Lístek u řidiče zdražuje v Hradci na 30 korun, legionáři přišli o výhody

  10:00
V městské hromadné dopravě v Hradci Králové zdražilo jízdné kupované u řidiče. Zatímco dosud cestující platili za lístek 25 korun, od Nového roku je to už 30 korun. Opatření má podpořit plynulost dopravy. Naopak výraznou slevu na ročním jízdném nově získali lidé s invaliditou třetího stupně.

Jeden z elektrobusů MHD v Hradci Králové | foto: Jan Majurníkpro iDNES.cz

Cenové změny, které se v MHD dotknou mnoha stovek lidí, schválili hradečtí zastupitelé.

O pětikorunu dražší jízdné kupované u řidiče by mělo přispět k větší plynulosti dopravy a také přimět cestující, aby raději platili prostřednictvím bezdotykových městských karet.

„Je zcela běžnou praxí, že řidiči prodávají na některých zastávkách lístky i několik minut, což může způsobit výrazné zpoždění. Tomu bychom rádi do budoucna předešli. Chceme zároveň cestující motivovat k většímu využívání městských karet,“ vysvětluje náměstkyně primátora pro majetek Věra Pourová (ANO).

Sleva pro cestující s invaliditou třetího stupně je běžná například v Pardubicích, avšak v Hradci Králové se o ní posledních pět let jen mluvilo. Teď přece jen tito lidé získávají výraznou slevu. Zatímco dosud museli za roční lístek vydat 3 700 korun, nově zaplatí pouze 1 800 korun.

„Cenový rozdíl jízdného mezi držiteli průkazu ZTP a lidmi s invaliditou třetího stupně je opravdu veliký. Patří sem například lidé s psychickými problémy nebo roztroušenou sklerózou, často jde o občany v tíživé finanční situaci. Cením si proto to, že se několikaměsíční boj za zavedení slev podařil,“ říká náměstek primátora pro oblast sociálních věcí Martin Hanousek (Změna a Zelení). 

Naopak město ruší bezplatnou přepravu pro členy Českého svazu bojovníků za svobodu (ČSBS) a Československé obce legionářské (ČSOL). Podle  vedení města je to kvůli zneužívání této slevy.

„Sleva je často zneužívána těmi, kterým nebyla určena. Členem těchto korporací se může stát také pouhý příznivec, což není někdo, kdo by měl za sebou nějaký tragický osud. U členů, kteří si slevu zaslouží díky svému občanskému postoji v těžkých dobách totality nebo války, se předpokládá, že budou spadat do jiné kategorie slev, nejčastěji té věkové,“ říká náměstkyně  Pourová.

Boj za slevy byl údajně složitý zvlášť kvůli velmi výraznému růstu dotací pro MHD z rozpočtu města. Zatímco v roce 2019 příspěvek města na provoz dopravního podniku činil 230,5 milionu korun, následující rok vzroste na 255,5 milionu.

Například v roce 2018 město plánovalo dát dopravnímu podniku dotaci 185,5 milionu, avšak kvůli růstu mezd řidičů ji nakonec muselo zvednout na 220,5 milionu korun.

Autor: