09.01.2020 11:13

Ondřej Štěfaňák v Pardubicích připravuje scénické čtení hry Magic Afternoon

První novoroční scénické čtení v rámci cyklu INprojekty, který na komorní Malé scéně ve dvoře už téměř deset let uvádí Východočeské divadlo Pardubice, představí tematicky velmi aktuální text úspěšného dramatika rakouské moderny Wolfganga Bauera s názvem Magic Afternoon. „Přestože je autor už téměř patnáct let mrtvý, jeho hra z 60. let minulého století je překvapivě živá a provokativní ještě dnes, proto ji i po více než padesáti letech chceme přinést divákům, navíc v české premiéře,“ říká dramaturgyně cyklu Anna Hlaváčková.

Scénickou črtu o současné generaci mileniálů s pardubickými herci připravuje mladý režisér Ondřej Štěfaňák, který právě dokončuje studium oboru činoherní režie na pražské DAMU a jenž vloni na festivalu divadelní alternativy…příští vlna/next wave… získal ocenění Objev roku (doslova za expresivní a iritující režie inscenací Lonely Horny Only v A studiu Rubín a Zmrzačení v Divadle X10). „Ondřej režíruje na několika pražských scénách, na některých pravidelně, absolvoval stáž ve vídeňském Volkstheateru u režiséra Dušana D. Pařízka, v Berlíně asistoval režisérům Robertu Borgmanovi v Berliner Ensemble a Arminu Petrasovi v Deutsches Theater,“ uvádí Anna Hlaváčková.

„Hra Magic Afternoon trefně zachycuje mladou generaci, její nenaplněné a nenaplňované ambice, lenivost a jistou míru parazitismu na komfortu. Samozřejmě byla napsána v Rakousku, a to před padesáti lety, ale když se dnes koukám kolem sebe, mám pocit, že mnohé z toho, co si o své generaci miléniálů myslím, hra vystihuje,“ tvrdí Ondřej Štěfaňák a dodává: „Otázkou zůstává, jak je možné, že hra, která byla tehdy napsána jako přímá reakce na dobovou mládež, funguje i dnes. Osobně si to vysvětluji tím, že současná česká generace miléniálů jako první po letech topených v totalitních systémech vyrůstá v globálním, kosmopolitním (a tekutém!) světě, podobně jako generace narozená v Rakousku po druhé světové válce. Nově nabyté svobody tak skýtají neomezené a neuvěřitelné možnosti, otevřený prostor zároveň naplňuje strach, beznaděj a frustrace.“

V inscenaci vystoupí Eliška Lásková, Veronika Malá, Josef Láska a hostující Ondřej Král. Premiéra se uskuteční v pondělí 13. ledna od 19 hodin.

Wolfgang Bauer (1941–2005), enfant terrible tehdejší rakouské kulturní společnosti (obzvlášť jako mladý), z dnešního pohledu „klasik“ moderního rakouského, potažmo evropského dramatu. Jeho texty jsou provokativní, ironické, mnohdy až beckettovsky absurdní. První velký úspěch mu vynesla právě hra Magic Afternoon (1967), další v podobě uvedení hry Change na sebe nenechal dlouho čekat (1968/69). Z jeho následujících dramatických textů uveďme např. Film a žena, Silvestr aneb Masakr v hotelu Sacher, Magnetické polibky nebo Pan Faust hraje ruletu. Získal několik významných literárních ocenění včetně Rakouské státní ceny za literaturu (1994). Ačkoli byly Bauerovy hry přeloženy do 24 jazyků a inscenovány v 35 zemích světa, u nás nejsou příliš známé. Doposud byla uvedena jen jeho Mikrodramata (defilé slavných postav v absurdních miniaturách), a to jako scénické čtení v pražském Divadle Na zábradlí (2002) a v Divadle v Dlouhé (2004).

http://www.vcd.cz/

Autor článku: Radek Smetana

Ondřej Štěfaňák v Pardubicích připravuje scénické čtení hry Magic Afternoon

Inscenace

23.04.2024

Lze dnes Věřit v šelmy? HaDivadlo zpracovává francouzskou prózu o vztahu člověka a přírody

Autobiografie francouzské antropoložky Nastassji Martin s názvem Věřit v šelmy se dočká své divadelní adaptace v brněnském HaDivadle. Inscenační tým v čele se slovenskou režisérkou alternativního divadla Júlií Rázusovou a dramaturgyní Annou Prstkovou představí témata propasti mezi divokou krajinou a západní civilizací i vyrovnávání se s osobním traumatem v kontextu současné geopolitické situace.

23.04.2024

Návrat krále. Švandovo divadlo uvede písničkový retro muzikál o božském zpěvákovi putujícím za snem o dokonalém popu

Životní epizoda božského zpěváka, který se ze své socialistické vlasti vydal v 70. letech naplnit své sny do kapitalistické ciziny, inspirovala dramatika a režiséra Jakuba Čermáka k vytvoření nové inscenace napsané přímo pro Švandovo divadlo. Návrat krále nabízí výlet do minulosti, příběh nepravděpodobné lásky i tragikomickou bitvu o smysl umění.

23.04.2024

Hudebně-divadelní inscenace Labyrint na motivy díla Jana Amose Komenského se letos vrátí na divadelní prkna

Nejznámější dílo jednoho z největších českých myslitelů, filozofů a spisovatelů Jana Amose Komenského, Labyrint světa a ráj srdce se letos vrátí na divadelní prkna. Hudební divadlo Labyrint autorky Jarmily Bekové v provedení sólistů Jiřího Macha, Radka Novotného, Jana Sklenáře a samotné autorky, symfonického orchestru Camerata Moravia, pěveckého sboru Chermon a kapely pod taktovkou dirigenta Joela Hány bude uvedeno 3. října 2024 v brněnském Sonu a 15. října 2024 v pražském divadle Hybernia.