Ráno kluk z plakátu, večer mutace varhan, nad ránem breakbeat v armádním krytu. Jaký byl letošní PAF?

12. prosinec 2019

Máme za sebou osmnáctý ročník přehlídky animované tvorby a současného umění – PAF. Letos přinesl nově třeba slavnostní ceremoniál vyhlášení Ceny Jindřicha Chalupeckého nebo tuzemskou premiéru vystoupení londýnského kolektivu CURL. Dny začínaly promítáním animovaných pohádek a končily v armádním krytu v protančených keckách za zvuku nekompromisního breakbeatu.

Letošní ročník festivalu PAF již tradičně dokázal, že je platformou, která dokáže během čtyř dnů přinést jedinečný zážitek. Zastřešujícím tématem tohoto roku byl Portrét ve smyslu nejen tradičního výtvarného žánru, ale i jako zobrazení současné digitální zkušenosti. Linka digitální kamufláže byla příznačná hned na začátku festivalu – na videopřednášce na téma posmrtného života v prostoru sociálních sítí prezentované virtuálním avatarem umělkyně LaTurbo Avedon. K nejsilnějším zážitkům prvního dne patřila projekce snímku Blue od Dereka Jarmana. Film z roku 1993 zachycuje radikální proměnu umírajícího těla a mysli, kdy autor postupně ztrácí zrak a začíná vidět svět pouze v monochromatických odstínech modré barvy. Za zmínku určitě stojí i AV performance Jana Šrámka a Mikuláše Odehnala (Lišaj a Kolouch) reflektující – v někdy až psychedelické projekci – architekturu socialismu.

Z prvního dne festivalu PAF Olomouc 2019

Další dny PAFu se nesly na vlně multižánrové proměny, která často připomínala vyhraněný souboj protikladů. Na projekci často až bizarních avantgardních filmů od Owena Landa, kterou kurátorsky zastřešil Mark Webber, navázal příjemný elektronický projekt Oh Hi Bye umělkyně Johany Novotné. Pak přišlo slavnostní vyhlášení Ceny Jindřicha Chalupeckého v kině Metropol. Tento rok se stal laureátem ceny sedmadvacetiletý umělec Andreas Gajdošík za otevřeně aktivistický přístup ve veřejném i virtuálním prostoru. Hned po předávání se návštěvníci mohli přesunout do klubu Vertigo na koncert noiseového projektu Evropská unie, kterého je Gajdošík součástí.

Slavnostní ceremoniál vyhlášení Ceny Jindřicha Chalupeckého 2019 a vítěz Andreas Gajdošík

Každé festivalové ráno začíná v Olomouci tradičně promítáním animovaných pohádek a seriálů. Tentokrát to byla třeba projekce kultovního československého večerníčku O klukovi z plakátu. Tato animovaná pohádka z přelomu 60. a 70. let perfektně odkazuje na téma celého festivalu v propojení portrétu chlapce z dvourozměrné dimenze a jeho dvojníka z reálného světa.

Třetí den festivalu PAF Olomouc 2019

Očekávanou hvězdou sobotního programu byl i kolektiv CURL, který tvoří Brother May, Mica Levi a Coby Sey. Mica vydává vlastní nahrávky také jako Micachu, ve kterých zasahuje do experimentálního popu, rozhoupaného dubu, post punku, ale zároveň tvoří i filmové soundtracky (Monos, Under the Skin, Jackie). Coby Sey je známý především díky EP Whities 010: Transport for Lewisham nebo kolaboraci s umělci jako Dels a Tirzah. Brother May přináší celému triu svěží hudební nádech díky hudebním experimentům a inovacím reflektujícím ideály svobody a exprese.

Třetí den festivalu PAF Olomouc 2019

Poslední den celého festivalu nabídl mimo jiné vyhlášení vítězů soutěže Jiné vize, která mapuje dění na poli tvorby animace, filmu a videa v České republice. Výběr každého ročníku je unikátní hlavně díky barvitému zaměření jednotlivých kurátorů, kteří deset nominovaných děl vybírají. Hlavní cenu si odnesl Zbyšek Semelka za video Advertising the Earth Radio – Stephen P. McGreevy’s VLF Cut-outs. S prázdnou neodešel ani kolektiv BCAA system, který si odnesl cenu diváků. Vrcholem celého večera a zároveň i všech čtyř festivalových dní bylo vystoupení experimentálního projektu Branislava Dugoviče, Daniela Mateje a Eddieho Stevense Cross-Country Skiing. Na první pohled roztříštěný charakter tohoto projektu, který ale dává v důsledku smysl, byl díky dominantnímu tónu Dugovičova klarinetu, uhrančivému hlasu a klávesám Stevense s průniky do živého experimentování ambientní elektroniky v podání Daniela Mateje nakonec dokonalou tečkou za dalším ročníkem celého festivalu.

Z festivalu PAF Olomouc 2019

Co znamená explicitní noise od brněnského projektu Evropská unie? Funguje kombinace polyfonických varhan a syntezátorového vlnobití od pražské umělkyně 3C 273? Proč byl koncert Elizy McCarthy a Jo Willse katarzním momentem? Jaké byly avantgardní kraťasy Owena Landa? A jak se povedl výběr letošního tématu PAFu? Poslechněte si celý rozhovor Judity Císařové s redaktorem Maxem Zárubou.

autoři: Judita Císařová , Max Záruba
Spustit audio

Související

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.