Červená výstražná světla blikají i vydávají zvukový signál, ale spěchající řidič toho nedbá a hazardérsky zkouší koleje přejet ještě dříve, než spadnou závory. Nebo počká na průjezd vlaku, ale pak se rychle rozjede, přestože se závory sice zvedly, ale výstražná světla nezhasla.
O obou nejčastějších závažných porušeních dopravních předpisů se na osmi železničních přejezdech automaticky dozvědí policisté.
„Čtrnáct přejezdů pohlídají chytré kamery, z toho osm je v Moravskoslezském kraji,“ konstatoval Marek Iliaš, mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Opatření se týká křížení silnice s tratí ve Vendryni, ve Velkých Hošticích na Opavsku, v Ostravě-Polance nad Odrou, v Mankovicích, Jistebníku a ve Studénce na Novojičínsku a v Dolní Lutyni na Karvinsku i v Karviné.
Nová technologie by měla přejezdy začít hlídat už v první polovině příštího roku, přesný termín záleží na postupu prací a dohodě s Policií ČR. „V současnosti jsme zahájili zadávací řízení pro dokumentaci a vyhodnocení přestupků na železničních přejezdech,“ popsala aktuální stav přípravných prací náměstkyně SŽDC Marcela Pernicová.
Policie po instalaci systému získá fotografie, případně videozáznamy nebezpečné jízdy s vyznačením místa, času i registrační značky vozu. A tresty za takové riskantní chování nejsou zanedbatelné. Za vjetí do kolejiště v době funkčních výstražných světel hrozí až pětitisícová pokuta, udělení sedmi bodů a půlroční zákaz řízení.
Zkouška ve středočeských Úvalech
SŽDC si od opatření slibuje snížení počtu nehod, jichž v tuzemsku příliš neubývá. Loni v Česku zemřelo po střetu s vlakem na přejezdu devatenáct lidí, letos to je zatím sedmnáct.
SŽDC kamerový systém zkoušela na frekventovaném přejezdu ve středočeských Úvalech. „Mezi lety 2017 a 2018 se tam snížil roční počet přestupků z 375 na 131. Pokud se projekt osvědčí, budeme v něm pokračovat i na dalších přejezdech,“ naznačil mluvčí SŽDC.
Řadu přejezdů SŽDC zvolila po dohodě s policisty, kromě četnosti nehod byla podstatná i frekvence průjezdů vlaků. „Instalaci kamerových systémů na železniční přejezdy v kraji samozřejmě vítáme,“ potvrdila moravskoslezská policejní mluvčí Eva Michalíková.
„Mnoho řidičů neumí jezdit přes přejezdy“
Dalimil Frič z ostravského Centra bezpečné jízdy si preventivním účinkem kamer u přejezdů není zcela jistý. A poukazuje na zkušenosti s kamerami v ulicích. „Chvíli po instalaci jsou řidiči možná opatrnější. Ale pak jezdí jako obvykle a kamery ani neregistrují,“ poukázal.
Frič je také přesvědčený o tom, že mnoho řidičů neumí přes přejezdy jezdit. „Hned na začátku nedodržují předepsané snížení rychlosti před přejezdem a pak se často dívají jen dopředu, riskují a zapomínají se rozhlédnout i do stran,“ popsal časté zlozvyky.
Frič také upozornil na to, že řidičům může riskování na přejezdech několikrát vyjít, ale pak se stane nehoda. „A následky srážky s vlakem jsou pak fatální nejen pro řidiče, ale často pro celou osádku vozu.“