Hlavní obsah

RECENZE: Král Oidipús v Národním divadle je papež i Colombo

Právo, Radmila Hrdinová

Sofoklova Krále Oidipa uvedla Činohra Národního divadla v Praze jako v pořadí páté nastudování této antické tragédie hry na tomto jevišti. Titulní roli ztvárnil Pavel Batěk.

Foto: Patrik Borecký

Oidipús (Pavel Batěk) mučí Láiova pastýře (Taťjana Medvecká), přihlíží korintský posel (Alena Štréblová).

Článek

Režisér Jan Frič nápady rozhodně nešetřil. Inscenace začíná ve Vatikánu, Oidipús jako papež střežený švýcarskou gardou, Diův kněz (David Prachař) a sbor Thébanů coby kardinálové, kteří se ve sborových scénách stávají iniciátory i aktéry pompézního obřadu s rozhoupávanou obří kadidelnicí. Kreón (Igor Orozovič) ale přichází z Delft jako typický kravaťák-politik a hra se záhy mění v detektivku s forenzní rekonstrukci Láiovy vraždy, v němž Oidipús na sebe bere baloňák detektiva Colomba. A dojde i na brutální policejní výslech ve stylu let minulých. Teiresiás (Jana Preissová), Korintský posel (Alena Štréblová) a Láiův pastýř (Taťjana Medvecká) jsou dvojnicemi královny Iokasté (Jana Stryková), leč zároveň ženami s nalepenými vousy, jejichž scény mají podobu divadelně zcizovaného, případně nápovědou shazovaného výstupu. A v pozadí se z obří tiskárny symbolizující novodobou delfskou věštírnu sune věštba-důkaz v podobě fotografického portrétu Oidipa se zavražděným Láiem.

Foto: Patrik Borecký

Oidipús (Pavel Batěk) a Kreón (Igor Orozovič) se rvou na vykopávkách ostatků zavražděného Láia.

Inscenátoři se v programu chlubí, že jejich zlatá kadidelnice drží momentálně světový rekord co do velikosti. O další usilovali zřejmě co do množství nápadů, z nichž některé sice diváky zcela jistě zaujmou, ale celek s jasně deklarovanou výpovědí, proč a o čem hrát Krále Oidipa, neskládají. Dá se vytušit, že se tu hraje o krizi důvěry v moc bohů i lidského jedince, o krizi mužsko-ženské identity, o moci i bezmoci. Jenže smysl hry i inscenace se utápí v množství okázalých obrazů, jež nedávají odpověď na to, kým je Oidipús dnes a tady.

Pavel Batěk hraje Oidipa civilně, s dobrou deklamací verše, jeho Oidipús se z polohy sebevědomého vladaře propadá do nejistoty sám sebou usvědčeného viníka, až končí v působivém obraze do prenatální polohy schouleného polonahého anonymního člověka (německé divadlo by se nebálo jít do v tomto případě smysluplné nahoty!) na pozadí obrovitého svítícího lunárního kotouče. Působivý obraz ale jen završuje inscenaci plnou otazníků, tápání a bohužel i nudy. A tu nepřehluší ani hřmící varhany, barevné svícení, kouře či pachy vypouštěné do hlediště renomovaným švýcarským specialistou na vytváření vůní. A bohužel ani herci, kteří tu ponejvíce slouží soukolí složitě budované podívané.

Sofoklés: Král Oidipús
Překlad Petr Borkovec a Matyáš Havrda, úprava Nina Jacques, Ilona Smejkalová a Jan Frič, režie Jan Frič, scéna Dragan Stojčevski, kostýmy Kateřina Štefková, hudba Jakub Kudláč, světelný design Tomáš Martínek, choreografie Marek Zelinka, odorace Andreas Wilhelm. Premiéry 5. a 6. prosince v Národním divadle, Praha.

Hodnocení: 50%

Může se vám hodit na Firmy.cz:

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám