Mezinárodní tým vedený olomouckými právníky dosáhl na prestižní grant

Koordinátorkou projektu je Naděžda Šišková, vedoucí Jean Monnet Centre of Excellence při PF UP. Foto: Eva Hrudníková
Pondělí 16. prosinec 2019, 13:00 – Text: Eva Hrudníková

Tři roky práce právních expertů z pěti evropských univerzit zastřešuje projekt European Union and the Challenges of Modern Society. Ten uspěl v celosvětové soutěži o prestižní grant udělovaný Evropskou komisí v kategorii Jean Monnet Networks, kde získal jedno z  nejvyšších hodnocení. V této kategorií byl grant udělen navíc vůbec poprvé žadateli ze států střední a východní Evropy. Práci mezinárodního týmu bude koordinovat a řídit Jean Monnet Centre of Excellence v oboru evropského práva při Právnické fakultě UP v čele s Naděždou Šiškovou.

Na naplnění cílů projektu, celým názvem European Union and the Challenges of Modern Society: legal issues of digitalization, robotization, cyber security and prevention of hybrid threats, mají odborníci čas od letošního září do konce srpna 2022. „Téma je velmi aktuální. Jedná se o oblast, která se v budoucnosti dotkne života každého občana a v současné době téměř není vůbec právně regulovaná, a pokud ano, tak pouze minimálně. Cíle projektu nejsou jen výzkumné. Jako mezinárodní tým odborníků chceme ovlivnit budoucí evropskou legislativu, zapojit se do formování a vytváření nových právních pravidel souvisejících se současným technologickým vývojem. Výstupy nebudou tedy jen akademické, ale doporučení budeme zasílat i evropským institucím,“ uvedla Naděžda Šišková, vedoucí Jean Monnet Centre of Excellence a koordinátorka projektu.

Mezinárodní tým budou tvořit akademici z pěti pracovišť předních evropských univerzit – z olomouckého Jean Monnet Centre of Excellence, z univerzity v Heidelbergu, z Talinské technické univerzity, z Univerzity Komenského v Bratislavě a z Národní univerzity Tarase Ševčenka v Kyjevě. „Jsem ráda, že se nám podařilo sestavit velmi kvalitní mezinárodní tým. S většinou těchto univerzit jsme již dříve spolupracovali. Dokonce s některými již máme za sebou několik úspěšných projektů. Výběr partnerů byl ovlivněn i jejich odbornou specializací,“ vysvětlila Naděžda Šišková.

A upřesnila, že například estonští kolegové se zaměří na digitální ekonomiku, slovenští na ochranu osobních údajů, ukrajinští na boj s hybridními hrozbami, němečtí na dodržování zásad právního státu ve vztahu k moderním technologiím a olomoučtí na právní aspekty robotizace, ochranu práv spotřebitele a specifika soutěžního práva vyplývající z digitální ekonomiky. „Rozdělení je jen rámcové, přispívat do jednotlivých oblastí půjde samozřejmě napříč pracovišti,“ upřesnila hlavní koordinátorka.

V následujících třech letech řešitelé projektu uspořádají řadu přednášek, kulaté stoly, workshopy a vědecké konference, včetně studentských. Chybět na nich nebudou zástupci institucí EU, například Evropské komise, Evropského parlamentu nebo Soudního dvora EU. Společný výzkum pak završí vydání dvou monografií a článků v impaktovaných časopisech. Vzniknout má také například speciální blog, na kterém se budou podílet i studenti.

Jean Monnet Centre of Excellence funguje při PF UP již přes tři roky a má za sebou úspěšný projekt Reform of the Union and the Related Issues. K původnímu týmu akademiků, který od počátku vede Naděžda Šišková, ve složení Ondrej Hamuľák, Blanka Vítová a Michal Petr se nyní připojil Ondřej Filipec.

Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)