InzerujTEĎ

 
 
 

Kdy a kam

  • Vlastivědný výlet do Vitic

    sobota 27.4 8:00 - Muzeum – Stará radnice, Volyně – sraz před starou radnicí

  • Mladfest – hudební festival s výstava ZUŠ, promítáním filmů a trhy

    sobota 27.4 9:00 - Mladějovice, tvrz

Zobrazit všechny události
 
 
 
 

Letní a zimní čas

V roce 2018 skončila v EU debata o letním a zimním času. Každý stát se má zařídit podle svého. Téma se odsunulo do pozadí, momentálně není na stole. Co vyhovuje vám?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Blog: Splnění kousku snu o dálnici

V úterý 10. prosince se otevřením čtyřpruhu dálnice D3 v úseku Ševětín - Borek dokončilo spojení Tábora s Českými Budějovicemi. Úsilím mnoha lidí, firem i úřadů, se tak cesta mezi těmito městy dostala do kategorie plněhodnotné dálnice. Trvalo to o mnoho déle, než jsme si představovali při prosazování dálnice D3 do programu výstavby dálnic vlády ČR do roku 2010, když jsme podpisy 55 senátorů a poslanců dokázali v roce 1998 vládu přesvědčit, že je potřeba dálnici D3 stavět.

 

Na táborském okrese byla dlouhodobě vůle starostů a zastupitelstev stavět dálnici D3 ve stopě, která je dnes zprovozněna. Byly tu však také dlouhodobé urputné snahy ministerstva životního prostředí (v čele s náměstkyní Tylovou) výstavbě zabránit. Jelikož nemohli odmítat výstavbu D3 jako takovou, snažili se opakovanými pokusy měnit trasu zpochybňováním té, která byla zakotvena v územních plánech všech obcí a měst v táborském okrese a navrhovali neustále jiné a jiné trasy. Bylo jich až deset a znamenaly několik let zpoždění. Nakonec se vždy podařilo vrátit se k té původní trase, zpracované odborně projektanty a odsouhlasené zastupitelstvy v územních plánech.

Na území českobudějovického okresu to bylo horší. Zde byly názory různých představitelů o trase rozdílné, příprava se zadrhla také na omezeních prosazených ministrem dopravy Vítem Bártou. Naštěstí se podařilo vedení ministerstva přesvědčit, že by se D3 mohla stavět jako partnerství soukromého a státního sektoru v tzv. PPP projektu, a tak alespoň prostředky potřebné na přípravu, na projekty a řízení, zůstaly v rozpočtu. Když se konečně shodly samosprávy, projektanti a další zainteresované instituce na Českobudějovicku, mohlo dojít ke stanovení trasy a k pokračování přípravy.

Hranice s Rakouskem na dohled

Jelikož byla D3 zařazena mezi hlavní trasy evropských komunikací, je možné čerpat na její výstavbu evropské peníze, stát jen kofinancuje výstavbu ze svého rozpočtu. Tak mohli být vysoutěženi dodavatelé a stavba byla postavena. Díky tomu máme alespoň dálnici mezi Táborem a Českými Budějovicemi. V současné době se staví další dva úseky dálnice D3 - Úsilné -Hodějovice a Hodějovice - Dolní Třebonín, cca 18 kilometrů, které by za dva, tři roky mohly být zprovozněny. K hraničnímu přechodu do Rakouska pak ještě zbývají úseky Třebonín - Kaplice, Kaplice - Nažidla a Nažidla - Dolní Dvořiště. Tyto úseky jsou v přípravě už poměrně daleko a mohly být ještě dál, kdyby dle evropských směrnic nepotřebovaly nové posouzení vlivu na životní prostředí EIA. Můj odhad dokončení dálnice D3 až na hranice je rok 2028.

Ve Středočeském kraji je situace s přípravou stavby D3 mnohem horší. Pět úseků D3 v tomto kraji má sice EIA, žádný však nemá územní rozhodnutí, neprobíhají výkupy pozemků. Dalším problémem je, že řada obcí se vymezuje proti trase dálnice D3, která je schválená vládou. Říkají, že jsou pro stavbu dálnice, ale ne u nich. V případě vyhovění požadavkům a přesunu trasy se okamžitě objeví požadavky jiné a tak pořád dokola. Sdružení pro výstavbu D3 a D4 se snaží zprostředkovávat veřejnosti i zastupitelům informace o procesu přípravy a výstavby a také setkávání s odpovědnými představiteli ŘSD, projektanty a zhotoviteli. Výsledkem projednávání by měl být konsenzus všech zúčastněných. Úplného zřejmě nikdy dosáhnout nejde, veřejný zájem by měl ale být ctěn.

Pavel Eybert, předseda Sdružení pro výstavbu D3 a D4

Diskuse k článku - 7 příspěvků
 

Další zprávy z regionu

 
 

Diskuse ke článku

Zbývá znaků: 1200
 
  • anonymní čtenář 

    Reagovat

     

    Ač nejsem jejich volič, tak musím přiznat, že pan Eybert je jedním z mála čestných a poctivých lidí v ODS. Takového senátora táborský region jen tak mít nebude.

    Vloženo 22.12.2019 12:10:33

  • Dálnici máme, ó to jsme moderní a módní 

    Reagovat

     

    Ale veřejnou dopravu zase o něco více mameluci z kraje poničili, jak je psáno ve strategii kraje, která tkví v řízeném útlumu veřejné dopravy se zvláštním zaměřením ke zničení sítě linek osobních vlaků. Nyní úředníci zaměřili úsilí na trať Veselí n. Lužnicí - Jihlava, kde se každý musí postarat sám, přesně v duchu strategie - použít svého os. auta. Je fajn, že je pro ně vystavěna dálnice, ve městech rázem přibyde parkovacích míst a auta nikomu nebudou překážet, veřejná doprava je komunistickým přežitkem, jak napsal její hlavní ideolog z J. Hradce docent Žemlička.

    Vloženo 21.12.2019 21:26:29

  • anonymní čtenář 

    Reagovat

     

    Kdo je Větrovský....Za ním není nic vidět,jen to jméno v senátu .Koblížek z Ano nemakáme jen meleme.Eybert úplně jiná liga!!!!!

    Vloženo 21.12.2019 19:16:49

  • jiří 

    Reagovat

     

    Díky Pavle, odvedl jsi velký kus práce.

    Vloženo 21.12.2019 13:52:15

  • anonymní čtenář 

    Reagovat

     

    Díky pane Eyberte, za tuto práci pro náš region. Bohužel Váš nástupce Větrovský, je naprostý omyl a ostuda regionu!

    Vloženo 21.12.2019 13:31:05

    • Vladimir 

      Reagovat

       

      Tak možná, že ještě pan senátor Větrovský opraví tento váš dojem. Byl jsem u toho včetně starosty ing. Pavlíka, kdy slíbil, že prosadí brejlatý sjezd na křižovatce Písecká D3 s napojením na Vožickou silnici mezi Zalužím a Hlinicí. Pan starorosta to konce v Táborsku publikoval jako řešení za I/19.

      Vloženo 22.12.2019 13:51:10

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace