Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Design

Španělská značka Tous představila novou kolekci. Jdeme správným směrem, říká kreativní ředitelka

Kreativní ředitelka značky Tous Marta Tous. Funkce se ujala letos v březnu a ve španělské rodinné firmě působí spolu se třemi sestrami a matkou Rosou Oriol. Marta Tous má na sobě šperky své značky. foto: David Turecký

Doporučujeme
Španělská značka Tous nedávno v Praze představila kolekci vysokého šperkařství Atelier Tous Rosa Oriol. O dalším směřování značky jsme se bavili s kreativní ředitelkou Martou Tous.
  5:46

Ten zářijový večer se zahrada pražského luxusního hotelu Grand Mark proměnila – zmizelo vše včetně židlí, aby se uvolnil prostor pro velkolepou party, již pořádala španělská klenotnická značka Tous. V Praze uvedla kolekci vysokého šperkařství Atelier Tous Rosa Oriol. 

Podle Marty Tous značku odlišuje dotyk teplého španělského slunce, které je v...
„V dnešní době jdou technologie dopředu velkou rychlostí – a proč nenechat...

Právě Rosa Oriol, jež ve firmě začala působit v roce 1965, kdy si vzala za manžela jednoho z potomků zakladatelů značky, má lví podíl na dnešním úspěchu malého katalánského klenotnictví. Dnes už Rosa Oriol ve firmě, jejíž vedení předala svým čtyřem dcerám Rose, Albě, Lauře a Martě, dělá jen to, co ji baví – a baví ji vytvářet šperky ze zlata, drahých kamenů a diamantů.
Tous – i když příští rok oslaví sto let od založení – je velmi hravá značka. A jak říká její kreativní ředitelka Marta Tous, jež poskytla Espritu LN interview, je to značka pro mladistvé lidi – nejen tělem, ale hlavně duchem. Protože šperky Tous mohou nakupovat ženy všech věkových kategorií. A kdyby uměla nakupovat mimina, i ta by do některého z pražských butiků Tous zašla, protože značka nabízí i řadu šperků pro nejmenší. 

Ale zpět k vystaveným šperkům. Můžete tu najít krásné kusy s velkými kameny bagetového brusu i náhrdelníky s drahokamy v dnes tak populární formě cushion. Pokud jde o kolekce vysokého šperkařství, řekněme si to na rovinu: mnohé z nich – i přes nepopiratelnou krásu kamenů a práci zlatnických mistrů – působí poněkud usedle. To se však netýká kolekce Atelier Tous, protože některé kusy jsou doplněny hravými detaily – tu na vás vykoukne tyrkysový motýlek, tam zas roztomilá kytička –, které celou tu nadpozemskou nádheru usazují zpět na zem. A mě tyto drobnůstky přivádí na myšlenku, že zákaznice Tous určitě mají i osobitý smysl pro humor.

Stejně jako Marta Tous, elegantní Španělka, jež byla spolu s ambasadorkou značky Danielou Peštovou hvězdou večera. „Jestli nějak prožívám, že je mé příjmení vidět po celém světě? Ne. Žijeme ve španělském městečku Manresa a prostě každý den ráno chodíme do práce,“ říká s úsměvem, „a když jsem hostem takového eventu jako dnes, spíš si připadám jako ve filmu.“

Od žen pro ženy

Ve městečku Manresa, kde dodnes sídlí vedení firmy Tous, založili v roce 1920 Salvador Tous Blavi a Tereza Ponsa Mas malé hodinářství. Společnost začala expandovat do světa ve druhé polovině 80. let. V roce 1985 také už zmíněná Rosa Oriol vymyslela symbol značky – medvídka. Šperky s jeho motivem patří dodnes k nejpopulárnějším, a jak říká Marta Tous, „víme, že budeme mít úspěch v té zemi, kde pochopí medvídka“. V Česku, kam značka Tous přišla před třemi lety, medvídek funguje dobře. „Má maminka byla v Miláně a uviděla obchod s plyšovými medvídky, který v ní vyvolal krásné vzpomínky na dětství. A řekla si, proč takový pocit nezprostředkovat i dalším lidem?“ vzpomíná Marta Tous, jež se stala kreativní ředitelkou celé značky letos v březnu. 

Tous nejsou jen šperky s motivem medvídka nebo kolekce vysokého šperkařství....

Přestože má značka Tous obchody po celém světě a kromě rodného Španělska je velmi oblíbená v Mexiku, Rusku, Polsku nebo v Kolumbii, kde mimochodem místní řemeslníci vytvářejí šperky zdobené filigránem, stále zůstává rodinnou firmou. Firmou, v níž mají rozhodující slovo ženy. „Je nás pět žen. Před třiceti lety byl šperkařský byznys ovládán muži, proto má matka začala vytvářet vlastní kolekce – šperky od mužů jí nevyhovovaly. My ženy totiž velmi dbáme na detaily, na kvalitní a pohodlné zapínání, na to, aby nám náušnice dobře držely v uchu. My ženy totiž šperky rády nosíme a ženám rozumíme.“

Nemyslet na sebe

Tous nejsou jen šperky s motivem medvídka nebo kolekce vysokého šperkařství. Kromě šperků, na jejichž designu pracuje patnáct lidí, čítá i kabelky či drobné kožené zboží. „Nechci revoluci, náš vývoj bych nazvala spíš evolucí,“ vysvětluje Marta Tous, „každý rok si stanovíme jedno téma a to rozvíjíme. Máme šest základních linií, ty se pak dělí až do třiceti kolekcí. Letos – ostatně stejně jako loni – je naším tématem mix. Reagujeme na sociální sítě i na to, že lidé spolu méně komunikují. Chceme, aby se jim díky našim výrobkům vrátila do života radost.“ Marta Tous klade důraz na řemeslné zpracování šperků, na inovativní výrobní postupy, mix materiálů i servis. „Šperky jsou udržitelné už ze své podstaty, není to věc, kterou si koupíte a po jedné sezoně vyhodíte,“ myslí si. 

Značka přes polovinu svých šperků vyrábí ve Španělsku, kde před pár lety postavila manufakturu o rozloze 3700 metrů čtverečních, ale též v jiných zemích světa, jako je Indie, Čína nebo Hongkong. „V dnešní době jdou technologie dopředu velkou rychlostí – a proč nenechat vyrábět šperky tam, kde to umějí nejlépe?“ ptá se řečnicky Marta Tous. 

Podle Marty Tous značku odlišuje dotyk teplého španělského slunce, které je v ní cítit. Když se jí ptám, zda mohla ve svém životě dělat vůbec něco jiného než pracovat v rodinné firmě, jen se směje. Ostatně své první šperky – kolekci čtyř abstraktních prstenů – navrhla už jako malá holčička. „Moje maminka mi ale vždy kladla na srdce: Když něco vytváříš, musíš myslet i na jiné lidi, ne jenom na sebe.“

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!