Test: Praep Propilot - cvič, posiluj a přitom drž v ruce řídítka

Autor: Keli, kategorie: Test, vydáno: 22.11.2019

Preparation is everything. Příprava je všechno! Můžeš být sebevětší talent, mít kolo nehorázně v ruce, ale pokud je tvoje fyzická kondice slabá, tak narazíš brzy na limit. A funguje to i opačně, pokud nejsi technicky zcela na výši, tak ti dobrá kondice pomůže přejet úseky, které by jsi technicky nezvládl. Jednoduše – když nemáš techničku, musíš mít fyzičku! Možnosti přípravy jsou dalekosáhlé. Od klasického zvedání železa v posilovně přes cvičení s vlastní váhou až po specializované tréninky.
Německý startupový projekt Praep přišel s pomůckou určenou pro motokrosaře a bajkery a na tu se podíváme. Jedná se o balanční posilovací nástroj, který spojuje klasická řídítka s balanční podložkou.

Cvičení s řídítky v ruce je specifické, máš velmi podobný úchop jako na kole a tudíž posiluješ právě ty svaly, které jsou zapojeny i při jízdě na kole. Samotný Praep Propilot, vyslovuje se „prep“, je vlastně hranol trojúhelníkového průřezu se specifickými styčnými plochami se zemí.

Každá plocha má jiný profil, v základní, v Beginner Mode, je zcela rovná a styčná plocha se zemí je poměrně velká, použití s řídítky v této ploše je nejsnazší. Řídítka jsou relativně velmi dobře stabilní. Druhá plocha, tzv. Advanced Mode, je užší a lehce zaoblená, umožňuje náklon v bočním směru, zde je udržení rovnováhy těžší, ale stále relativně lehké. Bonbónkem je poslední plocha, tzv. Pro Mode, která je zaoblená jak v předozadním, tak bočním směru a styčnou plochou se zemí je pouze jeden bod. Samozřejmě, balancovat na jednom bodu je mnohem, ale mnohem těžší než u obou předchozích možností.

Díky tomu, že musíš vyrovnávat balanc, tak se ti mimo jiných zapojí i vnitřní svaly břicha, tzv. core. A právě vypracované core je dost důležité a to nejen při ježdění na kole. Kromě core posiluješ i svaly držící ramena, zápěstí a lokty.
Rozdíl mezi jednotlivými módy poznáš již během první vteřiny, v Pro Mode je to peklo, svaly začnou pálit téměř okamžitě, pro netrénovaného člověka je problém udělat již jen plank aka prkno.

Řídítka jsou do Propilota uchyceny pomocí plastového svěrného elementu, který jistí dvojice šroubů s inbusovou hlavou. Návod radí tyto šrouby dotáhnout na moment 7Nm, což není úplně málo. O čem návod mlčí, tak o pořádném dotažení lock-on gripů, já si to nezkontroloval a málem počítal zuby na podlaze. Pro „přepínání“ mezi jednotlivými režimy je nutné povolit šrouby a otočit řídítka o 120 stupňů, pro určení přesné polohy pomůžou šipečky na těle Propilota.
Pokud pořídíš jen samotný Propilot, tak věz, že lze použít jak řídítka s průměrem 31,8mm, tak 35mm.

Jak se s tímto nástrojem cvičí? No v podstatě mnoho možností jak cvičit není, na výběr jsou kliky, plank a pak už jen velmi specifické cviky, které využiješ s aplikací v mobilu.
Cvičit samozřejmě můžeš bez aplikace, ale ta je skvělým rozšířením cvičícího nástroje. Na rovnou plochu jsi schopen si pomocí magnetu připevnit mobil, konkrétně magnet je ukryt v těle cvičebního nástroje a na mobil si nalepíš kovovou samolepku. Nevýhodou je, že si telefon připevníš jen v Pro Mode, logicky, jen v této pozici je směrem k jezdci rovná, nezaoblená, plocha na kterou lze mobil připlesknout.
Aplikace využívá několik senzorů v mobilu, prvním je gyroskop, kterým měří stabilitu a dalším senzorem je senzor, který zhasíná displej při zakrytí. Právě tímto senzorem jsou počítány jednotlivé kliky, musíš se přiblížit velmi blízko skoro až na dotek mobilu, u iPhonu stačí vzdálenost cirka 3 cm, u mého Cat S61 na Androidu je to o trochu méně. Pokud se nepřiblížíš dostatečně blízko aplikace ti klik nezapočítá, flákat se nelze, časový interval ti to nedovolí.

Apka ti nabídne několik možností jak trénovat. Zaprvé klasické kliky, za druhé je zde i zábavnější způsob v podobě souboj s kamarádem a další možností je třeba i hra, kdy se vyhýbáš překážkám. Další možností je kopírování dráhy jezdce na reálných tratích, cílem je snažit se zatáčet tak jako jezdec na trati. Pokud ovšem zatáčet nebudeš, nic se neděje, protože video jede v klidu dál.
K dispozici jsou i statistiky, takže vidíš kolik jsi toho naklikoval, kolik jsi strávil času cvičení a podobně.

 

Cvičení je, alespoň pro mne, dost zábavné. Není to tak, že bych si vzal Propilota a cvičil na půl hodiny v tahu, na to nemám asi dostatek morálu a síly. A však vzít si do ruky řídítka, dát si ráno 10 kliků, potom odpoledne projet virtuálně jednu, dvě trati, a následně si večer zopakovat klikovačku mi přijde úplně super. Rychlé a účinné. Především při nastavení s balancováním na jednom bodu, na nejvíce zaoblené hraně, je to dost velká dřina.

Cvičební nástroj je u výrobce v eshopu k dispozici v několika provedeních. Můžeš si koupit samotný trojúhelníkový hranol a přidat si svoje řídítka, a nebo si koupit model Propilot, který je kompletní A nepotřebuješ k němu nic dalšího. Základní „trojúhelník“ vyjde cenově lehce nad tisícovku a to mi přijde hodně fér cena.

Infobox

Praep Propilot
Cena: od 49 EUR

Podobné články

Diskuze

  • profilová fotka David 22.11.2019 v 23:32

    Ještě reklamku na Powerball, když už jsou skoro ty vánoce ať pustíme nějakej chlup :-) rukavice a helmu na hlavu, až ti dojde pára ať si nedáš hubou o zem :-)

  • anonymní uživatel Pedro Sanchez 23.11.2019 v 14:05

    Taky jsem si vzpoměl jak se onehdá vytáčel powerball :)

  • anonymní uživatel Lojza 24.11.2019 v 22:13

    Jen 10 kliků po ránu? Aha...

  • anonymní uživatel Lukáš (zeber (a) centrum.cz) 25.11.2019 v 6:47

    Kdyby to ,,kolečko,,bylo aspoň pojízdné,tak to má víc funkcí,ale za ty prachy jen na kliky.....Objímka,2 vruty do dřeva a 2 ks fošny (na ty 2 módy :-D)

Komentáře

Publikovat jako anonymní uživatel - přihlášení, registrace


Přepnout barvu pozadí