InzerujTEĎ

 
 
 

Kdy a kam

  • Vlastivědný výlet do Vitic

    sobota 27.4 8:00 - Muzeum – Stará radnice, Volyně – sraz před starou radnicí

  • Mladfest – hudební festival s výstava ZUŠ, promítáním filmů a trhy

    sobota 27.4 9:00 - Mladějovice, tvrz

Zobrazit všechny události
 
 
 
 

Letní a zimní čas

V roce 2018 skončila v EU debata o letním a zimním času. Každý stát se má zařídit podle svého. Téma se odsunulo do pozadí, momentálně není na stole. Co vyhovuje vám?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Má odbor dopravy pro Tábor a venkov dvojí metr? Starosta Bělče mluví o úřední zvůli

BĚLEČ - Starosta obce Běleč na Mladovožicku Stanislav Šmejkal má dlouhodobě problémy se silničním správním úřadem na táborském odboru dopravy a dopravní policií. Postup odboru dopravy označuje za úřední zvůli. "Věci, které jinde táborský silniční správní úřad běžně povoluje, u nás nejsou možné," namítá starosta Stanislav Šmejkal.

 

Musí obec strpět kamiony na místní komunikaci?

Prvním problémem jsou pro Běleč kamiony, které směrem ze Středočeského kraje na Mladou Vožici jezdí po místní komunikaci přes Bzovou, ačkoliv je silnice II. třídy značena přes Elbančice.

"Od hranice kraje do Bzové jde o krajskou komunikaci. Z Bzové do Bělče je to naše místní komunikace III. třídy. Když se kraj pustil do oprav svých komunikací, upozornil nás, že máme rozbitou navazující naši místní komunikaci," popisuje starosta Bělče. Místní komunikaci musí opravovat obec, zatímco komunikace vyšších tříd opravují kraj a stát. „My jsme do tohoto 900 metrového úseku dali za deset let na opravách dva miliony. To je pro obec s šestimilionovým ročním rozpočtem opravdu hodně. Navíc je to jako když ty peníze vyhodíme oknem," pokračuje Stanislav Šmejkal. „V roce 2010 jsem tedy začal pracovat na tom, aby po naší místní komunikaci nejezdily kamiony, chtěl jsem, aby se dopravním značením pro ně tato cesta znepřístupnila a vrátily se na trasu přes Elbančice, kudy vede silnice II/137," pokračuje starosta.

Obec nechala zpracovat znalecký posudek, z něhož vyplynulo, že podloží této místní komunikace má jen 20 procent předepsané únosnosti. "Asfalt tam praská a propadá se. Proto žádáme, aby se na tomto úseku snížila tonáž a tím se kamiony vymístily," pokračuje Stanislav Šmejkal.

V první žádosti v roce 2015 obec chtěla, aby se na úsek dal zákaz pro vozidla nad 2,5 tuny. Odbor dopravy v Táboře ale odmítl stanovit místní úpravu provozu. Odůvodnil to tím, že podle zákona o místních komunikacích smí každý užívat pozemní komunikace bezplatně, obvyklým způsobem a k účelům, ke kterým jsou určeny. „Zde by se fakticky jednalo o uzavírku komunikace pro určitý druh dopravy a toto není s citovaným ustanovením v souladu," sděluje obci odbor dopravy. Starosta Šmejkal si tedy klade otázku, jak mohlo město Tábor zakázat vozidlům nad 2,5 tuny průjezd Čekanicemi. „Vede tam přece také komunikace, kterou podle výkladu odboru dopravy může každý užívat obvyklým způsobem. Nebo má snad táborský odbor dopravy pro Tábor jiný výklad zákona?," ptá se starosta a dodává, že pak už by vysvětlením bylo jen to, že u zmíněné silnice v Čekanicích bydlí táborská místostarostka.

Obec Běleč se tedy pokusila o rok později požádat, aby na její místní komunikaci byly umístěny značky se zákazem pro vozidla nad 12 tun s výjimkou dopravní obsluhy – kvůli autobusům, které tu pětkrát denně projíždějí. Ale ani s tím neuspěla. V odůvodnění odboru dopravy stálo, že na dané místní komunikaci nejsou nehodové úseky a že podle stanoviska dopravního inspektorátu není podle silničního zákona taková úprava na místních komunikacích vůbec možná. Odbor dopravy ve sdělení neopomíná připomenout, že obec coby vlastník je odpovědná za to, aby stav komunikace umožňoval průjezd všech vozidel a dodává, že stavební údržbu komunikace jí může nařídit speciální stavební úřad. Jinými slovy – po místních komunikacích vesničky Běleč si mohou jezdit kamiony a obec je povinna opravovat silnici pro jejich provoz.

„Tábor si ale sám pro sebe zajistil, že vozidla nad 12 tun do města jezdit nesmí a musí používat obchvat," připomíná Stanislav Šmejkal.

Běleč v bludném kruhu

„V našich debatách zazníval také argument, že v Elbančicích, kudy oficiálně vede silnice II. třídy a kraj ji opravil, je úzká silnice a směrovat tam kamiony není vhodné. Přitom při opravě vodovodu v Načeradci město Vlašim naplánovalo objížďku přes Elbančice a dopravní inspektorát Tábor s tím souhlasil. Tehdy nevadilo, že je to v Elbančicích úzké. A omezení dopravy do 10 tun mají schváleno i v nedalekých Stojslavicích. Asi proto, že tam bydlí pan Cihelna z táborské dopravní policie. Ovšem u nás to nejde," kritizuje starosta Bělče rozporuplná rozhodnutí odboru dopravy.

"Pomoci se nám pokusil senátor Jaroslav Větrovský, který je z Mladé Vožice a situaci tady zná. Jednal s krajem o tom, aby si kraj 900 metrů naší místní komunikace z Bzové do Bělče převzal. Tím by ji také opravoval a obec by se zbavila tohoto břemene. Jenže kraj má podmínku, že převezme pouze komunikaci, pod níž všechny pozemky patří obci. Komunikace totiž kraje opravují z dotací a tam je podmínkou vlastnictví pozemků. Vykoupili jsme proto od vlastníků celkem 64 pozemků, ale protože poslední vlastník svých 70 metrů čtverečních prodat odmítl, jsme opět na mrtvém bodě," říká starosta. "Máme přitom i hotový projekt na rekonstrukci úseku Bzová - Běleč, který bychom kraji jen na podnose předali."

Úředníci si pletou Bělče

K vyjádřením o zvůli starosta Bělče přidává ještě důkazy nekompetentního nebo minimálně šlendriánského přístupu na odboru dopravy v Táboře. Šlo o případ uzavírky mostu v Janově na Mladovožicku.

Táborský správní orgán povolil kvůli opravě mostu v Janově uzavírku silnice II/124 od 3. června do 30. září 2019. V červnu pak uzavírku prodloužil do 22. října 2019 a 21. října vydával rozhodnutí, že uzavírku prodlužuje ještě jednou, a to do 31. října. Proti tomu ale podala ve lhůtě námitky obec Běleč s tím, že stavebník, což byla firma Starmosty z Prahy, zástupce obce nepozvala k předávání staveniště. Stavebník také nesplnil podmínku z rozhodnutí o uzavírce, podle níž měl s vlastníky komunikací, po nichž byla vedena objížďka, zdokumentovat stav silnice před začátkem prací a po jejich skončení. Stavebník si navíc v Bělči zřídil deponii stavebního materiálu a nebezpečného odpadu, které vozil rovněž po místních komunikacích. A přes místní komunikaci Běleč – Staniměřice vozil i kámen na stavbu z lomu u Sedlčan. „Když jsem se sešel se zástupcem stavby na jednání o náhradě škod, na ničem jsme se nedohodli," vysvětluje starosta, proč námitku podal.

Odbor dopravy v Táboře všechny námitky obce Běleč odmítl. Ve vydaném rozhodnutí uvedl, že stav komunikace Běleč – Staniměřice nebylo třeba dokumentovat, neboť po ní není vedena žádná oficiálně povolená objízdná trasa. „Ta je přitom jasně uvedená v nákresu v příloze," upozorňuje starosta Šmejkal. „O kompetentnosti úřadu si musím myslet svoje, když odbor dopravy do tohoto rozhodnutí uvedl jako účastníka řízení nikoliv naši obec, ale obec Běleč se směrovacím číslem 273 63, která se nachází u Kladna. I ve vypořádání námitek uvádí výslovně, že se vyjadřuje k námitkám obce Běleč čp. 64, směrovací číslo 273 63," upozorňuje starosta a vyslovuje pochybnosti, jestli bylo takové rozhodnutí vůbec platné, přestože samozřejmě uzavírka, objížďky i celá stavební akce už skončily.

Naschvály?

V té době také Běleč 3. října požádala táborský správní úřad o uzavírku komunikace Běleč – Staniměřice kvůli vlastní výstavbě domovních čistíren, opravě poškozených krajnic a příkopů a ořezu zeleně. „Tyto práce nebylo možné dělat během plného provozu při uzavírce v Janově. Uzavírka na trase Běleč – Staniměřice měla začít platit po skončení akce v Janově, abychom to nejhorší stihli do zimy. Ale místo toho, aby se zabývali naší žádostí, hned 3. října odpoledne, hodinu a půl po podání naší žádosti, Městský úřad Tábor zahájil řízení o prodloužení uzavírky v Janově a o další půlhodinu později opatření obecné povahy na prodloužení dopravního značení. Pak se mi 8. října ozval inženýr Cihelna z dopravní policie s tím, že kolem komunikace Běleč - Staniměřice nejsou žádné příkopy, že komunikace není nijak poškozená a kanalizaci z domovních čistíren nám nepovolí dělat jinak než podvrtem nebo protlakem. Naši vlastní kanalizaci pod naší vlastní komunikací! A opravy si prý máme dělat za plného provozu. Na 4,5 metru široké komunikaci! Od té doby mi pan Cihelna nebral telefon a zapíral se i na pracovišti. Přestože mi v recepci na policii řekli, že je nahoře a volali mu, dělal mrtvého brouka," popisuje starosta.

„Hodinu po zprávě z policie nám dorazila zpráva od odboru dopravy z Tábora, který nás upozornil, že nám nepovolí dopravní značení na trase Běleč - Staniměřice, protože na to mají 20 - 50 dnů a že to prostě do zimy nestihneme. Co na tom, že podle zákona je to účinné pátý den po vyvěšení," uzavírá starosta a jako jednu z absurdit rozporuje tvrzení dopravní policie, že u silnice nejsou příkopy. „Ty nám na zakázku seče obec Smilovy Hory, kde je pan Cihelna místostarostou," dodává.

„Naši občané trpěli čtyři měsíce neskutečným provozem, z velké části nelegálním, maminky s malými dětmi se bály vystrčit nos, aby jim kamiony neublížily. Máme rozježděné krajnice, rozježděné hřiště, popraskaný asfalt, zničené příkopy, vyvrácené kamenné patníky, nadměrné náklady nám jezdily po chodníku, který je od silnice oddělen zeleným pásem, chodník u přechodu pro chodce máme zničený, otáčející se kamion utrhl rozvadeč elektřiny, voda z pole vyplavila deponii zeminy a zanesla nám kus vsi. A marně se roky snažíme o opatření, protože nechceme, aby se v Bělči stala stejná tragédie jako v Hlinici a až po tragédii se snižovala rychlost tam, kde ještě pár let předtím byl přechod pro chodce, než jej někdo svévolně zrušil," uzavírá starosta Bělče.

 

Diskuse k článku - 13 příspěvků
 

Další zprávy z regionu

 
 

Diskuse ke článku

Zbývá znaků: 1200
 
« Novější příspěvky 1 2  | Starší příspěvky »
  • funkcionář 

    Reagovat

     

    Před léty jsem se nechal ukecat (nikdo jiný to nechtěl dělat), a začal pracovat na podobném vesnickém úřadu, vykupoval pozemky naivně pěkně jeden po druhém. Než jsem došel k tomu poslednímu, tak jeho důležitost i cena šla nahoru, ochota majitele prodat za solidní cenu naopak dolů. Vyhodili jsme za to spoustu peněz a já byl za blbce. Takže rada - zavázat všechny k prodeji (třeba smlouva o smlouvě budoucí) tak, aby to klaplo nebo nekupovat nic. Jó, chybama se člověk učí !

    Vloženo 18.1.2020 14:44:00

    • Stanislav Šmejkal 

      Reagovat

       

      Škoda, že jsme se nepotkali. My máme za sebou nákup 171 pozemků, chybí nám u jednoho pozemku 1/2, u druhého 5/36, poslední pozemek pod cyklostezku/chodník asi nezískáme, budeme nuceni ji zkrátit. Narovinu říkám, že kdybych před 4 lety věděl, jak to bude náročné, nikdy bych do výkupu pozemků nešel.

      Vloženo 23.1.2020 09:18:45

  • Realista 

    Reagovat

     

    Reskátore, ten 2 metr je půlkilometr a 3. metr kilometr..... Akorát s Petrovou máš pravdu.

    Vloženo 16.1.2020 17:05:10

  • Reskátor 

    Reagovat

     

    Odbor dopravy v Táboře má 3 trojí metr. 1. je vnitřní město na (ohraničené Bechyňskou bránou, hradbami, Jordánem a Nádražím), 2. je asi 6x delší na čtvrtě mimo první metr, 3.12x delší metr je na to co je za v okrese za okruhem druhého metru. Občas je kratší metru vejdou bodová území, kde bydlí radní (např. kousek Čekanic okolo hospody na Vyhlídce). Myslím, že se ani do roku 2024 nic nezmění. To by se musela objevit nějaká velká řacha. Např. odchod paní Petrové do USA nebo jej osobní sebereflexe nebo Boží soud, atd.

    Vloženo 16.1.2020 17:01:08

  • Co naděláte 

    Reagovat

     

    Jinde v JČ zase likvidují veřejnou dopravu, zřejmě v rámci boje za 1. místo v ČR co se rušení busů a především osobních vlaků týká. Kraj chce mýto spíše rušit, nežli rozšiřovat (viz. poslední vyjádření hejtmanky na toto téma), zkrátka kraj je plný odborníků. Hlavně že zbyde dost peněz na financování letecké (!!!) linky Praha LKPR - Č. Budějovice LKCS.

    Vloženo 15.1.2020 12:05:34

    • anonymní čtenář 

      Reagovat

       

      Bože, už zase...

      Vloženo 15.1.2020 12:28:45

      • Proč bóže? 

        Reagovat

         

        Vše souvisí se vším, aby zbylo na voloviny (dálnice odnikud nikam, letiště v ČB...) několika umanutých politických troubů z kraje, tak se osekává mlčící většině vše ostatní. Ta "mlčící, kontruktivní většina" pak vezme auta a ničí život ve městech, jak někde v Tiraně (opravdu, Tábor je metropoli Albánie velice podobný, co do provozu). Každému, kdo se hloupým, leč nakapsovaným ouřadům sebeméně vzpěčuje, kontruje jim, používá selského rozumu, tak je mu odpovídáno arogancí, jako panu starostovi ve zdejším případě. Blbost v kraji, na odpovědných místech jen rozkvétá. Nic podobného k vidění v celých Čechách není! Chce to vystrčit nosy za humna a porovnávat, víte?

        Vloženo 16.1.2020 09:10:51

        • Pokud by 

          Reagovat

           

          Ouřadové byli co k čemu, tak mýto zavedou všude, trojky osadí zákaz. cedulemi 6t, ale né že bude hejtmanka opatrnicky pindat, že jako mýto buď zrušit, anebo zavést všude, nerozhodnost a bojácnost z ní jen kape. Rušení vlaků a busů jim jde náramně, zde se bojí hněvu několika majitelů dopravních firem.

          Vloženo 16.1.2020 09:14:15

  • anonymní čtenář 

    Reagovat

     

    Nebydlí v Elbančicích nějaký kamarád kamaráda kamarádky?

    Vloženo 15.1.2020 12:04:10

    • anonymní čtenář 

      Reagovat

       

      Každý s každým se zde zná, pouze jeden obývaný dům a už nikdo, pardon, ještě nějaká zvířata, lesní a polní.

      Vloženo 15.1.2020 14:36:42

« Novější příspěvky 1 2  | Starší příspěvky »
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace