Jazyková bariéra, jízda na červenou. Státu došla s Arrivou trpělivost

  13:30
Dopravce Arriva se od prosince, kdy získal významný tržní podíl, potýká s problémy. Kromě častých zpoždění či nefungujícího topení bojuje třeba s jazykovou bariérou bulharských strojvůdců. Některé kraje už uložily pokuty, hrozí však i vypovězení smlouvy. Na kobereček si již ředitele pozval i ministr dopravy.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jan SalačMAFRA

Na libereckém nádraží vydal před pár týdny výpravčí strojvůdci Arrivy pokyn, aby přejel na jinou kolej. Bulhar dvakrát potvrdil, že rozumí, ale vlak se nehnul. To je jedna z těch veselejších příhod.

V půlce prosince vlak Arrivy nevyjel kopec a musel se vracet. Když se na tom chtěl bulharský mašinfíra domluvit s výpravčím, opět narazili na jazykovou bariéru. Arriva navíc zpočátku poskytla na své pracovníky mobilní čísla s bulharským předčíslím, na něž bylo drahé volání.

Německá Arriva už měsíc od změny jízdního řádu „zlobí“ české cestující na železnici zpožděními a různými technickými závadami.

Ve čtvrtek bude mít ministr dopravy Vladimír Kremlík na koberečku ředitele české „pobočky“. Ministerstvo dopravy je jedním z klientů Arrivy. „Arrivě hrozí pokuty v řádu statisíců, které jí také budou uděleny. Situace se mírně zlepšila,“ řekl ministr Kremlík. Nevyloučil ani vypovězení smlouvy.

Kde se vlastně vzali bulharští strojvedoucí v Česku? Arriva dělala na Balkáně nábor. „V Bulharsku mají téměř identickou návěstní soustavu,“ uvedl mluvčí firmy Arriva Martin Farář.

Arriva, která dnes patří do německé skupiny Deutsche Bahn, vozila cestující na českých kolejích už dříve, ale od prosincové změny jízdního řádu získala významný tržní podíl. Jenže se jí start úplně nepovedl. Měsíc trvající „jízda s Arrivou“ vyvrcholila zatím pokutami, které jí udělily Zlínský a Liberecký kraj. Jde zejména o zpoždění nebo údajně obtížnější komunikaci s bulharskými vlakvedoucími.

Mluvčí Arrivy Martin Farář to „neporozumění českým výpravčím“ vysvětlil tak, že Bulhaři samozřejmě češtinu ovládají a nechytají se maximálně, když se na ně železničář vytasí s nějakým slangem.

KOMENTÁŘ: Sebevražda značky Arriva. Očištění bude stát hodně práce a peněz

„Drážní zaměstnanci mluví žargonem a místo přehození výhybky mluví o vekslu. To pak může být problém. Ale je otázka, jestli to není uměle vytvořená kauza. Drážní úřad byl podle mých informací mile překvapen tím, jak Bulhaři znali české předpisy,“ tvrdí Farář.

Mluvčí Arrivy před koncem loňského roku dokonce souhlasil s reportáží, že by reportéři MF DNES projeli s bulharskými strojvůdci nějaký úsek, aby si ověřili, že opravdu komunikují. Pak však firma couvla.

Na Arrivu si nyní posvítil i Drážní úřad, který s ní může zahájit správní řízení ukončené mnohem vyšší pokutou, než dávají kraje.

„Vše je v procesu. Obdrželi jsme několik podnětů i od Správy železniční dopravní cesty, nejen ty mediálně známé. Vyzvali jsme Arrivu, aby se vyjádřila, má lhůtu do půlky ledna. Pak rozhodneme,“ uvedl pro MF DNES tento týden mluvčí Drážního úřadu Martin Novák.

Drážní úřad už nezajímá – na rozdíl od kraje, zadavatele – jestli vlak topí nebo zda měl zpoždění. Úřad dohlíží na bezpečnost na železnici a může udělit pokutu až 10 milionů korun nebo také firmě odebrat osvědčení o bezpečnosti, a tím ji v podstatě vyřadit z provozu.

Pochvala od českého kolegy

Strojvůdci z ciziny jsou ve službách českých dopravců vcelku výjimkou, i když tu jezdí spousta Slováků. Jeden z velmi zkušených českých strojvůdců, který pracoval pro více dopravců, však odbornou úroveň Bulharů vyzdvihuje. „Co jsem slyšel, Bulhaři jsou kvalitní strojvedoucí, často lepší než čeští, a prý i umějí česky. Možná ty problémy kolegové fakt trochu nafukují,“ řekl český strojvůdce, který si v této souvislosti nepřál být jmenován.

Zároveň vysvětlil, že pokud vlak nevyjede kopec, tak to není chyba strojvedoucího, ale lokomotivy, a také to, že komunikace strojvůdce s výpravčím prý není příliš obvyklá a životně důležitá. „Většinou člověk jede a o výpravčím ani neslyší. Musejí komunikovat jen v případě velkých mimořádností,“ uvedl tento český zdroj.

První pokuty

Arriva zajišťuje na české železnici například rychlíkovou přepravu z Prahy do Liberce a do Českých Budějovic, obsluhuje několik regionálních tratí na Zlínsku a Liberecku a vypravuje i městský vlak uprostřed Prahy z Roztok do Hostivaře.

Vlak Arrivy nevyjel kopec. Bulharský strojvedoucí nerozuměl výpravčímu

Zlínský kraj už ve středu avizoval, že Arrivě udělí pokutu v řádu statisíců za zpoždění, ale bude od ní také požadovat ušlý zisk za cestující, kteří kvůli problémům s odbavováním jeli zadarmo. Arriva chybu uznala a je připravena zaplatit.

Podobně se zachová Liberecký kraj, který také Arrivě vyčíslí sankce za nedodržení smlouvy v polovině ledna.

„Představoval jsem si klidnější konec loňského roku. Namísto toho jsme museli řešit nedostatky v provozu vlaků společnosti Arriva. Nicméně jsem rád, že se je daří postupně odstraňovat,“ komentoval situaci minulý týden liberecký hejtman Martin Půta.

Arriva problémy přiznává, její ředitel Jiří Nálevka už v prosinci napsal otevřený omluvný dopis cestujícím, kde sliboval nápravu.

A pointa? V pátek se opět na stránce Arrivy objevila omluva kvůli „mimořádné události“. Rychlík ve 13.20 na Tanvald měl zpoždění 40 minut z technických důvodů.

Průšvihy Arrivy

● Zpoždění, topení, lístky

Hned první pracovní den po změně jízdního řádu vlaky Arrivy na Valašsku nabraly zpoždění 10 až 15 minut. Firma se hájila, že čekala na vlak ČD (obhajoba ČD byla opačná). Nefungoval také software pro prodej jízdenek, takže nebylo možné koupit si lístek ve stanici ani ve vlaku. A v části ranního vlaku na trase Bylnice – Staré Město nešlo topení.

● Nedorozumění s výpravčím

Hned v prvním týdnu se bulharskému strojvůdci Arrivy stalo, že nevyjel kopec u Sychrova na trati Turnov–Liberec. Musel se vrátit, a když se potřeboval domluvit na řešení této situace s výpravčím, projevila se údajně jazyková bariéra. Navíc měli strojvůdci zpočátku v databázi mobily s bulharským předčíslím, což by se při komunikaci prodražilo.

● Jízda na červenou

Šestadvacátého prosince projel u Mladé Boleslavi rychlík Arrivy na trase Praha–Turnov trať na červenou a poškodil výhybku. Bylo to na jednokolejné trati, ale srážce s protijedoucím vlakem se podařilo zabránit.

● Nicht einsteigen

Vlaky Arrivy jsou dovezené z Německa a některé měly ještě pořád displeje a informační tabule pro cestující v němčině, na což si pasažéři stěžovali. Třeba namísto „nenastupovat“ na nich stálo „Nicht einsteigen“.

● Pauza rychlíku

Od Silvestra Arriva dočasně pozastavila provoz svého mezistátního vlakového spoje do Nitry. Důvodem je nedostatek souprav. Na koleje se má vrátit na jaře.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

Letiště zkrátí parkování zdarma. Placené bude účtováno po čtvrthodinách

8. dubna 2024  11:05

Ruzyňské letiště výrazně zkrátí dobu, během niž zde řidiči mohou bezplatně parkovat, například při...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Angličtina na železnici povinná nebude. Hromadný odpor přiměl Brusel ustoupit

9. dubna 2024

Strojvedoucí se s dispečerem nebo výpravčím nebude muset v nejbližších letech povinně bavit v...

Hermès posiluje. Brzy může předstihnout Louis Vuitton, předpovídají analýzy

16. dubna 2024  8:11

Značka luxusního zboží Hermès má podle analytiků banky Citigroup potenciál překonat v příštích...

Čínské hospodářství v prvním čtvrtletí předčilo očekávání, stouplo o 5,3 procenta

16. dubna 2024  8:01

Čínský hrubý domácí produkt (HDP) v letošním prvním čtvrtletí meziročně stoupl o 5,3 procenta a...

Green Deal je hysterická agenda bez dopadových studií, říká advokát

16. dubna 2024,  aktualizováno  8:54

Pavel Smutný patří mezi matadory české advokátní praxe i společenského života. V roce 1993 založil...

Nepřetržitý provoz. Změny v dohodách zvedají festivalům náklady o miliony

16. dubna 2024

Premium Úpravy v práci na dohodu, jako je příplatek za víkendovou či noční směnu, citelně zvedají náklady...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...