Discovery: Na český trh můžeme přivést i další stanice

úterý, 17. prosince 2019, 14:00 TV Martina Vojtěchovská

Discovery Communications vstoupí na český trh s televizní reklamou a je otevřená dalším možnostem rozšiřování portfolia na českém trhu.

Tomaž Poredoš, foto: Laszlo Erhardt Photography

Tomaž Poredoš, foto: Laszlo Erhardt Photography

Od jara roku 2020 se v nabídce mediálního zastupitelství Atmedia objeví tři stanice z portfolia společnosti Discovery, a to Discovery Channel, TLC a Eurosport 1. Atmedia tím rozšíří zastupované stanice – jejich počet tím vzroste na 28, z toho 22 stanic bude zapojených do elektronického měření sledovanosti. Zadavatelé najdou stanice v balíčcích atmax, atadults a atchoice. Managing directorka Atmedia Michaela Vasilová odhaduje, že zmíněné tři stanice dosáhnou celkem 0,5% podílu na sledovanosti v divácké skupině 15-69. Atmedia by tak měla z reklamního trhu získat větší objem investic. „Jsme si jistí, že získáme více. Ještě před oznámením, že budeme tyto tři stanice zastupovat, jsme zaznamenali poptávku zadavatelů reklamy. Navíc v letošním roce jsme nebyli schopni veškerou poptávku uspokojit, zařazením stanic Discovery tak zvýšíme celkové inventory, a to o kvalitní GRP. Jde totiž o stanice oslovující mladé diváky od 15-45 let, které je obecně obtížnější v televizi zasáhnout,“ řekla MediaGuru.cz Michaela Vasilová.

O rozhodnutí společnosti Discovery vstoupit na český televizní reklamní trh jsme mluvili s Tomažem Poredošem, senior ad sales managerem CEEMCA (střední a východní Evropa, Středomoří a střední Asie) společnosti Discovery Inc.

Tři kanály z portfolia společnosti Discovery začnou v příštím roce prodávat reklamu. Konkrétně jde o stanice Discovery Channel, Eurosport 1 a TLC. Jaká jsou vaše očekávání od prodeje reklamního prostoru a jaký potenciál na českém reklamním trhu vidíte?

Inzertní příležitosti na českém trhu sledujeme už dlouhodobě, protože zdejší trh je vyspělý a kvalita programové nabídky je na vysoké úrovni. Jsme od počátku přesvědčeni, že máme obsah, který je zajímavý pro české televizní diváky. Na českém trhu distribuujeme dvanáct našich kanálů, ale všechny jsou to placené tematické stanice. To je výzva ve smyslu pokrytí celkového diváckého trhu. S pomocí zastupitelství Atmedia jsme se snažili vytipovat správné segmenty, do kterých by bylo dobré na reklamním trhu vstoupit. Po mnoha letech jsme se rozhodli pro Discovery Channel, naši vlajkovou loď, která je z hlediska cílení orientovaná na mladšího mužského diváka. Dále jsme se rozhodli pro lifestylový TLC, který je zase určen mladším ženám, a konečně pro zájmový kanál Eurosport 1. Ten může být pro klienty zajímavý i proto, že se v roce 2020 uskuteční letní olympiáda v Tokiu, kterou bude Eurosport přenášet. Eurosport 1 vedle toho přinese i grandslamové tenisové turnaje, čtyři hlavní cyklistické události a zůstává stanicí číslo jedna pro sledování zimních sportů a závodů Světového poháru. 

Zmínil jste, že vaše stanice jsou v Česku přístupné přes placené operátory. Jak důležité jsou tedy v celkové struktuře výnosů Discovery reklamní příjmy?

Jako zavedený provozovatel vysílání máme dva zdroje příjmů: distribuci a reklamu. Reklamní část je složitá z hlediska poptávky a specifik místního trhu. V tomto případě musíme hledat to, co bychom mohli trhu nabídnout. Na různých trzích máme různé kanály, portfolia nejsou vždy stejná. Máme ale mnoho dalších značek, které bychom v budoucnu mohli v České republice představit.

Můžeme se tedy dočkat toho, že by Discovery mohla v příštím roce uvést nový kanál na českém trhu?

Televizní odvětví vyžaduje neustálé sledování a vyhodnocování nejlepších příležitostí. Vyhodnotíme si, jak se povede trojici našich stanic, se kterými vstupujeme na reklamní trh. Máme široké portfolio, které by mohlo pokrýt celou řadu diváckých požadavků. Léta jsme známí díky Discovery Channel ve faktickém žánru, ale od té doby jsme se s akvizicemi Eurosportu a Scripps Network posunuli také k životnímu stylu, zábavě a sportu. Můžeme přivést jakýkoli kanál z našeho portfolia v závislosti na potřebách a situaci na trhu. Preference publika se mění a my jsme schopni na ně reagovat.

Můžeme přivést jakýkoli kanál z našeho portfolia v závislosti na potřebách a situaci na trhu.

Připadala by vůbec v úvahu změna distribuce vašich stanic na českém trhu z placené na free-to-air?

Není to vyloučené, žádná možnost není vyloučená. Faktem je, že český trh je primárně postaven na free-to-air distribuci, což je z diváckého pohledu skvělé. Vidíme, že zdejší trh je ve volném vysílání rozvinutý a že inzertní trh je na tento typ distribuce zaměřen. Tuto skutečnost neignorujeme.

Jak už bylo uvedeno, Eurosport 1 bude v příštím roce vysílat přenosy z letních olympijských her v Tokiu. Zvažujete nějaké komerční aktivity v souvislosti s vysíláním letních olympijských her?

Jistě o tom přemýšlíme. Sportovní vysílání je typ emocionálního obsahu, a to chceme reflektovat i v obchodní rovině. Máme určité limity pro národní komerční časy, ale klienti budou mít na Eurosportu možnost spojit se s olympijskými hrami v Tokiu. Atmedia nám s touto nabídkou pomůže.

Když se podíváme na celkový vývoj Discovery na českém trhu, jste spokojeni s výkonem stanic a s tím, jak se vám v Česku daří?

Jsme spokojeni s tím, v jaké pozici se Discovery v současnosti nachází. Zároveň ale víme, že mediální odvětví se rychle mění a že tomu musíme naše chování a obchodní modely přizpůsobit. Jsme teď připraveni měnit obchodní modely jako nikdy předtím. Máme zájem o partnerství, spolupráci a zvažujeme různé způsoby, jak doručit náš obsah publiku. Například v dubnu podepsaly Discovery a BBC Studios desetiletou dohodu o obsahovém partnerství. Díky ní Discovery nabízí (s výjimkou Velké Británie, Irska a Velké Číny) na platformě SVOD naučné programy BBC, včetně pořadů Planeta Země, Modrá planeta, Život a dynastie. Discovery také získal SVOD práva na stovky hodin programů od BBC napříč faktickými žánry. Máme rovněž společný podnik se společností ProsiebenSat1 v Německu. Před dvěma lety jsme ohlásili spolupráci a naše oficiální streamingová platforma Joyn byla v červnu spuštěna se 14 obsahovými partnery. Joyn je evropské Hulu. Za první měsíc používalo Joyn více než 3,8 milionu lidí a během prvních 50 dnů byla aplikace nainstalována na 2,4 milionu zařízení.  

Uvažujete tedy o nějakém typu spolupráce s velkými českými vysílateli – tj. Nova, Prima a Česká televize?

Jsme otevřeni všem možným typům spolupráce.

Když srovnáte jednotlivé světové regiony z pohledu vývoje televizního prostředí, spatřujete mezi nimi velké rozdíly?

Spatřujeme jak velké rozdíly, tak i velké podobnosti. Rozdíly jsou například v ochotě diváků platit za obsah, podobnost zase v tom, že napříč regiony existuje vysoká poptávka po kvalitním obsahu. Nabídka kvalitního obsahu je dnes nejrozšířenější v historii. Díky našemu tematickému portfoliu můžeme oslovit široké publikum v různých segmentech. Televizní odvětví je velmi živé.