Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Názory – Glosy

    OST-RA-VAR 2019 (No. 3)

    Reflexe pátečního programu festivalu Ostravar 2019 zahrnuje z původních naplánovaných tří příspěvků nakonec pouze dva. V Ostravě se další festivalový den v inscenacích tematizovala ekologická krize či paliativní péče. Na druhé straně žánrového spektra se ocitla lehká konverzační komedie.

    Opilí – Divadlo „12″ (Národní divadlo moravskoslezské)

    Přišla jsem včas, dokonce o pár minut dřív, ale nebylo mi to nic platné. Uvaděčky se snažily do maličkého sálu narvat doslova silou vůle co nejvíc účastníků festivalu, ale mně se do sálu nepodařilo protlačit ani po výzvě, že mají přednost píšící. Tlačenice přede mnou byla tak velká, že to jednoduše nešlo. Proto se čtenářům omlouvám, ale postřehy z Opilých budou snad příště.

    Král umírá – Divadlo „12″ (Národní divadlo moravskoslezské)

    Diváci sledovali postupnou proměnu krutého a panovačného krále, který dříve poroučel větru a dešti, v nemohoucí trosku na vozíku, která čeká na smrt. Archetypální příběh všemocného člověka a jeho umírání jsem na začátku považovala za metaforu globální klimatické katastrofy, kterou lidstvo ignorovalo tak dlouho, dokud se přímo nekonfrontovalo s následky. Když Král odkládá purpurový župan, je z něj už pouze nemocný šílenec, který se odmítá smířit s blížící se smrtí. Od té chvíle představení spíše připomíná sraz rodiny u invalidního vozíku neoblíbeného příbuzného. Postavy se těšily na královu smrt a on stále ne a ne zemřít. Téma se během představení změnilo z ekologické katastrofy na problém nedostatečné paliativní péče.

    Herci a inscenační tým doslovně a dobře vyložili Ionescův text. Díky tomu bylo na jevišti vidět právě tři možnosti, o čem text v dnešní době hrát: ekologie, umírání jako společenské tabu ve společnosti zaměřené na mladé a krásné lidi a ztráta moci. Absence výraznějšího výkladu způsobila, že v jednotlivých částech představení herci akcentovali vždy jedno z témat, ale ve výsledku všechna zanikla.

    Konverzační komedie o partnerském páru, z něhož se muž bojí odejít, a tak si nastěhuje do bytu kamaráda, aby se s ním rozešla žena. Foto: archiv divadla.

    Už ani den! – Divadlo Mír

    Konverzační komedie o partnerském páru, z něhož se muž bojí odejít, a tak si nastěhuje do bytu kamaráda, aby se s ním rozešla žena. Odpočinkové představení na páteční večer pro lidi, co celý týden chodili do práce a potřebují u divadla nepřemýšlet. V rámci žánru dobře zahraná trapnost a v divadle spousta smíchu. Kdyby to dávali v televizi, je to takový průměrný sitkom. Jen si otevřít brambůrky, srkat sladké pití a vše by bylo v pořádku.

    Dramaturgie festivalu inscenaci zařadila do reprezentativního vzorku ostravské nejlepší činohry, kterou by měli účastníci festivalu vidět. Zatímco diváci, kteří věděli, na co přesně jdou a lístek si dobrovolně zaplatili, se smáli a skandovali jako na fotbale, diváci s akreditací pověšenou na krku utíkali ze sálu. Jako ukázka stačilo, děkujeme, vícekrát na festivalu raději ne.

    ///

    O inscenaci Opilí na i-DN:

    Ostravský nájezd na Prahu (No. 6)

    Křížové výpravy J. P. Kříže (No. 8)

    Více o přehlídce OST-RA-VAR na i-DN:

    Ostravar 2019

    OST-RA-VAR


    Komentáře k článku: OST-RA-VAR 2019 (No. 3)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,