„Le Mans, to není závod na pár mil. Musíte vydržet dvacet čtyři hodin a jedete po okruhu, který vlastně ani okruhem není,“ říká ve filmu Le Mans ´66 šéfkonstruktér závodního týmu Ford, jejž vlastní majitel automobilky stejného jména. Režisér James Mangold přenesl na filmové plátno strhující příběh o tom, jak se jedna velká americká automobilka rozhodla soutěžit s malou italskou. Ale ne na silnici, kde by ji hravě strčila do kapsy. Ale na závodní dráze. Tam, kde ta italská byla neotřesitelným vládcem. Anglický název filmu Ford vs. Ferrari přesně vystihuje, oč v onom roce 1966 během závodu 24 hodin Le Mans šlo.

Henry Ford II. sedí na zasedání vedení své automobilky a hřímá. Je mu jasná jedna věc: zájem o jeho automobily, značku, která vlastně tyhle stroje stvořila, neustále klesá. Ford je ztělesněním americké tradice, jež před druhou světovou válkou motorizovala Spojené státy. Když se vojáci vraceli z války, chtěli pravá americká auta. V padesátých letech to byly koráby Ford, které se staly symbolem mladé generace. Jenže právě děti (včetně těch vzniklých jaksi mimoděk na zadních sedadlech Fordů), které v šedesátých letech dospívají a už mají řidičské průkazy, najednou chtějí úplně jiné vozy než usedlé modely, které jim nabízí Ford.

z filmu Le Mans '66

Když porazit Ferrari, tak v závodech

Jenže Ford, to je mamutí kolos, který je pořádně těžkopádný. Něco změnit jen tak nedovolí. Vždyť všichni ředitelé odborů, náměstci i šéfové marketingu vyrostli na „starých dobrých autech, jaké Ford vyrábí od začátku“. Naštěstí i v takové firmě se občas najde někdo, kdo dokáže myslet jinak. A tak vzniká nápad, jak zaujmout mladé lidi. Ukázat se na závodní dráze, a ještě v Evropě, kde by byla šance předvést, že i Ford umí udělat krásné a rychlé auto. Problém je, že na evropských okruzích vládnou červené barvy Ferrari. Italská automobilka má ovšem také problémy, proč ji proto nekoupit a jejich závodní tým proměnit na Ford? Jenže Enzo Ferrari nabídku odbyde tím, že Ford vyrábí hnusná auta v hnusných továrnách. A to se nositele tohoto jména skutečně dotkne. Padne proto jasné rozhodnutí: Ford musí Ferrari porazit v Le Mans, kde nepřetržitě vládne už čtyři roky.

z filmu Le Mans '66

Ale jak by mohla tahle automobilka stvořit takové auto, které by bylo schopné v Le Mans jet nejen rychle, ale také vydržet celý závod? Jedno řešení by tu bylo. Carroll Shelby vyhrál závod Le Mans v roce 1959. Byl na vrcholu kariéry, jenže těsně po závodě se dozvěděl, že kvůli vrozené srdeční vadě by jej následující závod mohl zabít. A tak se teď živí jako prodejce aut. Firma funguje, ale že by toto zaměstnání bývalého závodníka uspokojovalo, se říct nedá. Na možnost vybudovat nový závodní tým a postavit auto pro Ford proto okamžitě kývne. Má to ale háček… 

z filmu Le Mans '66

Bude muset bojovat nejen s fyzikálními zákony, ale i s těmi, komu se uvnitř firmy nápad příliš nelíbí. Shelby navíc ví, že jediným člověkem na světě, se kterým může takové auto navrhnout, je zkušební jezdec a britský šampión Ken Miles. Chlapík, který je v dělání si nepřátel ještě lepší než v řízení auta. Jenže Shelby ví, že nikdo jiný není natolik oddaný závodění, aby to dokázal. Navíc Milesova autodílna je v exekuci, protože se stejným šarmem jedná i se zákazníky. Ale dostat takového samorosta do korporátního prostředí Fordu? To je nemožné. Skoro tak nemožné, jako postavit v tomhle prostředí závodní auto. Přesto se do toho Shelby pustí. Jestli chcete vědět, jak film dopadne, podívejte se na Wikipedii na výsledky závodu v onom roce.

z filmu Le Mans '66

Milovníky automobilového závodění přiková k sedačkám

Prostředí automobilových závodů je pro filmaře velmi atraktivní. Rychlá auta skoro vždy dokáží dodat i poměrně hloupému příběhu solidní spád a zábavnost. Připomeňme nekonečnou sérii Rychle a zběsile. Stačí poslat auta, aby se chvíli honila v ulicích. A tady se jede navíc jeden z nejkultovnějších závodů automobilového světa. Tohle není Formule 1 ani ovály Indy Cars. Tohle je 24 hodin v Le Mans. Scenáristické trio Jez Butterworth, John-Henry Butterworth a Jason Keller na atraktivitu automobilového závodění vsadilo skoro vše. Ačkoli příběh o tom, jak pár nadšenců vydupe ze země závodní tým automobilky, která se navíc snaží dělat všechno pro to, aby jim to překazila, je skvělý sám o sobě. Jenže autoři scénáře to ještě dokázali protknout atmosférou automobilového závodění. A pokud má divák auta jen trochu rád, zřejmě se přistihne, že ho na konci filmu bude trochu bolet pravá noha, jak celých těch 150 minut zkoušel brzdit, či naopak sešlapávat plyn až na podlahu. Jako by se kinosálem v některých momentech rozlila vůně spáleného benzínu.

z filmu Le Mans '66

Dobře vystavěný příběh navíc téměř dokonale dotvářejí Matt Damon jako odhodlaný Shelby (mimochodem už víte, po kom se jmenoval jeden z modelů Fordu?), a hlavně skvělý Christian Bale. Ten zvládá rtuťovitého Milese s takovým nasazením a vášní, že skutečně máte pocit, že mu nikdy nešlo o nic jiného než vyhrát závod. Navíc českým divákům svou vzteklostí i rysy tváře nemůže nepřipomenout Josefa Váňu, takže u nás už víme, že když někdo něco opravdu chce, tak toho dosáhne. Oba hlavní představitelé dokážou nabídku, kterou jim scénář dává, využít skutečně naplno. Dokonce i když se ve filmu zrovna nezávodí, dokonce i když děj jako by zpomalí, adrenalin ve vašem krevním řečišti nedovolí ani na okamžik odtrhnout oči od plátna. A kdyby náhodou zrovna příběh nepádil kupředu, skvělá kamera Phedona Papamichaela dokonale pracující s detailem, ať jde již o mimiku tváře nebo kousek závodního auta, vám nedovolí vydechnout.

FILM: LE MANS ’66 (FORD VS. FERRARI)

Režie: James Mangold 
Scénář: Jez Butterworth, John-Henry Butterworth, Jason Keller  
Střih: Andrew Buckland, Michael McCusker, Dirk Westervelt  
Kamera: Phedon Papamichael
Hudba: Marco Beltrami
Účinkují: Matt Damon, Christian Bale, Caitriona Balfeová, Jon Bernthal, Tracy Letts, Josh Lucas, Noah Jupe, Remo Girone, Ray McKinnon, JJ Feild, Gian Franco Tordi, Jack McMullen, Benjamin Rigby, Joe Williamson, Alex Gurney, Corrado Invernizzi, Wallace Langham, Jon Bernthal, Tracy Letts, Josh Lucas, Ian Harding, Jonathan LaPaglia, Wyatt Nash, Stefania Spampinatová, Rudolf Martin, Sean Carrigan, Ward Horton, Christopher Darga, Joe Williamson, Adam Mayfield, Fatimah Hassan, Mario Di Donato, Andrew Burlinson  
www.cinemart.cz

PŘEHLED RECENZE
Příběh
10
Herecké výkony
10
Vizuální zpracování
10
Hudba
9
recenze-film-le-mans-66Jde natočit film doslova pulsující adrenalinem? James Mangold snímkem Le Mans ´66 dokazuje, že ano. Nestává se příliš často, abyste si v kině po sto padesáti minutách říkali, že by to mohlo klidně trvat ještě hodinu. Tvůrci snímku, který se v angličtině jmenuje Ford vs. Ferrari, zpracovali skutečný příběh o zrození závodního týmu Ford a jeho prvním velkém poměření se se závodní legendou jménem Ferrari. Naštěstí nepromrhali potenciál téhle strhující (téměř) pohádky, a tak si můžeme v kině užít snímek se skvělou dynamikou. Atraktivní záběry z prostředí automobilových závodů jsou podtrženy výbornými hereckými výkony, zejména nepřekonatelným Christianem Balem v roli nerudného, arogantního, nesnesitelného, ale o to lepšího závodníka Kena Milese. Fanoušci rychlých aut si v Le Mans ´66 přijdou na své, ale chuť sednout za volant a vyrazit do ulic nejspíše dostane i ten, komu závodění na čtyřech kolech vůbec nic neříká. Vášeň pro volant a vůně benzínu z tohoto filmu totiž doslova sálá.