Týden s tancem

Předvánoční zprávy z tanečního světa: ještě stihnete premiéru v Ponci, improvizovaný večer ve Studiu ALTA nebo zajít do kina na Louskáčka z Londýna. Brzy v lednu čeká premiéra na Jatkách78. Další zprávy zde v týdeníku:
Tereza Ondrová a Petra Tejnorová (foto Marek Bartoš)

Poslední letošní premiéra v Ponci – Duety Terezy Ondrové a Petry Tejnorové
Divadlo Ponec
uvede v pátek 20. prosince od 20 hodin novou taneční inscenaci, poslední premiéru tohoto roku. Choreografie vychází z reálných setkání lidí, kteří by se mimo tento projekt nikdy nesetkali. Inscenace zkoumá samotnou podstatu procesu setkávání a je prvním tanečním počinem nové divadelně-taneční platformy TEMPORARY COLLECTIVE, v jejímž čele stojí duo režisérky Petry Tejnorové a choreografky a tanečnice Terezy Ondrové, letošní držitelky Ceny České taneční platformy za výjimečný umělecký výkon.

Jak už samotný název inscenace napovídá, půjde o duety, tedy dvě těla, dva lidé jako minimum pro vznik společenství,“ říká Petra Tejnorová a dodává: „Ve věku rostoucí digitalizace, kdy se prohlubuje individualismus a osamělost, jsme se rozhodli zkoumat možnosti, jak se setkat, jak spolu komunikovat beze slov. Jak být spolu, když pocházíme z velmi odlišného prostředí a kontextu? Co v dnešní době znamená porozumět si?

Inscenace vzniká netradiční formou prostřednictvím workshopů: performeři a tanečníci Tereza Ondrová a Viktor Černický se poprvé setkávají s osobou, kterou před workshopem neznali. Setkání probíhají na základě jednoduchého skriptu a akcentují vzájemnou pozornost a přítomné tělo. Choreografie je založena na jednoduchosti a minimalismu. Vytváří portréty osob a jejich vztahů, které se budou rozvíjet přímo před očima diváků.

Setkání jsou pro nás překvapivá, ukazují nám, že je potřeba zpomalit, abychom viděli detaily, které se pro nás staly možná takovou samozřejmostí, že je už nevidíme,“ upřesňuje Petra Tejnorová myšlenku projektu a dále vysvětluje: „Třeba že v samotném postoji těla lze zahlédnout celý život daného člověka. V době, kdy trávíme docela dost času s našimi telefony než sami se sebou, nebo spolu, hledám možnost, jak nabídnout prostor, ve kterém sledujeme bytostná setkání jednoho člověka s druhým člověkem.

Duety vznikají pod nově založenou platformou s názvem TEMPORARY COLLECTIVE. Obě její zakladatelky a autorky spojuje zájem o překračování a propojování různých žánrů, ale i oborů, vždy s cílem nabídnout divákovi neobvyklý zážitek na aktuální témata. Tak tomu bylo například v taneční eseji o vnímání s názvem You Are Here, která získala v roce 2017 Cenu diváka na České taneční platformě (ČTP). Autorky spojuje také dlouholetá záliba v ironii a humoru, se kterým rády ve svých inscenacích pracují, jako tomu je v taneční grotesce SAME SAME (zvláštní ocenění mezinárodní jury ČTP 2019) nebo v zábavném průvodci světem současného tancem s názvem Pojďme na tanec. Nově vzniklá platforma vychází z této inscenační zkušenosti autorek, ale dává důraz na jedinečnou tvůrčí chemii týmu, který je pro každý daný projekt vytvořen. Temporary Collective je proměnlivý a živý tvůrčí organismus, tentokrát ve složení: Tereza Ondrová, Viktor Černický, Sai Sai, Petra Tejnorová, Marek Bartoš, Sodja Lotker, Petra Hauerová, Nina Jacques a hosté.

Balet v kině – Louskáček – Royal Ballet (foto Tristram Kenton)

Balet v kině uvádí Louskáčka z Londýna
Sice ze záznamu, ale před vánočními svátky nemůže ani v kině chybět Louskáček. V rámci vysílání přenosů a záznamů z Královského baletu v Londýně uvede britskou verzi slavného baletu Bio Oko dnes od 20:15 a v neděli 22. prosince od 15:00 hodin. V sobotu se záznam objeví v Kině Radotín, v neděli 22. ještě v Hradci Králové (Bio Central), v Náchodě (Vesmír) a Turnově (Sféra), v pondělí 23. v Českých Budějovicích (Kotva), ve středu 25. v Prostějově (Metro 70), ve čtvrtek 26. ve slovenské Nitře (Mlyny Cinemas), nakonec 29. v Boskovicích (kino Panorama).

Jedná se o záznam představení z 8. prosince 2016, a to o verzi choreografa Petera Wrighta z roku 1984. Vytvořil tehdy své vrcholné životní dílo, které se rychle zařadilo do světového baletního kánonu. V úctě a s citlivě invenčním tvůrčím přístupem evokoval původní a bezmála sto let starou choreografii Lva Ivanova, jenž tehdy v rozpracované jevištní realizaci navázal na svého učitele Mária Petipu. Peter Wright tuto Louskáčkovu stoletou pouť završil svým precizním soustředěním na taneční finesy i prostorovou vypravěčskou atmosféru umocňující uhrančivé tóny Čajkovského hudebního díla. Dosáhl tak mj. toho, že se jeho Louskáček převtělil do neochvějné britské vánoční tradice, která po dekády až do dnešních dní úspěšně odolává komerčnímu diktátu svátků. Společně s designérkou Julií Trevelyan Oman využili nesmrtelné poezie malovaných dřevěných hraček, konejšivě hřejivých barev a elegantních kostýmů i uniforem, které jako by vzešly z kreseb dávných dětských knížek. Samotný příběh Louskáčka bojujícího s myším králem z pera geniálního pruského romantika E. T. A. Hoffmanna oplývá nekonečnou magií.

Po pás #08 (foto Tomáš Hejzlar)

Studio ALTA: Improvizační večer Po pás #10 a vánoční večírek
Jubilejní desátý díly ze série improvizačních večerů Po pás ve Studiu ALTA nabude 19. prosince nevídaných rozměrů. Setká se většina umělců, kteří se zúčastnili předchozích večerů a tento Po pás bude také součástí vánočních oslav Studia ALTA. Vstup na akci je zdarma.

Dobrodružství improvizace, jedinečnost a neopakovatelnost sledovaného, spontánnost a překvapení. Divák i performer jsou na tom podobně, ani jeden neví, co se bude dít, ale jsou v tom až Po pás. Na jevišti se spolu potkají rozmanití umělci, kteří spolu zkomponují několik improvizovaných představení. Částí bude mít tento večer několik. Kombinaci hráčů vybere publikum losem těsně před začátkem představení. Diváci rozhodnou, kdo s kým bude performovat a stanou se součástí celého konceptu tím, že přinesou nápady na konkrétní úkoly pro umělce.

Tentokrát v tom budou až po pás: Annabelle Plum, Dora Bouzková, Saša Stankov, Jaromír Typlt, Vojta Švejda, Lucia Kašiarová, Jana Novorytová, Lukáš Karásek, Lea Švejdová, Andrea La Rose, Jiří Šmirk, Jan Komárek, David Danel, Renata Raková, Michal Wroblewski, Anna Romanovská Fliegerová, Jan Bárta, Mirka Eliášová a možná ještě mnozí další.

Dominik Vodička a Veronika Khek Kubařová (promo foto Česká televize, David Raub)

Mezi tanečními světy – Veronika Khek Kubařová a Dominik Vodička vítězi Star Dance

Sólista Pražského komorního baletu Dominik Vodička si nejen letos došel pro Cenu Thálie za výkon v inscenaci Kytice, ale podzim strávil ve druhém tanečním světě, který mu je vlastní, a to účastí v populární soutěži StarDance. S herečkou Veronikou Khek Kubařovou se stali vítězi, což neuniklo širokému publiku a snad i pomůže zase trochu přiblížit divadelní tanec dalším potenciálním divákům. Není neobvyklé, když se tanečníci věnují mimo své působení v divadle i jiným stylům, Dominik Vodička se věnuje se stejným zápalem jevištnímu tanci i tanečnímu sportu. Popularita společenských tanců raketově stoupla i díky televizní soutěži StarDance, a tak by se s ní mohl na vlně zájmu svézt i tanec jevištní. S Dominikem Vodičkou jsme přinesli na Opeře PLUS rozhovor krátce poté, co získal svou Thálii, najdete ho zde.

Jatka78 chystají na leden světovou premiéru souboru Strapmania, který se zaměřuje na vzdušnou akrobacii
Na rok 2020 si holešovický divadelní prostor Jatka78 přichystal několik zahraničních vystoupení. Divadlo k hostování vyzvalo nejen mladé a neokoukané soubory, ale také hvězdy, které sbírají ocenění po světových festivalech. Jako první vystoupí čtyřčlenná seversko-německá formace Strapmania. Světová premiéra její nové show se na Jatkách78 uskuteční již 13. ledna 2020, první repríza pak o den později.

Jak již název napovídá, company pracuje s jediným novocirkusovým náčiním, a tím jsou strapsy. Diváci se mohou těšit na první autorské představení zaměřené výhradně na vzdušnou akrobacii. Dvě akrobatky a dva akrobaté předvádějí silové gymnastické party s přesností a ladností, nebojí se ani nápaditých formací, které společně vytvářejí. Podstatná část nové inscenace a vlastně i formování nového souboru v předchozích dvou letech probíhalo přímo na Jatkách78. Mezinárodní divadlo totiž již prakticky od svého vzniku vypisuje rezidenční programy a poskytuje umělcům nejen z České republiky, ale i z celého světa, prostory pro zkoušení a technickou podporu.

V novém představení zkoumá skupina mladých cirkusových dobrodruhů prostor ve své první misi v poloze nad zemí. Čím je toto místo ve vzduchu definováno, jaký prostor mezi sebou akrobaté mají a jak jej lze potlačit tím, že se jejich těla spojí v jedno? Nakonec si otestují vlastní sílu proti gravitaci a zažijí, jaké je to nejen létat, ale i padat. Každý umělec pomalu proplétá síť jednotlivých cest, aby zjistil, že za pomocí strapsů může stabilitu získat, ale také ji snadno ztratit.

K události na Jatkách78 proběhne také vernisáž a výstava fotografií souboru. Jejich autorem je německý fotograf Julius Erdmann. Divadelní vystoupení se koná s finanční podporou Česko-německého fondu budoucnosti (Deutsch-Tschechische Zukunftsfonds).

Tantehorse: EMERGENCY DANCES III. – výzva k předkládání projektů
Divadelní soubor Tantehorse, zabývající se originálními autorskými projekty na pomezí žánrů divadla, tance a performance se opět rozhodl podpořit mladé, začínající, či nezávislé tvůrce a poskytnout jim prostor a produkčně/technické zázemí pro experimentální autorskou tvorbu. Výsledky předchozích projektů mladých autorů jsme měli možnost vidět potřikrát v Paláci Akropolis, s neotřelými tématy a snahou vyjádřit se k současným problémům.

Soubor Tantehorse podpoří vznik dalších tří projektů, které aktivně reagují na současný svět, využívají kritický pohled, vybízí k novému uvažování o důležitých společenských otázkách a zacházejí s netradiční uměleckou formou. Kurátorkou projektu je Miřenka Čechová, technicko-produkční tým tvoří tvůrci souboru Tantehorse, partnerem projektu je Palác Akropolis.

Emergency dances:
Emerge (z lat. emergere), znamená zjevit se, povstat (mergere – ponořit se + e/ex – ven). Cyklus volně Tantehorse překládají jako „Tanec povstávající ze stavu nouze“. Téma Emergency Dances klade podmínku těla jako primárního výrazového prostředku, které zpracovává palčivou otázku naléhavé okolnosti nebo mimořádné potřeby, kterou zjevuje a ohledává v dialogu s divákem.

Zajímají nás návrhy projektů tematicky odvážných, formálně inovativních, které kladou vysoký nárok na diváka, a které je tvůrce schopen komunikovat s kurátorkou jak v procesu zkoušení, tak v následné diskusi s diváky. Emergency Dances chtějí motivovat tvůrce k experimentu, avšak v rámci intelektuální i producentské podpory. Projekt lze chápat též jako laboratoř, krátkometrážní délka finálních projektů je startovacím polem pro vznik následného celovečerního díla. Po zkušenosti z předešlých dvou dílů přidáváme k projektu ještě tři workshopy. Vybraní tvůrci dostanou možnost absolvovat dramaturgický workshop (vedený filosofkou performance Alicí Koubovou) a technicko-produkční (vedený Jakubem Urbanem). Kurátorka Miřenka Čechová povede workshop režijně-choreografický a díla bude průběžně diskutovat,“ upřesňují organizátoři.

Emergency Dances – Patologie médií – Ententiky (foto Vojtěch Brtnický)

Úspěšným uchazečům Tantehorse nabízí:
– plně profesionální produkčně technické zabezpečení projektu
– prostor na zkoušení (dle nabízených časových možností)
– prostor na premiéru, která bude komponovaným večerem všech tří děl v Paláci Akropolis
– finanční budget na nízkonákladovou scénografii, kostýmy a autorské honoráře (např. hudba)
– dramaturgickou, režijní a produkčně technickou supervizi
– možnost absolvování tří workshopů
– odborné konzultace v průběhu procesu zkoušení
– prezentaci tvůrců v kontextu profesionálního nezávislého divadla
– diváckou a odborně kritickou zpětnou vazbu po uvedení

Požadavky:
– angažovaný umělecký přístup k tvorbě
– schopnost vést dialog s autory dalších projektů
– kritické uvažování v tvůrčím procesu a otevřenost k novým podnětům
– společenská aktuálnost a aktivistický přístup k tématu
– formální inovativnost a odvaha k experimentu
– primární fokus na lidské tělo a minimalizace vnějších prostředků
– délka 20-30 minut

Časový harmonogram:
13. 1. 2020 – setkání všech přihlášených (ve večerních hodinách)
Leden 2020 – vyhlášení výběru tří projektů
Březen – květen – 1. část přípravy projektu
Květen – první vzájemný showcase a kritické připomínky
Červen – září – 2. část přípravy projektu
Září – druhý společný showcase a kritické připomínky
Říjen – premiéra projektu v Paláci Akropolis
Listopad 2020 – repríza projektu v Paláci Akropolis

Návrh projektu by měl obsahovat:
1. Téma, které chcete zpracovávat a jeho relevanci k současnému světu
2. Způsob, jakým chcete téma zpracovávat (formální inovativnost)
3. Tvůrčí tým (kdo se na projektu má podílet)
4. Cíle a perspektivy, které by projekt měl přinést (tvůrci a divákům).

K návrhu přiložte:
– CV autora
– video ukázku a popis práce na předešlých projektech, z nichž bude patrné, jakým způsobem tvůrce uvažuje/uvažoval, případně popis toho, čím se bude lišit jeho uvažování v tomto projektu. (Video zašlete jako odkaz na Youtube, Vimeo, apod., nejsou akceptovány odkazy ke stažení)

Formulář vč. příloh lze vyplnit zde.

Další otázky za Tantehorse zodpovídá do 28. 12. Jakub Urban na [email protected] nebo na 777 947 430.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat