Zpráva ale kvůli nedostupnosti relevantních údajů nebere v potaz čínské zbrojovky. Největším prodejcem zůstávají s přehledem Spojené státy, za nimi je Rusko. Třetí místo obsadila Británie před Francií a Itálií.
Všechny umístěné americké společnosti se na celosvětovém prodeji první stovky firem podílely 59 procenty. Poprvé od roku 2002 přitom obsadily prvních pět pozic v žebříčku zbrojovky z USA, a to Lockheed Martin, Boeing, Northrop Grumman, Raytheon a General Dynamics. Tyto společnosti dohromady zajistily 35 procent veškerého prodeje zbraní ze sta největších společností.
Za posledních pět let stoupl prodej zbraní ve světě o deset procent |
Podle SIPRI se americké zbrojovky v posledních letech připravují na rozsáhlou modernizaci vybavení americké armády, kterou v roce 2017 oznámil americký prezident Donald Trump. Větší podniky se tak snaží skupovat menší, aby měly šanci získat zakázky americké vlády na vývoj a výrobu nových zbraňových systémů.
Druhou největší část prodeje v žebříčku zajistilo s podílem 8,6 procenta Rusko. Za tímto umístěním stojí především největší ruská zbrojní společnost Almaz-Antej, která se s devátou příčkou jako jediná ruská firma umístila v první desítce. Její tržby loni pokračovaly v růstu a firma zajistila 27 procent celkového prodeje zbraní připadající na Rusko. Za zvýšením prodeje této zbrojovky je podle SIPRI hlavně růst domácí poptávky, ale také větší odbyt v zahraničí, například raketového systému protivzdušné obrany S-400.
Tržby České zbrojovky byly loni 4,66 miliardy korun, zisk pak 710 milionů korun. Jde o rekordní čísla |
Tržby evropských zbrojovek se zvýšily jen okrajově, dohromady představovaly 27 procent tržeb první stovky největších světových firem zahrnutých ve zprávě. Největší evropskou i neamerickou zbrojovkou je i přes asi pětiprocentní loňský pokles tržeb britská BAE Systems, která se v žebříčku umístila šestá.
Celkem 80 ze 100 největších zbrojovek pochází ze Spojených států, Evropy a Ruska. Ze zbývajících 20 je šest japonských, po třech z Izraele, Indie a Jižní Koreje, dvě z Turecka a po jedné z Austrálie, Kanady a Singapuru.
SIPRI žebříček sestavuje na základě objemu prodeje vojenského materiálu i služeb domácím a zahraničním zájemcům. Od roku 2002 se podle ústavu celkový objem prodeje stovky největších zbrojních společností zvýšil o 47 procent.