Video placeholde
Snímek Star Wars: Vzestup Skywalkera vstupuje do českých kin 19. prosince.
Záběry ze snímku Star Wars: Vzestup Skywalkera.
Rey jako Sith ve filmu Star Wars: Vzestup Skywalkera
10

Star Wars: Vzestup Skywalkera. Recenze bez spoilerů, poslední díl zachraňuje celou trilogii

Čekání je u konce a spolu s ním i věk Skywalkerů. Hvězdný klan se loučí se stříbrným plátnem v deváté epizodě s názvem Star Wars: Vzestup Skywalkera. Každý fanoušek se bál, jak to celé dopadne. Zda se tolik roztříštěných dějových linek z osmé epizody povede znovu napojit. A ono to víceméně vyšlo. Není to přehnaně epické, ale je to důstojné a dojemné. Přečtěte si naší recenzi bez spoilerů.

Dva největší nepřátelé fanoušků Hvězdných válek mají jména. Je to producentka Kathleen Kennedyová a režisér Rian Johnson. Zatímco prvně jmenovaná nahradila George Lucase v čele společnosti Lucasfilms poté, co ji koupilo Disney, ten druhý je režisérem osmé epizody s názvem Poslední z Jediů. Právě jim je přičítán neúspěch u skalních fandů série. A právě pro ně je devátá epizoda signálem, že teď už bude lépe. O Kennedyové se proslýchá, že u značky Star Wars tímto filmem končí a na její místo nastoupí Kevin Feige (šéf komiksové továrny Marvel) spolu s Jonem Favreau, Davem Filonim (autoři úspěšného seriálu Mandalorian). I když Kennedyová zřejmě v Lucasfilmu zůstane, tato trojice by měla udat nový směr předaleké galaxii.

A Rian Johnson? Snad to nebude příliš velký spoiler, když vám prozradím, že bude v rámci Star Wars zapomenut. Nový film J. J. Abramse se totiž Poslednímu z Jediů elegantně vyhýbá. Ze Vzestupu Skywalkera máte totiž pocit, že se před jeho natočením Abrams ponořil do fanouškovských diskuzí a ve svém filmu se snažil napravit všechny křivdy, které Johnson napáchal. A to je vlastně trošku škoda, protože osmá epizoda nebyla zas takovou pohromou, aby ji devítka ignorovala. Ale ono se to vážně děje v takovém rozsahu, že pokud příští generace Posledního z Jediů vynechají, možná si toho v ději ani nevšimnou. Trilogie tak vlastně nedrží pohromadě a člověk si nepřestává klást otázku, o kolik lepší by to bylo, kdyby to Abrams natočil celé (a jak moc špatné by to bylo, kdyby to Rian dokončil). Ale v kině už proběhly závěrečné titulky, a co se stalo, nemůže se odestát. Pojďme se podívat, jaké to vlastně celé bylo.

Vzestup Skywalkera se velmi podobá Abramsovu prvnímu filmu Síla se probouzí. Režisér je opravdový fanoušek značky a opět se tu velmi významně pomrkává po staré trilogii. A to je dobře. Ale i špatně. Pokud máte nakoukané všechny díly, tak nejnovější trilogie je opravdu tou nejslabší ze všech. Byť má i skvělé nápady, nepřináší žádný velký wow efekt. Je to jako sraz fanoušků starých snímků, kteří se poplácávají po ramenou a vzpomínají, že to vlastně tehdy byly dobré filmy, a do toho si pozvou i pár starých hvězd, kterým vzdají náležitý hold.

Vzpomínání a odkazy na staré série je vlastně to jediné, co ve filmu funguje opravdu výborně. Mohutný zarostlý nerd, který seděl v kině vedle mě, slzel při každém dojemném odkazu. A já slzel s ním a vůbec se za to nestydím. Není to totiž špatně a celé loučení tak vůbec nebolí. Skladatel John Williams je génius, jehož variace na vlastní hudební motivy vám spolehlivé rozhází hormony kdykoli, když se do toho opřou smyčce nebo žestě. Po cestě z kina si to broukáte a říkáte si, že to bylo vlastně fajn, být osobně u konce další trilogie Hvězdných válek, ať byla jakákoli.

Co je ale vyloženě špatně, jsou romantické linky. Při některé té puse propuklo kino v hlasitý smích, i když to záměr zřejmě nebyl. Toporně pak působí i násilné přidávání ženských postav do filmu a posilování jejich role. Tak nám káže moderní Hollywood. A já s tím nemám nejmenší problém, když to působí přirozeně. A to se tady neděje. Nemohu se ubránit pocitu, že právě to jsou zásahy Kathleen Kennedyové, které fanoušci právem kritizují. V prequelech skončí jediná romantická linka tragicky, ve staré trilogii na to mají Harisona Forda. Tady se v nich trošku zbytečně vyžívají.

Když jsem zmiňoval absenci wow efektů, tak ve Vzestupu Skywalkera bohužel chybí nějaká zásadní scéna. Celý film je poskládaný z mozaiky malých příběhů, které příjemně plynou (vážně nemám pocit, že jsem byl v kině dvě a půl hodiny), ale kdyby po mně někdo chtěl, pár hodin po zhlédnutí filmu, abych vypíchl jednu zásadní scénu, tak bych měl problém nějakou vybrat. A stejně je to u soubojů světelných mečů. Kromě původního snímku Nová naděje, kdy to neumožňovalo technické vybavení, tak vždy byly ve Star Wars skvělé šermířské duely. A tady nejsou. Nepřekonaný tak zůstává souboj s Darthem Maulem nebo bratrovražedné klání Anakina s Obi-Wanem. Ksakru, i potyčka s hrabětem Dooku na konci druhého dílu vyznívá ve srovnání s celou novou trilogií jako šermířský majstrštyk. Nebo duel Luka s Darthem Vaderem v Impérium vrací úder? To byla přece paráda, kterou napodobovali s klacky celé generace malých kluků.

Nesmíme však končit příliš negativně. Vzestup Skywalkera je dobrý Star Wars film a důstojné loučení se starými hrdiny. Nejslavnější sci-fi rodina s ním ale ulehá ke spánku a já doufám, že už ji z něj nikdo znovu tahat nebude. Předaleká galaxie je rozlehlá a všechny světy přímo křičí pro prozkoumání. Tak snad Lucasfilm naváže na hravost svého otce zakladatele, vezme nás na roztodivné planety s ještě roztodivnějšími tvory, dá nám příběhy plné nečekaných zvratů a souboje se světelnými meči, které budou děti opět napodobovat s klacky v rukou. To je budoucnost Jediů jakou bych si přál a v jakou věřím.