Po Lazarovi přichází Městská divadla pražská s dalším zajímavým kouskem. Tím je Smrt obchodního cestujícího v režii Michala Dočekala, který do hlavních rolí obsadil Miroslava Donutila a Zuzanu Kronerovou. A dobře udělal.

Smrt obchodního cestujícího vynesla Arthuru Millerovi Pulitzerovu cenu, cenu Tony i cenu newyorských kritiků. Jako první v historii získala tato hra všechna tři prestižní ocenění. Zároveň je považována za jednu z nejlépe napsaných her 20. století. Přesto její inscenace není zcela jednoduchá vzhledem k proplétání se současnosti s minulostí.

Willy Loman je stárnoucí obchodní zástupce, který je cestami do Bostonu již velmi unaven a doufá, že by ho jeho šéf mohl přeložit do New Yorku. Ten jej místo toho vyhodí. Willyho hrdost mu nedovolí přijmout jiné místo, nadto se kvůli své popudlivosti rozhádá s kdekým, včetně svých dvou synů. Ti se sice snaží otci pomoct, je s ním ovšem těžká řeč, a navíc sami mají starostí až nad hlavu. Ke všemu se Willy začne chovat podivně, mumlat si pro sebe a blouznit. Ve své popletenosti dojde k závěru, že nejlepším řešením by byla sebevražda, což mu potvrdí i jeho bratr Ben, kterého ovšem vidí jen ve své vlastní mysli.

Willy Loman Miroslava Donutila je dokonalou psychologickou kresbou životem zlomeného člověka. Starého muže, který již nemá sílu být ku prospěchu, ovšem do smrti má ještě daleko. Pokud jí tedy nevyrazí naproti. Jeho paličatost a popudlivost, s níž se vyrovnává se současným rychle se proměňujícím světem, a zmatenost, do níž ho moderní doba uvrhla, v divákovi nemůže nevzbudit lítost, ač si na jednu stranu za vše může sám svou hašteřivostí, naivitou a neochotou nahlédnout pravdu. Miroslav Donutil v roli Willyho Lomana předvádí krásu hereckého řemesla v plné míře. Bez pitvoření či přehnaných gest, avšak naprosto uvěřitelně.

Stejnou chválu lze pět i na Zuzanu Kronerovou v roli Willovy ženy Lindy a na Martina Donutila a Thálií čerstvě oceněného Viktora Dvořáka, kteří ztvárnili syny Happyho a Biffa. Zvláště vztah staršího syna Biffa s otcem tvoří nejvýraznější linii. Willy do Biffa vkládal všechny své promarněné naděje, on však skončil jako nádeník na farmě, což není úplně úspěch, kterým byste se chtěli chlubit kolegům na vánočních večírcích. Také Biff ke svému otci kdysi vzhlížel, ovšem jen do chvíle, než jej přistihl v Bostonu s milenkou. Tento kostlivec mezi nimi zůstává viset už napořád – Willy se k tomu nikdy nepostavil čelem, nikdy si o tom nepromluvili a Biff mu nikdy neodpustil. Ale ani to nikdy neprozradil Lindě. Než by své matce zlomil srdce, nechá se od ní raději pohlavkovat za to, že se k otci chová jako k cizímu.

A to je důvod, proč jsou hry Artura Millera tak vysoce ceněné. Pojednávají totiž o tom, co všichni sami známe. O těžkostech lidské existence, o každodenních problémech, o splátkách hypotéky. V době diskuzí nad zvyšujícím se věkem odchodu do penze se z nás všech může jednou stát Willy Loman. Celoživotní dříč, který však ve stáří nedojde uznání ani odpočinku…

S inscenací hry si Michal Dočekal poradil dobře. Přechody mezi přítomností a minulostí jsou pro diváka snadno rozpoznatelné, stejně tak Willyho bludy. Nejmrazivější je scéna z restaurace, kdy se na jevišti objeví všechny postavy a zahltí Willyho hlavu kakofonií svých hlasů, myšlenek a požadavků. Hudba Ivana Achera jen dokresluje úzkostnou atmosféru představení. David Marek při tvorbě scény vsadil na jednoduchost a minimalismus, díky nimž si neuzurpuje pozornost jen pro sebe. Na bílou stěnu v pozadí (tabula rasa) se postupně začínají nabalovat Willyho zkušenosti, vzpomínky a sny, až ji nakonec roztrhne vedví a zmizí. Z života, ze světa. A nám nezbývá než hlasitě aplaudovat čistému provedení celé inscenace. 


DIVADLO: SMRT OBCHODNÍHO CESTUJÍCÍHO

Překlad: Luba a Rudolf Pellarovi
Režie: Michal Dočekal
Dramaturgie: Simona Petrů
Scéna: David Marek
Kostýmy: Zuzana Bambušek Krejzková
Hudba: Ivan Acher
Světelný Design: Jan Beneš
Projekce: František Pecháček
Hrají: Miroslav Donutil, Zuzana Kronerová, Viktor Dvořák, Martin Donutil, Jiří Štrébl, Aleš Bílík, Michael Vykus, Milan Kačmařík, Evellyn Pacoláková, Sára Affašová, Tereza Slámová, Kryštof Krhovják
www.mestskadivadlaprazska.cz

PŘEHLED RECENZE
Režie/Dramaturgie
10
Zpracování
10
Výprava
10
Herecké výkony
10
divadlo-smrt-obchodniho-cestujiciho-divadlo-abc-prahaMiroslav Donutil předvedl výbornou psychologickou kresbu své postavy a byl naprosto uvěřitelný. Chválu lze pět i na jeho kolegy Zuzanu Kronerovou, Martina Donutila a Viktora Dvořáka. Scéna je jednoduchá, hudba tklivá, režie povedená. Závěrem jen dvě slova: čistá práce!