Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Jaké rady přinášejí pojišťovny pro předvánoční období, svátky a silvestra? Jaká rizika hrozí, jak se pojistit?

19.12.2019  |  Zdeněk Bubák, zprávy z UNIQA, Allianz, Generali, Directu, ePojištění a Broker Consulting
  


Obrázek: VánocePřinášíme vám informace a novinky z pojistného trhu. Jakých deset rizik je nejvíce spojených s obdobím Vánoc? Co nejvíce štve české řidiče v zimě? Jedním z nejčastějších problémů je vybitá autobaterie. Jakých sedm věcí jste možná nevěděli o havarijním pojištění? Víte, že Direct pojišťovna vyřizuje škody do jednoho dne od dodání dokumentů, a že u Allianz vám s havarijním pojištěním pomůže Průvodce? Překvapí vás, že majitelé elektromobilů platí nejnižší povinné ručení? Nakonec se dozvíte, proti čemu se v zimě pojistit.



Deset rizik spojených s obdobím Vánoc



V dnešní době je období před Vánocemi pro většinu lidí hektickým obdobím. Aby vánoční a novoroční oslavy proběhly podle našich představ, čeká nás ještě spousta práce. Přitom na nás právě teď číhají mnohé nástrahy typické pro toto období. Podle škodních statistik UNIQA pojišťovna sestavila 10 nebezpečí, na která je třeba v těchto týdnech dávat pozor:

1.    Svíčky a adventní věnce



V minulosti hasiče zaměstnávaly požáry vánočních stromků. V posledních letech bývá škod tohoto druhu méně než deset ročně. Zato je trendem zapalovat svíčky během celého adventu, zejména na adventních věncích. Takže zatímco ubylo požárů domácností od vánočního stromečku během poslední dekády prosince a prvního lednového týdne, nyní se škody rozložily na celý prosinec. Poučení ze zkušeností se škodami: ukliďte zápalky a zapalovače z dosahu svých dětí. Jinak se může stát, že při příchodu z práce potkáte doma nejprve hasiče. Domácnosti jsou v dnešní době doslova přeplněny vybavením z materiálů, které se snadno vznítí a rychle hoří, přičemž dochází k úniku velkého množství vysoce toxického kouře (např. čalouněný nábytek, matrace, bytové textilie).

Také pozor při nákupu elektrických svíček pochybného původu. Každoročně pojišťovny likvidují i požáry způsobené právě touto příčinou.

Stromek může být nebezpečný už při jeho převozu domů ihned po jeho nákupu. Allianz centrum pro technologie (AZT) se ve svém crash testu zaměřilo na úskalí, která mohou řidiče potkat, pokud stromek při jeho převozu dostatečně nezabezpečí. V nárazových testech simulovali srážku vozidla, jež jede rychlostí 50 km/h s pevnou překážkou. Pokud je strom pouze připevněn pružným lanem s háky na obou koncích, v případě srážky vyletí přes střechu dopředu, což ohrožuje nejen cestující v automobile, ale i další účastníky provozu. A mnohdy to má fatální následky.

2.    Předvánoční úklid domova



Úrazy při úklidu a výzdobě příbytků jsou po zraněních z rekreačního sportu druhé nejfrekventovanější ve volném čase, přičemž dominuje období listopadu a prosince. Mezi nimi jsou nejrizikovější pády ze štaflí. Chcete-li si svůj dům vánočně osvětlit, pozor na pravidla pro práci s elektrickým proudem a zkontrolujte si elektroinstalaci. 

3.    Nehody nepozorných chodců



Advent je tradiční období nákupních dostihů, které někdo absolvuje pěšky, jiný jede autem. Chodci vstupují bez rozhlédnutí do vozovky, nervózní řidiči v kolonách mohou přehlédnout lidi na přechodu nebo spěchající mezi vozidly. V prosinci každoročně přibývá osob sražených autem ve městech (částečně v tom hraje roli i alkohol). V předchozích letech řešila koncem roku UNIQA o 15 % více škod z povinného ručení než jindy kvůli střetům s chodci.

4.    Sváteční řidiči



Okolo Vánoc a Nového roku se vydávají na cesty sváteční řidiči – jedou s rodinou na hřbitov a na návštěvy blízkých a přátel. Podmínky na silnicích přitom nejsou právě optimální – brzy je tma, časté jsou mlhy nebo námraza. Sváteční řidiči nemají tak dobře zažité návyky, nereagují tak rychle jako ostřílení mazáci. V této době registruje UNIQA až o čtvrtinu více střetů vozidel a parkovacích škod. Jsou sice zpravidla menší a „jen plechové“, ale přece si nechceme zkazit svátky úvahami, jak dát zase vše do pořádku.

Období kolem Vánoc je spojeno i s cestami na zahraniční vánoční trhy. Doba jízdy nemusí být příliš dlouhá, ale riziko havárie, podvrknutého kotníku nebo bolavého zubu však hrozí i zde. Stačí jeden neopatrný pohyb a bez pojistky musí nadšení výletníci sáhnout hluboko do peněženky. Na tržišti sice nikoho nezraní jako na sjezdovce, ale k majetkové škodě může dojít i na německém, rakouském, maďarském nebo třeba polském náměstí. Bez cestovního pojištění by tak českého turistu mohly vánoční trhy vyjít na pořádně vysokou částku.

5.    Vodovodní škody



Tyto škody nemají sice nic společného s Vánoci, ale jsou typické pro zimní období a ve svém důsledku mohou svátky pokazit. Vznikají prasklým potrubím, nejčastěji v důsledku náhlého poklesu teploty. Jsou to nejčastější zimní škody v pojištění domků a domácností. Nezapomněli jste náhodou při zazimování Vaší chaty nebo chalupy vypustit vodovodní systémy? Vytápíte dočasně neobývaný objekt alespoň tak, aby voda nezamrzla?

6.    Konzumace alkoholu



Svařák u stánku, grog na zahřátí, přípitek s přáteli. To prostě k tomuto období patří. Ale pozor: vždy promyslete, jaký program bude následovat. Zda nebude potřeba někam jet autem, zda se nechystáte sportovat. Pověstná „jedna sklenička“ už byla příčinou mnoha nehod a úrazů. S ohledem na pojištění si pamatujte, že má-li alkohol příčinnou souvislost se vznikem škody nebo její výší, můžete být potrestáni zkrácením pojistného plnění. Moderním nešvarem je dnes také lyžování pod vlivem alkoholu, zpravidla bez postihu.

7.    Vloupačky do rekreačních objektů



Chaty a chalupy jsou v zimním období terčem vloupání častěji než v jiných ročních obdobích, zejména ty na samotě. Během zimy jsou podle našich statistik vánoční a novoroční svátky už tradičně největší sezónou zlodějů. Nezvaným hostům nahrává často neopatrnost klientů. Ponechají například volně přístupné žebříky, které umožňují vniknout do objektu z vyššího patra, které už není zabezpečené tak jako přízemí. Často využívají chaty a chalupy jako dočasný útulek lidé bez domova nebo osoby na útěku. Ti je zpravidla „vyjedí“ a odnesou předměty, které mají nějakou cenu a dají se snadno prodat.

8.    Krádeže nových dárků a vloupání do bytů



Zloději jsou na přelomu roku aktivní i jinak. Mnohdy těží z neopatrného počínání klientů: rodina si pořídí k Ježíšku nový televizor, notebook a jinou elektroniku. Pokud obaly od nich viditelně odloží k popelnici, jako by vypsala zloději pozvánku. Ten už ví, kde se nachází zcela nové zboží, zná značku, parametry a odhadne, kolik na tom vydělá.

9.    Vánoční večírky a silvestrovské oslavy



Je tu období vánočních večírků a setkávání s přáteli. A v pokušení dát si před jízdou jednu sklenku vína nebo třeba jedno „malé“ se ocitne řada řidičů. Nejenže vám v zemi s tzv. „nulovou tolerancí“ hrozí vážný postih od policie, ale ani pojišťovny nebudou shovívané. Alkohol v krvi představuje hrubé porušení pojistné smlouvy.

Veselí spojené s pyrotechnikou může skončit smutkem. Největším nebezpečím jsou samozřejmě úrazy, často velmi těžké. Nezapomínejte venku po sobě zbytky „munice“ po oslavě uklidit, aby se nedostala do nepovolaných dětských rukou. A také dbejte na to, abyste svým ohňostrojem nepoškodili cizí majetek v sousedních zahradách nebo vozidla zaparkovaná v ulici.

10.    Moderní zloději řádí podle sociálních sítí



Nebuďte příliš sdílní na sociálních sítích, nefoťte se s novými dárky, neinformujte o svém odjezdu. Nezapomeňte, že na sociálních sítích brouzdají i nenechavci, kterým můžete výrazně zjednodušit jejich plány. U stále většího počtu pachatelů se UNIQA dozví, že „užitečné“ informace oběť umístila na sociální sítě sama.

Nebezpečí čekající na horách v zahraničí



Zatímco v Česku lyžařská sezóna pořádně nezačala, v zahraničí už nedočkaví sjezdaři zkoušejí první sníh. Kartička české zdravotní pojišťovny sice zajistí v EU právo na ošetření, ceny jednotlivých zdravotnických úkonů však mohou být nepříjemným překvapením. Mezi nejčastější zimní úrazy patří poranění horních končetin (průměrně v přepočtu za 25 tisíc korun), poranění měkkých tkání kolene (cca 24 tisíc korun) a pohmožděniny a odřeniny (okolo 11 tisíc korun). Ceny urgentních ortopedických operací se pak pohybují kolem 10 tisíc EUR. Nekažte si bohatého Ježíška a přibalte si s sebou i cestovní pojištění.

Úrazy a onemocnění nejsou to jediné, na co byste si měli dát na zahraničních sjezdovkách pozor. Výjimkou nebývají ani podvodníci na lyžích a snowboardech. Pokud zaviníte lyžařskou nehodu, pokuste se událost co nejlépe zdokumentovat a následky vyfoťte. Snažte se získat kontakty na svědky a nejlépe i jejich písemné stanovisko. Nehodu ohlaste místní policii či lyžařské službě a požádejte o písemné potvrzení. Pokud od vás bude chtít policie podepsat záznam a vy mu nebudete rozumět, napište to tam. Kopii hlášení i zdravotní dokumentace po příjezdu domů odevzdejte vaší asistenční službě.

Žebříček nejlepšího pojištění podle odborníků - zde
Přehled celé nabídky životního pojištění - zde


České řidiče v zimě nejvíc štvou zamlžená okna, námrazu likvidují škrabkou i platební kartou



Aktuální průzkum pojišťovny Generali odhalil, co v zimě nejvíc štve české řidiče. Na prvním místě skončila mlžící se okna, následovaná zamrzlými okny, dveřmi a zámky. 62 % řidičů ráno před jízdou poctivě oškrábe všechna okna od námrazy, 21 % dokonce oškrábe i přední světla. V teple se 35 % řidičů udržuje i díky vyhřívání sedadel, jen 6 % řidičů si ruce ohřeje díky vyhřívanému volantu. Většina českých řidičů poctivě škrábe všechna okna od námrazy, neřídí v lyžácích a ví, že by neměla v zimě jezdit na letních pneumatikách. Toto a další pozitivní zjištění vyplynula z nového průzkumu pojišťovny Generali, který měl za úkol zjistit, jaké návyky mají s přicházející zimou čeští řidiči.

V průzkumu většina řidičů uvedla, že námrazu z oken auta odstraňuje škrabkou na led. „Používá ji 72 % řidičů, část z nich si přitom pomáhá tím, že v interiéru auta pustí topení. Jiní spoléhají na chemické postřiky nebo na směs v ostřikovačích. Ty používá 19, respektive 17 % řidičů. Stejné množství motoristů někdy použije folii na čelní sklo, která námraze zamezí. A tři procenta řidičů uvádí, že když není zbytí, námrazu odstraní i platební nebo kreditní kartou,“ vyčísluje mluvčí.

Důležité je před cestou odmést i sníh z auta. Na to podle průzkumu dbá 71 % řidičů, dalších 15 % pak raději přes zimu parkuje v garáži. „Pouze z čelního skla odmete sníh 6 % řidičů. Řidičům rozhodně doporučujeme, aby sníh odstranili odevšad. Při prudkém zabrzdění se nezřídka stává, že se sníh ze střechy sesune na přední sklo a zabrání výhledu. Nečekaný sesun sněhové hmoty může některé řidiče i vylekat tak, že způsobí nehodu,“ doplňuje mluvčí Generali.

Řidiči v průzkumu měli také ohodnotit, jaký problém spojený s řízením v zimě je pro ně nejotravnější. „Na prvním místě se jednoznačně umístila zamlžená okna. Ty za jeden z nejotravnějších problémů při řízení auta v zimě označilo 82 % českých řidičů. Motoristy dále trápí námraza na sklech a přimrzlé dveře, které za hodně otravné označilo shodně 71 % řidičů. Zamrzlé zámky pak trápí 67 % řidičů,“ popisuje mluvčí Generali Jan Marek. Mnohem méně otravné jsou pro řidiče studený volant (38 %), tuhé řazení (33 %) nebo studená hlavice řadicí páky, kterou za hodně otravnou v zimě označuje 19 % českých řidičů. V průzkumu přitom mohli označit u této otázky více odpovědí.

Výzkumníci se řidičů také ptali, jaké chování řidičů v zimě vnímají jako nejrizikovější? 95 % řidičů uvedlo, že je to jízda na letních pneumatikách. „Vysoko se v průzkumu také umístilo nedostatečné oškrábání čelního skla nebo škrábání zpětných zrcátek za jízdy. Naopak řízení v rukavicích nebo objemné zimní bundě označuje za nebezpečné jen 31 % českých řidičů,“ uvádí Jan Marek.

Řízení v rukavicích přitom může mít za následek to, že řidiči nebudou mít dostatečnou kontrolu nad volantem. Podobně nebezpečné je i řízení v objemném zimním oblečení, které významně limituje pohyblivost řidiče.

Reprezentativní průzkum, který provedla agentura Perfect Crowd, se uskutečnil v průběhu října a zúčastnilo se ho 412 respondentů.

Vybitá autobaterie už někdy potrápila 85 % řidičů



@@Adverts_middle@@Blížící se nízké venkovní teploty neznamenají pro české řidiče jen povinnost přezout své auto na zimní pneumatiky, ale také návrat jednoho z nejotravnějších motoristických problémů – vybité autobaterie. Mrazivé počasí totiž akumulátorům škodí, a tak se může stát častěji než kdy jindy, že nečekaně vypoví službu. „Z našeho aktuálního průzkumu mezi motoristy vyšlo, že jde o velmi častý problém. Alespoň jednou se baterie vybila 85 % českých řidičů, vícekrát dokonce v 53 % případů,“ vypočítává Miroslav Matějka, produktový manažer autopojištění pojišťovny Generali.

Nejčastějším důvodem problémů s akumulátorem je podle českých řidičů jeho stáří. „Přes polovinu (54 %) řidičů uvedlo, že za vybití autobaterie mohl její vysoký věk. Dalších 16 % přiznalo, že zapomnělo vypnout světla, a podle 4 % řidičů mohlo za vybití akumulátoru ponechané zapnuté rádio. 11 % řidičů pak reportovalo technickou závadu na baterii,“ doplňuje Miroslav Matějka.

Očekávání toho, jak dlouho autobaterie vydrží v provozu, se mezi českými řidiči poměrně liší. Zhruba polovina řidičů uvedla, že od ní očekávají životnost 3 až 5 let, 35 % řidičů pak očekává, že jim baterie bude bez potíží fungovat ještě déle, ideálně 6 až 10 let. „Jsou i tací řidiči, kteří jsou k životnosti baterie skeptičtí. Deset procent z nich totiž uvedlo, že plnou funkčnost baterie očekávají jen v délce její záruky, tedy dva roky. Dvě procenta pak očekávají výdrž ještě kratší,“ komentuje výsledky Miroslav Matějka.

Přehled nabídky autopojištění najdete zde

Sedm věcí, které možná nevíte o havarijním pojištění



Rozdíl mezi povinným ručením a havarijním pojištěním zná asi každý motorista. Zatímco to první zaplatí škody, které uděláte někomu jinému, to druhé zaplatí škody na vašem autě, i když za nehodu můžete vy. Ne každý ale ví o havarijním pojištění všechno. Proto přinášíme přehled informací, u kterých lidé nejčastěji tápou.

Rakev nebo držák na lyže? Nafoťte je



Máte na autě střešní box, tedy takzvanou rakev, nosiče kol nebo lyží? Vždy se ujistěte, jestli vám havarijní pojištění kryje i tuto část, protože podmínky se u pojišťoven různí. „V Directu bereme rakev nebo nosiče jako součást auta, ale je potřeba je při sjednání havarijního pojištění nafotit a podle toho i navýšit hodnotu auta,“ říká Václav Rychlý z Direct pojišťovny. Pokud chcete mít pojištěné i věci, které máte v rakvi schované, nebo zamčená kola v nosiči, musíte si připojistit i zavazadla.

Zařiďte si havarijko jen na dovolenou



Pokud toho většinou moc nenajezdíte, ale třeba jednou do roka vyrazíte vlastním autem na dovolenou do zahraničí, tak byste měli vědět, že havarijní pojištění si nemusíte sjednávat na celý rok, jde to i krátkodobě. Při cestách do zahraničí ale nezapomeňte zvolit územní rozsah na celou Evropu.

Vyberte si pojišťovnu, jakou chcete



I když máte povinné ručení u jedné pojišťovny, neznamená to, že si u ní musíte sjednávat i havarijní pojištění. Je to jen na vás.

Pojištění kryje i řádění kun



Pokud se pojistíte proti střetu a poškození zvířaty, tak vám pojištění pomůže, nejen když na silnici srazíte divočáka, ale i když vám třeba kuny nebo myši překoušou kabely u motoru.

Větší jistota = levnější pojištění



Kromě střetu a poškození zvířaty si můžete vybrat i další rizika, proti kterým chcete být pojištění – dopravní nehodu, přírodní nebezpečí, odcizení a vandalismus. Čím víc rizik zvolíte, tím výhodnější pojištění budete mít. Kombinace více rizik totiž cenu za každé jednotlivé riziko snižuje.

Nové auto pojistíte bez nafocení



Pokud si sjednáváte havarijní pojištění, musíte většinou auto nechat prohlédnout technikem, který ho i nafotí. Podle této prohlídky pak pojišťovny určí, jestli auto do pojištění vezmou, nebo ne. U Directu si ve většině případů můžete dokonce auto nafotit sami. Když se pak něco stane, pojišťovna tyto fotky srovnává se stavem po nehodě. Je to obrana proti podvodníkům, kteří by chtěli proplatit i škody, které vznikly dříve.

Pokud ale pořizujete nové auto, fotky dodávat nemusíte. „Datum uvedení do provozu ale nesmí být starší o víc než 5 dnů oproti datu počátku pojištění,“ podotýká Rychlý. Pojištění si tak můžete sjednat ještě předtím, než s autem vyjedete. Zákony schválnosti totiž fungují stoprocentně a nikdy nevíte, jestli se něco nestane, zrovna když opustíte autosalon.

Direct vyřizuje škody do jednoho dne od dodání dokumentů



Řidič jede po silnici, najednou auto před ním prudce zabrzdí a on nestihne zareagovat a narazí. Naštěstí to obě auta odnesou jen škrábanci a lehkým promáčknutím nárazníku. Pokud má havarijní pojištění u Directu, může dostat peníze na opravu už další den. Pojišťovna informuje, že rekordně zrychlila řešení škod. „Nejrychleji řešíme menší škody jako škrábance, které si klient může nafotit sám pomocí webové aplikace. Ta mu sama vypočítá, kolik dostane na opravu peněz. Zrychlujeme ale i řešení větších škod. Když například klient nahlásí škodu v pondělí, v úterý technik auto nafotí, ve středu dodá potřebné dokumenty a ten samý den je škoda vyřešená a klient dostane peníze na opravu,“ říká ředitel likvidace Directu Karel Luka. V případě opravy v servisu vždy záleží na rychlosti mechaniků.

Takto rychle jdou škody likvidovat v případech, kdy vyplacení peněž nic nekomplikuje. „Vždy záleží na tom, aby klient s pojišťovnou spolupracoval a dodal všechny potřebné dokumenty co nejdřív,“ podotýká Luka.

Do budoucna plánuje vše zrychlit ještě víc. „Na autech chceme škody řešit do několika hodin od dodání všech dokumentů,“ plánuje Luka a dodává, že stejně rychle chce řešit i škody na majetku.

Direct ubezpečuje, že kromě rychlosti, je pro pojišťovnu důležitá i komunikace při řešení škody. „Klient musí celou dobu vědět, co se děje. Mým cílem je co nejvíc snížit počet dotazů klientů. Chci, abychom byli krok před nimi a o všem jim dávali vědět,“ vysvětluje Luka.

Komunikace je také velmi důležitá v situacích, kdy třeba klientovi pojišťovna neproplatí všechno, co si přál. Musí mu umět pořádně vysvětlit, proč tak rozhodla. Například, když u auta zjistila, že klient chce opravit i škody, které nemají nic společného s pojistnou událostí.

V Allianz mají motoristé u havarijního pojištění Průvodce



Allianz spustila novinku pro motoristy, kteří se na ní obraceli v souvislosti s vyřizováním pojistných události z havarijního pojištění. Nyní mohou všechny kroky, související s náhradou škody, sledovat v reálném čase. Umožňuje jim to nový Průvodce sledováním stavu škody, který je dostupný na jakémkoliv zařízení a operačním systému 24 hodin 7 dnů v týdnu.

V praxi to funguje tak, že majitel poškozeného vozidla obdrží e-mail nebo SMS s unikátním odkazem na stránku tohoto Průvodce. Dostává tak informace o vyřizování škody, kterou pojišťovně oznámil a může touto cestou také nahrávat potřebné dokumenty, jako je řidičský nebo technický průkaz, záznam o dopravní nehodě apod. Následně je informován o právě probíhající opravě a především o termínu, kdy si může vozidlo ze servisu vyzvednout. Pokud si vybere opravu rozpočtem, dozví se, kdy mu budou peníze odeslány na účet.

„Každá zpráva, kterou od nás motorista dostane, obsahuje nejenom popis aktuální situace, ale i další očekávané kroky,“ vysvětluje předseda představenstva Allianz pojišťovny Dušan Quis. Důraz od počátku pojišťovna kladla na ochranu klientských údajů. „Průvodce sledováním stavu škody neobsahuje žádná klientská data a odkaz na něj je vždy šifrovaný,“ dodává Quis.

Součástí této služby je i veřejné pětihvězdičkové hodnocení nejenom služeb Allianz, ale samostatně také služeb opraven, do kterých Allianz směřuje své zákazníky Posledně jmenované ohlasy umožňují pojišťovně získávat informace o kvalitě servisů, se kterými spolupracuje a servisům zase zvyšovat svoji kvalitu.

Novinka Allianz se nyní týká pouze škod v rámci havarijního pojištění. Do budoucna však pojišťovna uvažuje o rozšíření této služby i na další segmenty. Všechny škody mohou klienti sledovat prostřednictvím aplikace AllianzCZ.

Majitelé elektromobilů platí nejnižší povinné ručení



Majitelé elektromobilů zaplatí za povinné ručení o několik desítek procent méně než vlastníci vozidel s klasickým spalovacím motorem. U havarijního pojištění si ovšem většinou připlatí. Pořizovací cena elektromobilů je totiž výrazně vyšší než v případě běžných vozidel.

Cena povinného ručení u elektromobilů je dnes oproti vozidlům s klasickým pohonem citelně nižší. „Zatímco například pro majitele elektromobilu BMW i3 o výkonu 125 kW vychází cena povinného ručení u jedné z pojišťoven na 1 400 korun, vlastník stejně výkonného BMW 320 se spalovacím motorem o zdvihovém objemu 1995 ccm si musí připravit 4 200 korun. Majitele elektromobilu tedy vyjde v tomto případě povinné ručení přibližně o dvě třetiny levněji,“ vypočítává analytik portálu ePojisteni.cz Ladislav Gruber. Tři čtvrtiny majitelů elektromobilů zaplatí do tří tisíc korun. Nejlevnější povinné ručení automobilu s elektrickým pohonem aktuálně vyjde na 1 193 korun ročně.

Elektromobily stále tvoří jen zlomek českého vozového parku a většina pojišťoven nemá speciální kategorii pro vozidla s alternativním pohonem. Tyto vozy obvykle zařazují do nejnižší kubatury a výsledná cena povinného ručení je tudíž velmi nízká. Ladislav Gruber k tomu dodává: „Pokud má pojišťovna speciální sazbu pro elektromobily, cena je zpravidla ještě výhodnější než u nejnižší kubatury vozidel s klasickým pohonem.“ Do výsledné ceny povinného ručení se samozřejmě promítá také věk, bydliště a bonusy či malusy pojistníka. Stejně jako u běžných vozidel zaplatí za povinné ručení nejvíce mladí řidiči s bydlištěm v Praze, kteří již zavinili dopravní nehodu.

Podle statistik ePojisteni.cz je mladých majitelů elektromobilů minimum. „Ze všech uzavřených smluv povinného ručení tvoří pojistníci ve věku do 25 let pouhé jedno procento. Nejsilnější skupinou jsou majitelé elektromobilů ve věku od 35 do 55 let, jichž je 78 procent. Poměrně překvapivé je silné zastoupení majitelů ve věku nad 65 let, a to 14 procent. Nejstarší pojistník má dokonce 77 let,“ uvádí Ladislav Gruber. Z hlediska pohlaví pojišťují elektromobily ve dvou třetinách případů muži. U přibližně jedné čtvrtiny pojištěných elektromobilů je pojistníkem právnická osoba. Nejvíce majitelů elektromobilů má bydliště ve Středních Čechách a Praze (51 %). Naopak nejméně jich poměrně překvapivě najdeme na Jižní Moravě (4 %).

Zatímco u povinného ručení majitelé elektromobilů výrazně ušetří, v případě havarijního pojištění je tomu naopak. Do výpočtu ceny havarijního pojištění totiž vstupuje tržní hodnota vozidla, a ta je v případě elektromobilů výrazně vyšší než u vozidel se spalovacími motory. „Pojistná hodnota vozidla je nejvyšší u Tesly, pohybuje se v průměru okolo jednoho milionu korun. V segmentu pojištění elektromobilů pozorujeme nastupující trend. Polovina ze všech těchto pojištěných vozidel není starší tří let,“ uvádí Ladislav Gruber.

Přehled neživotního pojištění najdete zde

Zima a její specifické škody, jak se proti nim pojistit?



Zima je téměř tu. Sníh, mráz a led nám přinesou možnost užít si zimních radovánek, ale také sebou nesou řadu rizik spojených se škodami specifickými právě pro toto období. Jak se na tuto situaci připravit nám představí Jiří Váchal, analytik neživotního pojištění Broker Consulting.

Vodovodní škody



Vzhledem k výkyvům teploty dochází častěji k prasknutí vodovodního potrubí. Věřím, že své rekreační obydlí, případně stálé obydlí, které přes zimu opouštíte na delší dobu, máte zazimováno, voda vypuštěnu, přívody jsou uzavřeny a v topném systému je nemrznoucí směs. Pokud objekt opouštíte na více než tři dny, je nutné tyto úkony stoprocentně provést. Mimochodem únik vody patří mezi nejčastější pojistné události vůbec.

Proti zmíněným škodám se lze chránit pojištěním domácnosti a nemovitosti. Nepodceňujte však zimní přípravu a zabezpečení, jinak se při vyřizování škody můžete dočkat nepříjemné skutečnosti v podobě krácení úhrady při plnění pojistné události. V pojistných podmínkách najdete větu: „Jste povinni zajistit, aby vodovodní zařízení v nepoužívané budově bylo vyprázdněno a udržováno vyprázdněné a přívod vody byl řádně uzavřen“.

V případě poškození někoho jiného (souseda, náhodnou osobu) vyteklou nebo zamrzlou vodou slouží pojištění občanské odpovědnosti. Pojistit lze i výdaje za ztrátu vody (vodné a stočné), nebo havárii rozvodů nad rámec.

V případě řešení pojistné události se držte těchto obecných zásad:

  • Zdokumentujte místo škody co nejvíce
  • Zajistěte svědky události a uložte si jejich kontakty
  • Nárokujte škodu co nejdříve
  • V případě újmy na zdraví doložte lékařskou zprávu

Pád sněhu nebo rampouchů



Za tyto události odpovídají majitelé nemovitosti. Ti jsou povinni svou péčí případům událostem předcházet. Pokud bude tímto způsobena škoda, pojišťovna zkoumá, zda majitel něco nezanedbal a zda bylo možné takový vývoj předpokládat. Pomocníkem jsou zachytávače ledu a sněhu, případně si lze objednat odklizení specializovanou společností a označit nebezpečný úsek.

Pokud majitel (správce) dodrží všechny bezpečnostní zásady, a přesto dojde ke škodě, může nárokovat náhradu z pojištění odpovědnosti.

Úraz na zledovatělém chodníku



Podle zákona o pozemních komunikacích za tzv. „závadu ve schůdnosti“ odpovídá vlastník, ve většině případů obec. Zde opět pomůže pojištění odpovědnosti.

Samozřejmě platí, že chodec se musí chovat rozumně a předvídat zhoršené podmínky vzhledem k počasí. Pojišťovna vyplatí náhradu v případě, kdy se prokáže nemožnost odstranit závadu, zmírnit nebo na ni upozornit. V případě úrazu poškozený může hlásit škodu své pojišťovně a nárokovat přes úrazové pojištění.

Polámání stromů námrazou nebo tíhou sněhu



Pád stromů a větví, které poškodí váš majetek, obyčejně uplatníte z pojištění nemovitosti. V určitých případech je možné využít havarijní pojištění vozidla.

Pokud však strom či větve z vašeho pozemku skončí u souseda a tam tak poškodí majetek jiné osoby, lze škodu řešit přes pojištění občanské odpovědnosti.

Ještě pár slov k provozu auta…



Nedbale uchycené lyže, snowboardy, saně či jiné předměty převážené na střešním nosiči, ale i uvnitř auta, neopatrnost v parkování na ledu či sněhu, poškození kapoty či skla pádem ledu či sněhu ze střechy, krádeže zavazadel a lyžařského vybavení, hazardní jízda na zasněžené vozovce na letních pneumatikách, jízda přes zamrzlé rybníky či nádrže bez kontroly pevnosti… To je výčet nejčastějších příčin k pojistným událostem specifických pro zimní období, na které by si měli řidiči a provozovatelé vozidel dávat pozor. Zbytečně se výše uvedeným situacím nevystavovat, případné škody by pojištění nemuselo krýt z důvodu nedbalosti.

Chytrá rada na závěr



Překontrolujte si své pojistné smlouvy, zda máte dostatečné krytí v případě pojištění občanské odpovědnosti (vztahuje se na všechny členy domácnosti včetně vašich čtyřnohých mazlíčků), odpovědnosti z vlastnictví nemovitosti, pojištění nemovitosti a domácnosti, atd. V každém případě doporučuji se za každých okolností snažit předcházet nepříjemným situacím! Nepodceňovat a nezanedbávat nástrahy, které si na nás zimní období přichystá.


      
  





všechny články
Dále v rubrice

V jakém věku si Češi nejčastěji sjednávají životní pojištění?

Obrázek: Dohoda Malé děti jsou často nemocné, náctiletí se spíše zraní, se stoupajícím věkem rostou závažná onemocnění a riziko úmrtí. Fakta, která potvrzuje aktuální analýza České asociace pojišťoven. A podle které si životní pojištění sjednáváme v průměru...

Tipy pro daňové přiznání

Obrázek: Daňové přiznání Pro elektronické podání přiznání k dani z příjmu za rok 2023 zbývá necelý měsíc. Na co vše si dát pozor, abyste se vyhnuli chybám, se dozvíte v našem článku...

Nová česká poradenská banka startuje do ostrého provozu

Obrázek: Pobočka Partners Banky Na českém bankovním trhu začíná fungovat nová poradenská banka. Ta nabídne klientům směs moderních fintech technologií doplněných poradenstvím. Její unikátností bude nabídka i správa produktů od jiných bank a finančních institucí...

Produktové novinky bank v březnu aneb co nového pro nás banky připravily?

Obrázek: Produktové novinky Přinášíme vám pravidelnou informaci o tom, jaké produktové změny a inovace banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu března letošního roku oznámily Air Bank, banka CREDITAS, Česká spořitelna, ČSOB, Fio banka...

všechny články v rubrice









   


Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz