Dálnice D3 je o 10,7 kilometru delší. Silničáři zprovoznili úsek Ševětín-Borek

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) otevřelo část dálnice D3 Ševětín-Borek dlouhou 10,7 kilometru. Provoz je nyní už obousměrný, už od dopoledne mohli řidiči jezdit ve směru do Prahy. Stavba stála 1,6 miliardy korun, uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Od 1. ledna 2020 bude celá jihočeská část D3 zpoplatněna, řekl novinářům ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO).

Ševětín Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dálnice

(ilustrační foto) | Foto: David Peltán | Zdroj: MAFRA / Profimedia

V provozu je teď 70 kilometrů D3, která má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Měřit by měla 170 kilometrů. Celá dálnice D3 z Prahy k hranicím by podle premiéra Andreje Babiše (ANO) měla být hotová do roku 2028.

Soud zamítl žalobu, silničáři získali poslední pozemek nutný k dokončení dálnice D3 u Ševětína

Číst článek

Dálnice je náhradou za přetíženou silnici I/3, kde vznikala řada kolizí. Úsek staví firma Eurovia CS. Část Ševětín-Borek chtěl stát dokončit v březnu 2020. Stavba ještě není hotová, ale unese bezpečný provoz, proto ji ŘSD otevřelo už v úterý. Na úseku, který se staví od března 2017, vyvlastnil stát asi deset pozemků. Je tam 75 stavebních objektů.

Původní cena za úsek, kterou Eurovia nabídla, byla 933,2 milionu Kč bez DPH. Nově je dosavadní cena prací 1,27 miliardy Kč bez DPH. Generální ředitel ŘSD Radek Mátl řekl, že cenu zvýšily nepředvídatelné okolnosti. „Největší problém byl z hlediska rekonstrukce a modernizace té pravé poloviny, která byla dlouhodobě v provozu. Předpokládalo se, že se bude dělat recyklace na místě, ale bohužel z důvodu nepředvídatelných podmínek se muselo veškeré podloží vyměňovat,“ řekl Mátl.

Je to čtvrtý úsek dálnice D3, který stát za poslední dva roky otevřel. „Zprovozněním části mezi Ševětínem a Borkem pomyslně uzavíráme jednu etapu, kdy jsme dokončili dálniční spojení Českých Budějovic a Tábora,“ uvedl Mátl.

Ředitelství dálnic chce vyvlastnit pozemky pro D3 u Tábora. Majitelé odmítli nové návrhy na odškodné

Číst článek

Letos na jaře začali silničáři stavět obchvat Českých Budějovic. Bude mít dvě části: úsek Hodějovice – Třebonín dlouhý 12,5 kilometru, kde jsou náklady sedm miliard Kč, a 7,2 kilometru dlouhý úsek Úsilné – Staré Hodějovice za 5,28 miliardy. Obchvat by měl být hotový v létě 2022.

ŘSD připravuje i tři zbývající části ke státní hranici s Rakouskem. Na devítikilometrový úsek mezi Třebonínem a Kaplicemi chce v roce 2020 vypsat soutěž pro stavební firmy. „Téměř šedesátikilometrová středočeská část D3 je ve fázi územního řízení,“ dodal Mátl.

Ministr dopravy řekl, že v soutěži na úsek Třebonín – Kaplice nemůže být jediným kritériem cena. Státní fond dopravní infrastruktury má v rozpočtu na rok 2020 připraveno na stavbu dálnice D3 sumu 4,6 miliardy Kč a přes 180 milionů korun na přípravné práce jako výkupy pozemků, řekl ředitel fondu Zbyněk Hořelica.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme