeme

Avatar - Hammunasakra
16. 11. 2019 19:49
Re: Eco Run
Nemyslim že to je divný = když jedeš Aurisem hybrid 100kW eco dostaneš se na průměr těsně pod 4 litry = víceméně na psanejch 3,9 = když jezdíš jak prase na 6 litrů. Reálnej rozptyl ca 2 litry

Výjímka je jen jízda s cihlou na podlaze maximální rychlostí a dlouhodobě = loni zkoušený přes Německo s plně naloženou RAVkou do Francie a zpátky když to šlo furt na maximum = to je jediná situace kdy se ti průměr reálně zvýší
Avatar - _Karel_
16. 11. 2019 18:17
Re: Eco Run
4,5 kombinace zní až podezřele dobře, pak je divné, že v téhle ekorallye měl i ten nejlepší jen 4,1.
Na 4,5l v takhle velkém a už vcelku dynamickém autě by tedy nafťáky odpověď neměly.
Avatar - Mikesus
16. 11. 2019 13:54
Re: Eco Run
Za těch kombinovanych 4.5 jezdím s Camry, aniž bych se snažil o eco a na dálnici nechávám 140 tempomat. Priklad, Vary-Praha , dálnice je cca na 1/3 trasy. Mimo dálnice 100, 55 obec a dálnice 140 tacho. Když je potřeba předjet pomalejší, jede se. Ve větším provozu s častým předjížděním si Camry vezme do 5, v klidnější kolem 4.5. Pak opravdu nechápu moc ten výsledek v eco závodu, když za tolik jezdí v běžném provozu.
Další věc, spritmonitor už delší dobu nevěřím ty krajní spotřeby ( především z vlastních zkušeností s konkrétními motorizacemi v porovnání s výsledky), relevantní jsou kolem průměru či mediánu. Když budu chtít, tak tam nahazim spotřeby tak, že budu jezdit do 1l/100km. Takže ukázat jednu spotřebu passatu s dieselem na spritmonitoru že má 4.7, ale průměr je přes 6, není pro mne nijak relevantní . Pokud s ním prijedeš a ukážeš, nemám problém. Mj zrovna daného passat máme v rodině a průměrná je 6l.
Octavií jsem taky najezdil dost, a tam se na spotřebu pod 5 fakt dvoulitr, který není dieselgate, nedostane. Nicméně musím uznat, že TDI patří k těm lepším ohledně spotřeby
Avatar - Hammunasakra
16. 11. 2019 13:49
Re: Eco Run
Dopr teď sem odeslal příspěvek = a ZASE ZMIZEL = tahle nepřehledná nefunkční platforma snad fakt od machi(avelli)ho dementního příbuznýho jak si napsal mě fakt se.re :no: :-(

Viz tabulka kterou Bureš zatajil a tim vlastně článek dost ztratil smysl = rozptyl spotřeby je tam tak velkej = že to žádný ECO nebylo. Hned první v tabulce je se stejnym motorem 2,5 160kW RAVka a 3,7 litru. Camry 4,1 litru = no a třeba těch 5,5 při běžný jízdě = to sem měl když sem sí jí pučil a zkoušel v Praze a okolí, rozhodně ne při eco jízdě, naopak párkrát vyzkoušel akceleraci a pružnost. Na to se Pašík 2.0TDI nedostane. Navíc jeho palivo musíš desítkama miliard zvýhodňovat = tak nějak neni o čem

Tolik k Burešově ZÁVĚRu = nenašel alternativu, jen zmiňuje možnost řekněme o litr větší průměrný spotřeby, kterou je ale NUTNO DOTOVAT. Takže žádná alternativa = neexistuje

Možná třeba časem při masový výrobě vodík
Avatar - _Karel_
16. 11. 2019 13:18
Re: Eco Run
Bureš ale nenapsal, že hybrid nedává smysl, jen že si umí představit i jiné alternativy. Já s tím problém nemám. Samozřejmě, že 4,8 je slušné, a třeba běžný průměr 5,5-6 je super. Jen těch 4,8 na eko jízdu není žádný zázrak.

Pomíjím, že u passatu mluvíš náhle o průměru, a u Camry se bavíme o eco rallye.Eco rallye s Passatem určitě nebude za 6,5.