Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Kritika Zahraničí

    Jiný svět neexistuje

    Ekologická bajka, nebo také novodobá pohádka s ponaučením. Tak se ve Francii mluvilo o nejnovější inscenaci dramatika a režiséra Philippa Quesna Farm Fatale, jež bude dnes a zítra – v úterý a ve středu 26. a 27. listopadu – hostem v Multifunkřčním sále DOX+ v rámci PDFNJ.

    Na jevišti místo lidí vystupují strašáci do zelí, kteří se snaží zachránit svět a přírodu především. Inscenace, tentokrát ze zemědělského prostředí, je další z Quesnových sond do mikrosociálních skupin. Metaforicky používá postav oživlých strašáků, kteří se manifestačně a aktivisticky snaží demonstrovat své ekologické názory. Původně vznikla pro mnichovskou scénu Kammerspiele, ale na konci září se představila i v Quesnově domovské scéně, v Théâtre de Nanterre – Amandiers na západním předměstí Paříže.

    Autor medituje nad tím, kdo má převzít zodpovědnost za mizející přírodu, potažmo naše přirozené prostředí. Foto Martin Argyroglo

    Autorské inscenace Philippa Quesna se na začátku vyznačují nějakou tragédií nebo alespoň nezdarem. Ať už je to zřícení letadla, porouchané auto nebo – v inscenaci Farm Fatale – obava ze zničení přírody. Autor ve spolupráci s divadelní skupinou Vivarium Studio, kterou tvoří herci a herečky vystupující prakticky ve všech jeho inscenacích, v ní medituje nad tím, kdo má převzít zodpovědnost za mizející přírodu, potažmo naše přirozené prostředí.

    Se skupinou Vivarium Studio spolupracuje už od roku 2003, a to především právě na scéně Théâtre de Nanterre. Ač se jeho práce vyznačují velkým nadhledem a bývají velmi vtipné, v jejich centru stojí vždy važná témata, která se týkají naší civilizace. Mnohdy je to boj o přežití, zánik kultury, vymření druhu. Někdy jsou možná pro divadlo až moc závažná, ale – oponuje Quesne – proč se jich obávat. Je potřeba o nich mluvit všude. I v divadle.

    Postavy strašáků vzbuzují zprvu trochu strach. Foto Martin Argyroglo

    Postavy strašáků, které se objevují ve Farm Fatale, vzbuzují zprvu trochu strach, záhy ale zjišťujeme, že jsou mírumilovné. Na scéně vznikají absurdní situace, postavy svým citem, svou jemností vzbuzují až lásku nebo soucit. Vypadají tak trochu jako zemědělci nebo farmáři. Kostkované košile, lacláče, holínky a v rukou vidle. V oblečení a převlecích zemědělců a farmářů mohou tyto bizarní postavy „vysloužilých“ strašáků, kteří si založili svou ilegální farmu, místo, kde mohou bojovat za životní prostředí, působit směšně. Philippe Quesne se jim ale nevysmívá. Vždy jej v jeho dílech zajímal a zajímá svět sociálních mikroskupin. Kromě lidí (trampové, metalisti, cestující v letadle) tomu byla v minulosti i zvířata (krtci). V této inscenaci jde o kus dál. Lidské vlastnosti a snahy předal do rukou oživlých bytostí, strašáků. A právě těm – víc než lidem – jde o záchranu přírody!

    Společným pojítkem všech je vztah člověka k přírodě, k životnímu prostředí. Foto Martin Argyroglo

    Kromě vyloženě lidských potřeb, jako je sběratelství (v La Démangeaison des ailes), vynálezectví (v L`Effet de Serge), vztah k umění a potřeba se obklopovat hudbou (v La Mélancolie des dragons, Caspar Western Friedrich), nacházíme v Quesneho inscenacích i hlubší a neuchopitelnější témata, jako je životní uděl, směřování, budoucnost a přežití. Společným pojítkem všech je vztah člověka k přírodě, k životnímu prostředí.

    Přesto je Farm Fatale vlastně nejaktivističtějším autorovým projektem. V inscenaci zkoumá nejen ekologii, ale i ekosystém a jeho fungování. Samozřejmě v představení nechybí typické Quesneho absurdní situace, nečekané metafory i paradoxní alegorie. Působivý je například obraz, kdy strašáci pro své ilegální rádio pořizují imaginární rozhovory s květinami, řekami i potůčky, s ptáky nebo kameny. Groteskní je rozhovor s poslední žijící včelí královnou, která ale mluví jen švýcarskou němčinou. Strašáci na jevišti zpívají a tančí, připravují transparenty na manifestace. Každý z nich své aktivity pojímá po svém a řeší v nich svůj osobní přístup k ekologii a životnímu prostředí. Ale vždy uvažuje zodpovědně. A to strašáci vyžadují i od ostatních, včetně divaček a diváků v hledišti. Jakoby si už jiný svět, než ten v souladu s přírodou s respektem k ní, nedokázali představit. Jiný svět vlastně neexistuje.

    Théâtre Nanterre Amandiers, centre dramatique national, Paříž, Francie – Philippe Quesne: Farm Fatale. Koncept, scéna, kostýmy, režie: Philippe Quesne, umělecká spolupráce na scénografii: Nicole Marianna Wytyczak, umělecká spolupráce na kostýmech: Nora Stocker, světlo: Pit Schultheiss, dramaturgie: Martin Valdés-Stauber. Hrají: Leo Gobin, Stefan Merki, Damian Rebgetz, Julia Riedler, Gaëtan Vourc’h. Münchner Kammerspiele v koprodukci s Théâtre Nanterre Amandiers, centre dramatique national. Premiéra 28. března 2019. Na PDFNJ bude inscenace hostovat 26. a 27. listopadu od 20 hodin v DOX+.

    ///

    Více o PDFNJ na i-DN:

    PDFNJ


    Komentáře k článku: Jiný svět neexistuje

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,