Test Opel Astra 1.2 Turbo: Především normální auto

Další rok je skoro za námi, a tak i hvězdná Astra automobilky Opel vstoupila do další životní etapy a dostala decentní facelift. Novinky jsou hlavně pod kapotou, na podvozku a ve výbavách, což výrazně ovlivnilo celkový dojem z vozu. Jak si tedy ryze německý hatchback s tříválcovým motorem vede na trhu plném konkurence?
dsc01448-1100x618.jpgCelá galerie 21 Zdroj: Karel Štochl

Opely jsou určeny pro konzervativní lidi, kteří moc nemusí nejmodernější designové výstřelky, ale bazírují na praktičnosti a snadném ovládání. To vše umí modernizovaná Astra K poskytnout, takže se v rámci exteriéru přibyly více méně jen diodové světlomety (v testované verzi adaptivní), výkonnější čelní kamera a přepracovaná maska.

Pod kapotou se objevují zcela nové tříválce z německého vývoje – ten náš spaluje benzin, má objem 1,2 litru, výkon 130 koňských sil, točivý moment 225 Nm a filtr pevných částic. Vibrace se podařilo výrobci poměrně slušně eliminovat, a to díky protiběžným vyvažovacím hřídelím. Co se však odstranit nepodařilo? Jde o typický zvuk tříválcového motoru, který připomíná práci naštvaného vysavače. Už dávno však neplatí, že efektivní motor musí nutně pracovat se čtyřmi a více válci, nicméně až donedávna byly čtyři „hrnky“ považované za standard.

Doba však pokročila a Evropská unie zatlačila na pilu nejen v případě emisí, takže absence jednoho pístu a čtyř ventilů je (bohužel) na místě. Dvanáctistovka se projevuje díky turbodmychadlu poměrně živě, dynamika jí nechybí ani při zařazení vyšších rychlostních stupňů. Při akceleraci ve vyšších rychlostech však poznáte, že motor těžko nabírá dech a potřebuje podřadit nebo trochu více času a hlouběji sešlápnutý plyn. Spotřeba je podle normy WLTP homologovaná na 5,2 – 5,6 litru na sto kilometrů, my však v průměru jezdili za 6,5 litru benzinu na sto.

Na druhou stranu chválíme odladěného rádce pro přeřazení, ten na rozdíl od některých ostatních značek nemá tendence „nutit“ řidiče podtáčet motor. V praxi to znamená, že při jízdě po městě málokdy zařadíte šestku, kterou by jinak mnoho konkurenčních systémů vesele doporučovalo.

Odladěná mechanika

V rámci změny kvaltů u mechanicky ovládané šestirychlostní převodovky se nám líbí také pojistka pro volbu zpátečky, kterou je nutné stisknout a pak páku vést podobnou drahou jako při řazení prvního rychlostního stupně. Pokud vám to přijde jako prkotina, zkuste si někdy sednout do škodovky nebo bavoráku s mechanickou převodovkou, spoustě lidí bude dělat aretace zpětného chodu problém.

Změny se děly také na podvozku, který prošel přepracováním (nové uložení zavěšení kol a motoru) a modifikace se pozitivně odrazily na jízdních vlastnostech. Vůz je skutečně pohodlný a dostatečně komfortní i na české tankodromy. A pokud se rozhodnete vzít zatáčku trochu ostřeji, nemusíte se bát výraznějších (nebezpečných) náklonů. Milovníky dynamické jízdy potěší fakt, že si mohou Astru vybavit také adaptivním sportovním podvozkem.

Interiér Astry se podobá honosnější Insignii, což vlastně považujeme za výhodu, jelikož si vůz osvojil některé prvky montované do modelů vyšších tříd. Bavíme se například o masážních sedadlech s výhřevem, ventilací a zdravotním certifikátem, výkonném audio systému, záplavě asistentů, vyhřívaném čelním skle a o přepracovaných multimédiích.

Rychlý a multimediální

Nejvyšší řada infosystému nabídne 8palcovou dotykovou obrazovku a zcela nový software, který je hodně svižný a nepřekypuje tisícovkami nastavení. Změnila se také navigace – ta nyní vzhledem připomíná mapy od severoamerické společnosti Apple. Nechybí však ani mobilní konektivita zahrnující Apple Carplay a Android Auto.

Pokud vás omrzely klasické kulaté ukazatele na polo-virtuálním přístrojovém štítu, můžete si je přepnout do alternativního režimu s digitálním rychloměrem nebo upravovat zobrazení o spotřebě či listovat v seznamu přehrávané muziky.

Hatchback střední třídy od automobilky Opel je především normálním autem, tedy nabídne logické uspořádání tlačítek a ovladačů. Jak bývá u německého výrobce zvykem, na téměř každou funkci tady najdete dedikovaný knoflík, což je v dnešní elektricko-dotykové době téměř vzácnost. Takže vlastně můžeme být rádi i za ten tříválcový turbobenzin, který není dosud podpořen elektromotorem s malinkou baterií (mild-hybrid).

Jednoduše a dostupně

Co nejvíc potěší je asi poměr ceny a výbavy – tady se následovníci Adama Opela, zakladatele značky, trefili do černého. Navíc české zastoupení nedělilo výbavové stupně příliš složitě, takže se u nás prodávají jen dva – Astra a Elegance. Základní dvanáctistovka s turbem a výkonem 110 koní vyjde na 400 tisíc, přičemž za svoje peníze dostanete ještě hodně slušnou výbavu. Námi testovaná verze stojí v sériovém provedení cirka 500 tisíc korun.

Co z toho plyne? Poměrně příjemný fakt – Opel Astra je praktické a komfortní auto pro každý den, které potěší konzervativce nebo zkrátka všechny, co nechtějí novou škodovku. Finanční politika nahrává do not nejen firmám, ale i soukromníkům, kteří si mnohokrát rozmyslí, kam svoje nastřádané úspory investují. A pokud chcete především normální auto, měli bychom pro vás jeden finančně zajímavý tip…

17.12.2019 11:01| autor: Jan Majurník

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist