02.12.2019 13:16

Festival Janáček Brno 2020

JANÁČEK BRNO 2020
7. mezinárodní operní a hudební festival
28. 9. – 16. 10. 2020

Janáček Brno 2020 – dvacet osm špičkových produkcí v devatenácti dnech. Přední světoví režiséři a interpreti, jako jsou Robert Carsen, Claus Guth, Jakub Hrůša, Karita Mattila, Pavol Brešlík, Pavel Haas Quartet, Bamberští symfonikové a další, představí program, jehož téma se bude dotýkat umělecké vřavy na přelomu 19. a 20. století a hledání nových cest v hudebním výrazu děl operních i instrumentálních.

7. ročník festivalu Janáček Brno 2020 se koná v termínu 28. 9. – 16. 10. 2020 a naváže na mimořádné úspěchy minulých ročníků tohoto prestižního bienále, kdy Janáček Brno 2018 obdržel jako první v České republice prestižní ocenění The International Opera Awards – za nejlepší festival roku.

„Národní divadlo Brno se tím se svým festivalem dostalo do společnosti těch nejlepších umělců a souborů z celého operního světa. Po pouhých 6 ročnících festivalu je to až neuvěřitelný úspěch…“ řekl Martin Glaser, ředitel NdB.

Slavnostní zahájení festivalu bude patřit Janáčkově méně často uváděné opeře Osud, jež však představovala na jeho skladatelské cestě výrazný krok v hledání pojetí moderní opery. Inscenace bude dílem světoznámého režiséra Roberta Carsena, který ji vytvoří se souborem Janáčkovy opery NdB přímo pro festival v hudebním nastudování šéfdirigenta Marko Ivanoviće. Další špičková inscenace, Janáčkova přelomová opera Její pastorkyňa, bude na programu uvedena ve spolupráci brněnského operního souboru a londýnského Royal Opera House (Covent Garden), kde bude mít inscenace režiséra Clause Gutha premiéru v březnu 2020. Brněnského nastudování se chopí Robert Kružík. Festival si jako jeden ze svých hlavních cílů klade představení různých inscenačních pohledů na Janáčkovo dílo v podání českých i zahraničních souborů. Diváci budou mít tentokrát vzácnou příležitost porovnat hned dvě inscenace Její pastorkyně, neboť dalším zahraničním hostem bude německý soubor z Brém, který rovněž představí tuto Janáčkovu nejslavnější operu. Zajímavou konfrontací s Janáčkovým dílem bude na divadelním jevišti v podání Maďarské státní opery Salome Richarda Strausse, poprvé uvedená právě v roce vzniku Janáčkova Osudu.

Osud a Její pastorkyňa ožijí pod vedením světových divadelních tvůrců Roberta Carsena a Clause Gutha. Spolupráce našeho souboru s těmito inscenátory nepochybně slibuje pozoruhodné umělecké události. Festival rovněž přivítá přední interprety janáčkovských rolí, za všechny jmenujme finskou sopranistku Karitu Mattilu. Nevšední konfrontaci interpretací jistě přinese hostování Divadla Brémy s inscenací Její pastorkyně, velice se těším na soubor Státní opery Budapešť s novou inscenací Salome, jež bude zajímavým srovnáním hudebního směřování dvou skladatelských velikánů přelomu 20. století, Richarda Strausse a Leoše Janáčka. Festival představí řadu dalších hvězd, mimo jiné tenoristu Pavola Brešlíka či dirigenta Jakuba Hrůšu s Bamberskými symfoniky. Je na co se těšit.
Jiří Heřman, umělecký šéf Janáčkovy opery NdB

Bohatá bude již tradičně i nabídka koncertní řady. Závěr festivalu bude patřit vynikajícímu tělesu Bamberských symfoniků pod taktovkou Jakuba Hrůši, diváci se mohou těšit na písňové recitály Tomáše Krále a Pavola Brešlíka, na klavírní recitál Jana Bartoše a Jana Jiraského, nebude chybět ani sborová tvorba v podání vynikajícího rakouského tělesa Arnold Schoenberg Chor a Pražského filharmonického sboru. Z komorních těles se představí např. Zemlinsky Quartet, PhilHarmonia Octet Prague, Brno Contemporary Orchestra či Josef Suk Piano Quartet.

„První dvě desetiletí 20. století představují jedno z nejpozoruhodnějších období hudební historie vůbec. Tou dobou přestávala platit pravidla po století v hudbě víceméně nedotknutelná, dohasínalo myšlení a hodnoty romantismu a paralelně vznikalo něco nového, někdy radikálně popírajícího vše staré, jindy reflektujícího původní hodnoty novými prostředky. Je to čas umírání i zrození. A právě hudbu Richarda Strausse, Clauda Debussyho, Gustava Mahlera, Arnolda Schönberga či Igora Stravinského a Bély Bartóka představíme na festivalovém programu v konfrontaci s další ikonickou postavou tohoto období – Leošem Janáčkem,“ doplňuje k ideové koncepci koncertního programu Jiří Zahrádka, člen umělecké rady festivalu Janáček Brno.

www.janacek-brno.cz

Autor článku: Adéla Biravská