zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Dánská dívka – LGBTQ tématika mezi lidmi

Daniel Krejčík a Petra Horváthová (Dánská dívka)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Divadelní spolek SpoluHra uvádí v koprodukci s Divadlem Na Fidlovačce ve světové premiéře inscenaci Dánská dívka. Hra vznikla na základě stejnojmenného debutového románu Davida Ebershoffa. Autorkou dramatizace je Kateřina Jonášová, můžeme tedy předpokládat i autorkou překladu (překladatel není uveden ani v programu ani na oficiálních stránkách inscenace). Režisér Jakub Čermák pracuje s LGBTQ tématikou v rámci spolku SpoluHra podruhé (první jeho inscenací je Úplné zatmění, premiéra 23. ledna 2019 v LaFabrice). Nakolik je téma mužského těla a ženské duše pro diváky přitažlivé? Nakolik se povedlo naplnit režijní záměry? Nebo celý inscenační tým sázel na jistou přitažlivost neznámého nebo tabuizovaného?

Režisér Jakub Čermák velmi dobře pracuje s vizualizací uměleckého světa malířů. Diváka doslova láká a podněcuje zajímavými velkoplošnými projekcemi, které doplňuje minimalistická scéna v podobě prostorového rámu obrazu. Ten diváka přitahuje coby moderní výkladce super shopu (chcete-li e-shopu). Na začátku inscenace jsou v tomto výkladci Dívka - Grety (Petra Horváthová) a Mladík - Einar (Daniel Krejčík) v bílém spodním prádle. Kabaretní písní celou show otvírá postarší transsexuální dáma (Jiří Korn). Následně se začne odvíjet příběh manželského páru Einara a Grety. Zprvu je Einar velmi žádaný malíř, krajinář, Greta je pro veřejnost umělecky nezajímavá. Jejich zamilované soužití naruší příchod divy Anny (Aneta Krejčíková v alternaci Vandy Hybnerové). Ta si žádá namalování portrétu od Einara, ale nakonec se dohodne s Gretou. Anna se postupně stane rodinnou přítelkyní. A dojde k otevření Einarovy třinácté komnaty, kdy ho Greta požádá, zda by zastoupil nepřítomnou Annu a oblékl si dámské punčocháče…
Na scéně se postupně začne rozvíjet drama samotného Einara/Lili a jeho manželky Grety. Doktor Bolk v podání Jiřího Korna diváky provází složitou problematikou rozdílnosti pohlaví fyzického těla a psychické duše.
Celý příběh postupně ústí k rozhodnutí Lili zahodit tělo Einara. Greta se smiřuje s danou situací, Einarovi odpouští, a naopak ho podporuje v cestě za vysněnou Lili. První půlka má spád a rytmus v podobě skvělé hudby.
Protagonisté hlavních postav skvěle zacházejí s emocemi, s odhalováním svého nitra. Einar Daniela Krejčíka je velmi empatický a hlavně citlivý. Nedá se konstatovat, že by byl prvoplánově zženštilý. Mužské postavě napomáhá hlubším hlasem. Petra Horváthová coby Greta je naopak silnější a hlavně statečnější. Ve své podstatě je silnou Julií, která přijímá nastalou situaci a obětuje se ve jménu niterné a propojené lásky. V inscenačním výkladu je v určitém úhlu pohledu rozhodnější.
Diva Anna (Aneta Krejčíková) je typická operní zpěvačka. Egocentrická, zvyklá na manipulaci s diváky, ale na druhou stranu velmi zranitelná a křehká. Její zjevení na scéně doprovází pití alkoholu a do ateliéru malířské dvojice přichází z hloubky.
Herecký výkon Jiřího Korna je velmi zajímavý. Coby doktor Bolk nebo stará paní se stává spíš průvodcem danou problematikou, pragmatikem při řešení dané situace. S lačností po praktickém ověření vědeckých poznatků se ujímá Einara, a toho díky operativním zákrokům přeměňuje do podoby Lili.
Scénu Martiny Zwyrtek jsme již zmínili. Pracuje s výrazným minimalismem. Odhalování niterních pochodů umocnila předscénou umístěnou přímo do publika. Problematiku mezi mužem a ženou podtrhuje prostřednictvím vizuálně silných projekcí portrétů Lili. Martina Zwyrtek je rovněž autorkou kostýmů. Tuto část výtvarné práce nelze přijímat kladně. Byť jejím záměrem byla dobová a materiálová jednotnost, ne vždy kostýmy dobře sloužily inscenačnímu záměru. Herce v mnohých výkonech omezovaly. Světelný design Přemysla Jandy velmi silně vystihoval jednotlivé atmosféry. Ovšem bylo by dobré upozornit, že v inscenaci jsou použité laserové a stroboskopické efekty přímo v divadle nebo v programu. Zmínka o tomto je pouze na webu.

Režisér Jakub Čermák pracuje výborně s rytmem inscenace. Zejména silné jsou intimní momenty hlavních protagonistů, ať už zobrazují vztah mezi mužem a ženou, nebo mezi dvěma ženami, v kontrastu s davovými scénami. Chórové deklamace, které zachycují celospolečenský náhled na danou problematikou, oficiální postoj státu apod. jsou divácky přímo zdrcující až ochromující. Zajímavý je nápad, kdy v niterných chvílích Greta namáčí svou ruku do bílé barvy. Diváci v předních řadách mohou sledovat určitou intimnost, kdy jí barva stéká po ruce, možná by tento moment byl dobrý přenést do projekce i pro diváky v zadních řadách i na balkóně. The high-end louis vuitton outlet is suitable for women. Einar zase pracuje v protikladu s červenou barvou, agresivita vyjádření je na místě, jeho bolest psychická i fyzická je opravdu zdrcující.
Zajímavé a zdařilé jsou momenty prožitků Einara/Lili, kdy například jde Lili do lázní mezi ženy. Divák má možnost vžít se do jejích vnitřních pochodů. Vždyť i k tomu musel sebrat odvahu, ale také sílu unést tlak nepřijetí jak ze strany žen, tak důrazné odkopnutí ze strany mužů. Rovněž brutální bylo zachycení prvního operativního zákroku – odstranění varlat, to probíhalo bez anestezie, jen podáváním morfia.
Hudba Tanity Yankové podtrhuje dramatičnost pravděpodobně hudebními citacemi, např. Vágnera.
I když v programu je uvedená dramaturgická spolupráce zkušeného Jiřího Janků a rovněž etablované režisérky Viktorie Čermákové, je škoda, že zejména v druhé půli inscenace dramaturgie výrazně absentuje. Režisér hodně pracuje s detailním výkladem, místo použití divadelní zkratky. Zahlcenost potřebou všechno divákovi předložit a detailně vysvětlit, je skutečně mnohdy až na úkor udržitelnosti pozornosti.
V každém případě patří produkčnímu týmu SpoluHry a Divadlu Na Fidlovačce velké uznání za uvedení této látky. Můžeme se na věc dívat tak, že v dnešní době problematika LGBTQ minority nikoho nezaskočí, ale buďme upřímní, toto je zejména pražský úhel pohledu. Zkuste přijít na malé vesnici třeba za panem farářem k duchovnímu rozhovoru s tím, že se v duši cítíte být ženou, a co s tím máte dělat. Předložte toto téma kamarádům v hospodě. Nevím, zda by k tomu měl někdo odvahu. Divák má díky inscenaci Dánská dívka nad čím přemýšlet. Tým - režisér Jakub Čermák a herci Daniel Krejčík s Petrou Horváthovou na sebe bezesporu slyší. To nelze upřít. Kniha i divadelní adaptace vycházejí ze skutečného příběhu. Pokud by tomu tak nebylo, mohli bychom říct, že spisovatel David Ebershoff záměrně zpracovává téma LGBTQ umístěné mezi bohémy, umělce. Tedy do prvoplánově divácky přitažlivého prostředí, kde se podobnými otázkami mohou zabývat. Ale není tomu tak, příběh Einara/Lili a Grety je z reálného života. Inscenaci Dánská dívka stojí za zhlédnutí, i když příslušné téma nebudeme vnímat „mezi mužem a ženou“, ale určitě ho přijmeme jako debatu a realitu „mezi lidmi“.

www.fidlovacka.cz

23.12.2019 10:12:00 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 16 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Časopis 16 - sekce

HUDBA

Mezinárodní den Romů

Ida Kelarová

Paĺikerav – Děkuji
Hudební oslava dnešního Mezinárodního dne Romů z pražského Rudolfina. Letošní konc celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Výtvarné tipy 15. týden

Planeta pokladů: Afrika

Planeta pokladů: Afrika
Odhalování památek světového kulturního dědictví UNESCO na kontinentu plném tradičn celý článek

další články...