Jeden svět

Recenze: Last Christmas

Vydáno dne 01.12.2019
Nový film Paula Feiga, režiséra komedií Ženy sobě, Drsňačky či Špión.

Tentokrát se vydává trochu jinou cestou, protože natáčel podle scénáře, pod který se spolupodepsala Emma Thompson. Vypráví o Kate, resp. Katarině, která se s rodinou přistěhovala z bývalé Jugoslávie do Londýna. V současné době si moc nerozumí. I vzhledem k prodělaným zážitkům tak nějak stále hledá sama sebe a nemá žádnou vážnou známost. V podstatě nejvíce času tráví v obchodě s vánočními ozdobami a tretkami, který vede Číňanka, co si říká Santa. Tu najednou však do jejího života vstoupí Tom, který se tváří, že je jiný, než ostatní chlapi, se kterými se dosud potkala ...

Jestli vám připadá název tohoto filmu povědomý, tak vězte, že má opravdu cosi společného se slavným songem George Michaela, jehož skladeb se v soundtracku nachází více. A Emma Thompson se s proslulým zpěvákem kamarádila. Zároveň si zahrála matku hlavní hrdinky. S přízvukem, přičemž však vůbec nebylo nutné, aby její rodina pocházela z Balkánu. A ty narážky na přistěhovalce (viz scéna v busu) jsme také nepotřebovali. Naopak nutné začlenění afroamerických herců a hereček dopadlo dobře, byť se nelze ubránit dojmu, že některé vedlejší postavy jsou tady zkrátka navíc.

Existuje celá řada hereček a herců, kteří můžou hrát v projektech typu Last Christmas hlavní roli. Tady padla volba na hvězdu Hry o trůny (a Terminátora Genisys) Emilii Clarke a jejím protějškem se stal Henry Golding, kterého můžeme vidět v Crazy Rich Asians a který s Paulem Feigem spolupracoval už na Nebezpečné laskavosti. Chemie mezi ní a jím funguje obstojně, avšak na druhou stranu se není možné zbavit pocitu, že celou dobu balancuje na tenké hraně. Dokonce tak tenké, že by klidně mohla stačit jediná nepovedená replika a veškeré snažení by mohlo přijít vniveč.

Na první pohled je totiž zřejmé, že v tomhle vztahu není něco úplně v pořádku. Tom se tváří být až příliš dokonalý - pracuje v útulku pro bezdomovce, chodí si sedávat do parku na lavičku mezi (zdánlivě) ztracené existence, z nichž každá nabízí pozoruhodný příběh, velmi osobitým způsobem vnímá svět kolem sebe, ke Kate se chová ohleduplně jako nikdo před ním a neustále ji optimisticky nabádá, aby se dívala vzhůru. Akorát nenosí svůj mobilní telefon, protože si ho zapomněl ve skříňce.

Snad i výše zmíněné stojí za tím, že mnohem zajímavějším se jeví býti vztah mezi Santou a "Boyem", kterého si zahrál Peter Mygind. Ona pak vypadá jako Michelle Yeoh (Tygr a drak, Zítřek nikdy neumírá). Jak bylo uvedeno, vede obchod s vánočními ozdobami a jedná se o charakterově nesmírně sympatickou postavu. S "Boyem" si rozumějí prakticky i beze slov - bohatě postačí pouhé pohledy. Tihle dva by si rozhodně zasloužili samostatný spin-off.

Last Christmas
je film, který se delší dobu tváří, že by snad chtěl pokračovat ve šlépějích klasiky Láska nebeská, což je pro někoho patrně až lehce kýčovitá komedie, přestože dokáže pohladit. Ani u Last Christmas se nebudeme smát, až bychom se za břicho popadali. Nakonec se z ní však vyklube trochu jiná podívaná. A to díky twistu, za který by se nemusel stydět ani M. Night Shyamalan v nejlepší formě. Třebaže tady se na rozdíl od Šestého smyslu nebo Vyvoleného najdou určité nesrovnalosti.

Hodnocení autora: 6/106/106/106/106/106/106/106/106/106/10
(Autor: Tomáš Kordík)

DVD