Na osm set zaměstnanců si v úterý odpoledne ve velké kotlárenské expediční hale ve Vítkovicích vyslechlo, jakým směrem se bude ubírat osud kdysi největších strojíren v zemi. Hlavním mluvčím na pódiu nebyl Jan Světlík, jehož éra skončila ekonomickým pádem kdysi obřího holdingu, ale Martin Ulčák. Vlivný finančník a lobbista v rámci složité restrukturalizace ovládl sedm vítkovických společností z někdejší rozsáhlé skupiny.

Právě on, muž, který se jinak veřejné pozornosti vyhýbá, tamním lidem osobně představil novou korporátní identitu i vize, které pro místní výrobu nachystal. Skupina jeho vítkovických firem se nově bude organizovat pod novou značkou Witkowitz. Pod ní sice nechce stavět klasický holding, jako tomu bylo za Jana Světlíka, nicméně v oblasti marketingu by mělo všech sedm společností úzce spolupracovat. 

Zázrak
Vydání Forbesu Zázrak

Jde o společnosti Witkowitz Envi, Gearworks, Witkowitz Mechanika, Witkovitz Slovakia, Hammering, Hutní Montáže a Vítkovice energetické strojírenství. A nově vznikne také společnost Witkovitz, která by měla sloužit jako jakási servisní složka pro všechny zmíněné firmy a zastřešovat zejména rozvojovou strategii, personální politiku a marketing. Firmám také zajistí finanční a právní podporu. 

Představení nových ředitelů společností Witkovitz

„Naše nová značka vyjadřuje sebevědomí, dovednost a rozlet,“ řekl mimo jiné Ulčák, který zároveň představil nové, vesměs mladé ředitele firem, kteří se už několik měsíců snaží jejich byznys oživit a nasměrovat na nové trhy i moderní technologie. Ještě před tím Ulčák zápasil řadu měsíců s bankami a dalšími věřiteli o zažehnání insolvenčního řízení, se kterým se skupina potýkala. To se mu nakonec povedlo. Teď se snaží firmy rozjet i byznysově.

„Jsme hrdí na zdejší strojírenskou tradici. Naši předchůdci vybudovali Vítkovicím skvělé jméno po celém světě. Ale tradice sama o sobě nedokáže změnit přítomnost. Zachránili jsme strojírenskou výrobu, pro mnohé pracovní místa, jedinečné know-how. Nyní musíme dokázat to, co generace před námi – vymýšlet, vyrábět a prodávat světové výrobky. To znamená klást důraz na vlastní konstrukci a inženýring. Chceme přitáhnout tvořivé lidi do nesmyslně ponižovaného těžkého průmyslu. Proto jsme se rozhodli dát našemu dílu symbol,“ dodal Martin Ulčák s poukazem na novou značku i logo, které Ulčák společně s manažery představil v působivé show. Autorem loga, které je složené z písmen V a W, je grafik Martin Dušek. 

Aktuální ekonomické parametry firem komentovat nechtěl s tím, že celý příběh je na začátku. Podle některých informací Forbesu sám do zachránění tamní výroby investoval bezmála dvě miliardy korun. 

Další společnosti z někdejší vítkovické skupiny zase oživuje někdejší zbrojař Jaroslav Strnad. U něj skončily zejména čistě strojírenské části jako Vítkovice Heavy Machinery či Vítkovice Doprava. U Martina Ulčáka jsou to pak zejména firmy, které souvisejí s energetikou. 

Martin Ulčák patří k dlouholetým spojencům Jana Světlíka. Blízko má také třeba k uhlobaronovi ze Sokolovské uhelné Františku Štěpánkovi. Poslední šéf SSM patří už mnoho let mezi vlivné figury tuzemského byznysu, až doposud se však držel spíš v jeho zákulisí jako schopný vyjednavač s bankami a prostředník mezi různými skupinami. Jeho společnost E-Invest podniká v energetice, vlastní také obchodníka s energiemi T-Watt, kromě toho je společníkem v obřím distributorovi tabákových výrobků Geco. Letos poprvé ho Forbes zařadil do žebříčku nejmovitějších Čechů. Jeho majetek jsme ocenili konzervativně na 1,7 miliardy korun, což ho zařadilo na 94. příčku.