Speciál Světa motorů: Fabia I time machine

Featured Image

Před dvaceti lety došlo k události, kterou vyvrcholila na české poměry poměrně rozsáhlá technická revoluce. Obešlo se to bez velkých slov i činů, nicméně před dvaceti lety vyjela na silnice Škoda Fabia I. generace.

Vývoj Fabie určitě nebyl natolik zajímavá story jako vývoj Favoritu. Vyvinout moderní auto v podmínkách neduživé ekonomiky kolabujícího reálného socialismu takříkajíc přes železnou oponu byl zajímavý a neopakovatelný akt, který se stal námětem několika knih. Fabia byla o poznání méně zajímavý projekt. Nejednalo se o první „zápaďácké“ auto z Boleslavi, tím byla Octavia I, ale jednalo se o nejmodernější „zápaďácké“ auto z Boleslavi. Stálo totiž na nové koncernové platformě PQ24, na které v době, kdy Fabia začala, jezdilo jen hi-tech zčásti hliníkové Audi A2. Seat Ibiza II i VW Polo dosud recyklovaly starší platformu A03. Ve Fabii se tak ocitly nejmodernější technologie, jako třeba elektrohydraulické řízení, drive-by-wire alias elektronický plyn, plně pozinkovaná karosérie nebo moderní motor s šestnácti ventily. Ano, Fabia byla modernější než Octavia I. Současně byla Fabia poměrně zajímavý hybrid kombinující koncernovou a domácí technologii. Týká se to motoru 1.4 MPi, který byl původem z Felicie, včetně upravené převodovky. Fabia I dosud nezastarala, striktně vzato není mezi Fabií I a Fabií III velký rozdíl, což dodalo projektu nadčasovost.

Fabia byla také svědkem vzestupu i pádu Škody Auto v segmentu malých aut. Fabia I byla ohromně úspěšná i přes zpočátku vlažné přijetí na trhu, kdy Fabia zaostávala za Felicií ve vnitřním prostoru a současně byla těžší. Také byla podstatně dražší. Nicméně disponovala něčím, co z ní doposud dělá vyhledáváné zboží. Bylo to velmi robustní a kvalitně vyrobené auto, které se nekroutilo jako Felicie ani nebylo těžkopádné v zatáčkách jako Octavia. Fabia tedy redefinovala škodovku v očích veřejnosti a naučilo široké vrstvy jezdit „po zápaďácku“. Zatímco dosavadní škodovky byly vždy více nebo méně druhořadá technika, Fabie už ne. Tohle bylo konečně něco, co bylo na úrovni doby. Počet registrací v České republice se pohyboval pravidelně kolem 40 tisíc kusů za rok. Pak přišla Fabia II a ta má zase jiné prvenství. To auto bylo tak hrozné a ošklivé, že naučilo široké vrstvy příznivců škodovek hledat a nacházet v nabídkách jiných automobilek. Umožnilo korejským automobilkám ovládnout český trh (sestřel tohoto neskutečného krámu čtvrt soletí starým Favoritem můžete vidět zde) a některým jedinců ukázalo, přestože měl děda škodovku a táta škodovku, tak pořád ještě existuje cesta ven. Ztracené pozice už Škoda nikdy nedobyla zpět a tak příběh Fabie I zůstal jedinou success story v pokračujícím tápání mladoboleslavské automobilky v kategorii malých aut.

Jak jsem naznačil, příběh Fabie nebyl nijak výrazně zmapován a to platilo až donedávna, dokud nevyšel Speciál Světa Motorů č. 4/2019. Jako obvykle stojí za speciálem zástupce šéfredaktora Světa Motoru Martin Vaculík a na obsahu se dokonce podílí jeho vlastní Fabie, tedy auto jeho ženy.

Speciál mapuje příběh Fabie I od dob návrhu a prvních modelů z poloviny 90. let minulého století, přes vývoj agregátů včetně předělaného motoru a převodovky z Felicie až po uvedení na trh v roce 1999. Speciál popisuje jednotlivé verze, mnohdy velmi kuriózní. Asi všichni známe otřesný automobil Škoda Fabia Junior s dírou v palubce, volantem z Octavie a černými nárazníky, ale kdo by si dokázal představit, že si bylo možné objednat i Fabii, která stála skoro 800.000 Kč, a taková že fyzicky existovala?

Co třeba Fabia se zážehovým motorem 2.0 85 kW s neuvěřitelným 0,48% podílem na trhu? Něco takového by v dnešní době bylo nepředstavitelné, svatokrádež, marketingová velezrada, ekonomická vražda a hrdelní klimatický zločin. Asi všichni známe Fabii RS alias ereso. Známe černé ereso, asi si vybavíme žluté ereso, ale existovalo i modré, které je raritou. Autoři speciálu se také pokusili vnést pořádek do chaotické barevné palety a tajemných stupňů výbav Fabie jako například Edition 100 nebo Combi Fit s nárazníky z modelu RS.

Autorům se také povedlo vyzpovídat pamětníky, kteří se podíleli na vývoji, stavbě prototypů, testování nebo přípravě výroby, takže se dozvíme, jak se na Nürburgringu ladil podvozek. Díky tomu snadno pochopíme, proč Fabie I podvozkově strčí do kapsy nejen nečitelnou potácející se Fabii II, ale také rozměklou Fabii III, jejíž podvozek je opravdová hrůza.

Z mého pohledu nejhodnotnější částí speciálu jsou rozebírací testy. Ty se objevují hned dvakrát. Ve speciálu je zmapovaný příběh Fabie, která byla rozebraná redakcí Světa motorů v roce 2004 po ujetí 100.000 km. Auto pak bylo zase smontováno a nyní po patnácti letech pořád dál jezdí, po mnoha peripetiích zahrnujících dvojnásobné stočení tachometru. Neuvěřitelné. Druhá rozborka se týká Fabie s motorem 1.4-16V, která odkroutila přes 400.000 km po silnicích na Jesenicku. Výsledek vás překvapí, hlavně pokud jde o motor. Vaculík nechal auto rozebrat, a to včetně motoru a převodovky, aby mohl proměřit a prozkoumat jednotlivé díly. Při měření vnitřních průměrů vložek válců čekalo Vaculíka menší překvapení.

Speciál také osvětluje pozadí současné hype ze sociálních médií týkající se pistáciové Fabie neboli Fabie v odstínu zelená Fantasy. Lidi někdy napadnou vážně divný věci. Pistáciová fabie deklasuje i takové hipsterské sakrální předměty jako mazací tramvaj.

Jsou nějaké věci, které bych speciálu vytknul. V grafu s počty registrací na straně 22 je přehozená Fabia a Octavia. Zpoždění elektronického plynu nezpůsobovala elektromechanická škrtící klapka, ale elektronický plynový pedál.

Rozhodně bych uvítal více prostoru pro Fabii RS. Třeba se málo ví, že existovala i v benzínové verzi s motorem 2.0 MPi, ale dodávala se jen pro řecký trh. Fabia RS je dosud vyhledáváným vozem, zejména pokud nemá mrtvý motor a nezasáhl ji faktor tuner. A zde se dostáváme k jádru problému a kardinální otázce, která mě pronásledovala během čtení celého speciálu.

Řekněme to rovnou, na obyčejnou jedničkovou Fabii jako takovou už dneska sere pes. Koho by zajímala matná tmavě modrá haťapka starý Vomáčkový, která se bude příští rok na velikonoce houpat na magnetu v hutích, protože má z ventilů pampelišky a cena opravy by překonala cenu vozidla. Je jich přece všude jak sraček, jsou ještě okoukanější než oficiální portéty Miloše Zemana. A to je ten fór. Skrytá podstata věci. Ať už to autoři chtěli nebo ne, ten speciál není jen o Fabii. Fabie je jen nutná rekvizita k něčemu úplně jinému, k reportáži z dob, kdy byl automobilový průmysl poblíž svého vrcholu a jednalo se pořád ještě více o regulérní byznys, v němž byl středobodem zákazník a ne evropský Kreml a jeho regulace. Kdy se auta vyráběla proto, aby přinášela lidem radost, individualizaci, kvalitu a zážitek z jízdy. Pak se něco stalo a auta se začala vyrábět proto, aby z nich vlády mohly vybírat pokuty za emise CO2 a zákazníci mohli platit horentní sumy za pošahané zbytečné asistenty, které by si sami nikdy nekoupili. Asi už nikdy nezažijeme, že by nějaká automobilka nabízela automobil v 15 barevných odstínech, 7 motorizacích a 4 úrovních výbavy, protože tady máš zákazníku náš skvělý tříválec v barvě bílé a stříbrné a ber nebo nech bejt, protože konkurence je na tom nemlich stejně. Ano, je to tak, pokud „zchudnout“ znamená „přijít o možnost volby“, tak jsme všichni v důsledku agresivních vládních agend na „ochranu klimatu“ zchudli. Z toho hlediska je tento Speciál skvělé čtení, i když vás Fabia třeba vůbec nezajímá, stejně jako mně.

Možná by Speciál také mohl sehrát důležitou roli při výběru budoucího youngtimera na chov, protože Fabie I s vyššími úrovněmi výbav a silnějšími motory možná jednou budou vyhledávané zboží jako Favority Black Line a Silver Line nyní.

Původně jsem si Speciál koupil, že ho někam pohodím a přečtu si ho o vánocích, až na to bude čas. Skončilo to tak, že jsem vyhnal ženu, děti a kocoura a četl a četl, až jsem zjistil, že je půlnoc. Je to skvělé čtení.

Speciál je aktuálně k mání v trafikách za směšných Kč 39,-. Je třeba trochu hledat. Speciál má na titulní straně žlutou Fabii, ale jako na potvoru má nyní většina motoristických časopisů na titulce nějaké žluté auto a tak se z vizuálního markantu staly mimikry. Na webu Světa motorů jsem možnost objednání dosud nenašel.

 


01.12.2019 D-FENS


Související články:


12345 (214x známkováno, průměr: 1,19 z 5)
24 475x přečteno
Updatováno: 1.12.2019 — 22:48
D-FENS © 2017