Hlavní obsah

Zmařené peníze z dotací na inspektory. Ministerstvo je do domovů důchodců neposílá

Foto: Profimedia.cz

Čtyři desítky inspektorů mají aktuálně uhlídat sociální služby včetně domovů pro seniory. Vyškolené externisty ministerstvo přestalo využívat.

Reklama

V Česku je několik desítek vyškolených odborníků na kontroly sociálních služeb. Ministerstvo práce je ale podle vlastní analýzy nemůže využívat.

Článek

Přepracované a vyhořelé pečovatelky ponižovaly seniory. Jen vzpomínky na toto jednání jejich klienty dohnaly k slzám. Investigativní kauza reportérů Seznamu na konkrétním případě ostravského domova pro seniory odhalila, že ne vždy je péče o důchodce v Česku na špičkové úrovni.

Na podobné excesy by měla, kromě interní kontroly, přicházet i inspekce z Ministerstva práce a sociálních věcí. Jenomže aktuálně je inspektorů na celostátní úrovni zhruba čtyřicet. Jde o stav, který se řešil i na sociálním výboru v Poslanecké sněmovně. A podle řady politiků je nedostatečný.

„Nemám iluzi, že by tato práce šla ve 39 lidech zvládat,“ říká Pavla Golasowská, poslankyně za KDU-ČSL a členka sociálního výboru. Podle ní má tato úzká skupina na starosti kontroly a inspekce nejen v domovech pro seniory, ale ve všech zařízeních se sociálními službami.

Ministerstvo práce přitom v minulosti využívalo externí inspektory, které si vyškolilo za evropské dotace. Například na projekt „Vzdělávání inspektorů kvality sociálních služeb“ bylo v roce 2006 vyhrazeno přes 18 milionů korun a o dva roky později se ministerstvo v tiskové zprávě pochlubilo, že vyškolilo 91 inspektorů.

Jenomže tyto externisty přestalo během roku 2018 na kontroly vysílat. A to na základě auditu, podle kterého je nelze využívat. Neumožňuje to podle ministerstva zákon o státní službě.

„Komplexní výkon inspekce poskytování sociálních služeb musí vykonávat pouze státní zaměstnanec Ministerstva práce a sociálních věcí, odboru inspekce sociálních služeb a externí inspektor může poskytnout jen odbornou podporu zaměstnancům odboru inspekce sociálních služeb,“ potvrdila Seznamu Kateřina Brodská z tiskového oddělení Ministerstva práce a sociálních věcí.

Podle jedné z externích inspektorek Hany Urbanové, která působí jako ředitelka Komunitního centra Motýlek, jsou tak investice z evropských peněz vlastně zmařené.

„Rozhodně to nebylo na úkor kvality, spíše naopak,“ podotýká Hana Urbanová směrem k tomu, že by externí inspektoři byli méně kvalifikovaní než interní zaměstnanci ministerstva. Podle ní externisté měli často bohaté zkušenosti ze sociálních služeb a stejně tak se externě věnovali inspekční činnosti dlouhodobě, prakticky posledních deset let. Věděli proto, na co si dávat pozor.

„Já jsem působila nejčastěji v oblasti severních Čech, za ty roky mám za sebou více než 80 absolvovaných inspekcí,“ říká Hana Urbanová s tím, že většinou se na inspekci vydávali ve třech lidech a práce jim zabrala zhruba tři dny.

Na řešení nedostatku inspektorů se ptala ministryně práce Jany Maláčové i poslankyně Pavla Golasowská. „Bylo mi odpovězeno, že se bude snažit nabírat inspektory interně, ale nedělám si iluzi, že o tuto práci bude zájem a v příštím roce jich bude o stovku více,“ dodala poslankyně.

Hana Urbanová dodává, že právě zkušení inspektoři budou při zaučování nováčků chybět, a doufá proto, že potenciál externistů bude ještě využitý.

Nižší počet kontrol v letošním roce zmiňovala i samotná ministryně práce Jana Maláčová během rozhovoru pro Seznam Zprávy ke kauze ostravského domova důchodců. V roce 2018 proběhlo 222 inspekcí, v letošním roce pak jen 118. „Bylo to méně, protože jsme měli nedostatek inspektorů kvůli platovým podmínkám, to jsme v tuto chvíli narovnali,“ vysvětlovala na konci listopadu Jana Maláčová s tím, že kontroly jsou podle ní dostatečně intenzivní.

Podle Kateřiny Brodské se navíc ministerstvo pokusí novelizovat právě zákon o státní službě, aby bylo schopno výkon inspektorů posílit. Třeba právě o externí spolupracovníky.

Reklama

Doporučované