Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Maserati připomíná 60 let od premiéry úchvatného modelu 5000 GT

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)

Maserati 5000 GT představuje jeden z nejvýjimečnějších a nejvzácnějších modelů automobilky s trojzubcem ve znaku. Turínský autosalon se před šedesáti lety stal místem světové premiéry tohoto vozu.

Maserati 5000 GT se zrodilo ve druhé polovině padesátých let dvacátého století, když íránský šáh Muhammad Rezá Pahlaví koncem roku 1958 vyzkoušel model 3500 GT a i přes své nadšení z něj si přál vyšší výkon.

Giulio Alfieri, hlavní inženýr automobilky Maserati, si tehdy uvědomil, že vůz bude muset kompletně přepracovat, aby uspokojil požadavky tohoto prestižního zákazníka. Výsledkem se stal projekt AM103, na němž se pracovalo v roce 1959. Prakticky nový vůz měl ve své přídi uložen osmiválec ze závodního modelu 450S s objemem zvýšeným na téměř pět litrů.

První vůz pro íránského šáha byl dokončen na podzim roku 1959. Turínský autosalon se pak stal místem jeho představení veřejnosti. Tento automobil spojoval zmiňovaný pětilitrový vidlicový osmiválec o výkonu 242 kW (329 k) při 5500 otáčkách za minutu s evolucí podvozku silničního modelu 3500 GT a jeho karoserie vznikla u Carrozzeria Touring Superleggera.

Maserati na ženevském autosalonu již v roce 1960 přestavilo model 5000 GT s několika úpravami motoru. Výsledkem byl nejvyšší výkon 250 kW (340 k) při 5800 otáčkách za minutu, který mířil ke kolům zadní nápravy prostřednictvím čtyřstupňové manuální převodovky a u vozů dodávaných od roku 1963 pak pětistupňové manuální převodovky.

Maserati 5000 GT s rozvorem náprav 2600 mm a suchou hmotností kolem 1500 kg v závislosti na karoserii představovalo v první polovině šedesátých let s maximální rychlostí 260 až 270 km/h jeden z nejrychlejších vozů s interiérem 2+2. Vzhledem k výjimečnosti tohoto vozů a jeho vysoké ceně v době výroby vzniklo v závodě Viale Ciro Menotti v Modeně pouze 34 vozů tohoto modelu.

Nejzajímavějším faktem v historii Maserati 5000 GT je skutečnost, že i přes malý počet vyrobených exemplářů pro něj karoserie navrhovala a dodávala přední italská designérská studia a karosárny od společností Allemano, Pininfarina, Monterosa, Ghia, Bertone a Frua, až po Michelotti a Vignale.

Exkluzivitu Maserati 5000 GT pak potvrzují i jeho majitelé, mezi něž patřil i princ Karim Aga Khan (vůz s karoserií od Frua), šéf automobilky Fiat Gianni Agnelli (Pininfarina), průmyslník Ferdinando Innocenti (Ghia), filmová hvězda Stewart Granger (Allemano) a mexický prezident Adolfo López Mateos (Allemano).

Zdroj: Maserati S.p.A.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)

Doporučujeme