„Komunikace se řeší od roku 2002, kdy jsme ji poprvé dávali do Globálního plánu revitalizace severozápadních Čech,“ řekla předsedkyně rady Helena Veverková, která nedávno jednala se zástupci státního Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). „Budeme se snažit průběh přípravných prací sledovat,“ dodala. Projekt je nyní v klíčové fázi. Stavební řízení by mělo skončit v roce 2023.

Dvoupruhová silnice prochází středem okresu Most, kde na dvě části rozděluje průmyslovou aglomeraci s chemickými závody v Záluží. Rozšířením na čtyřpruh se má zlepšit plynulost a bezpečnost dopravy.

„Pro naše město je to klíčová stavba. Silnice je nejdůležitější spojnicí s ostatní sítí komunikací v republice,“ připomněla před časem starostka Litvínova Kamila Bláhová, která s ŘSD také jednala. Zkapacitněním úseku podél chemičky se v roce 2016 zabývala Bezpečnostní rada státu, která tehdy uložila ministrovi dopravy upravit projekt na čtyřpruh tak, aby odpovídal platným normám a požadavkům.

Ilustrační foto.
V Krušných horách nesněží, ruší se závody a zavírají tratě

Na komplikovanou stavbu, která se musí například vypořádat s velkým množstvím inženýrských sítí a ochranných pásem, už bylo vydáno územní rozhodnutí, ale kvůli novele zákona o vlivu staveb na životní prostředí je nutné nové zjišťovací řízení.

„Na trase stavby nyní připravujeme projektovou dokumentaci podrobného inženýrsko-geologického průzkumu a dokumentaci vlivu stavby na životní prostředí. S velkou pravděpodobností se potvrdí, že stavba nemá významný vliv na životní prostředí a budeme moci pokračovat stavebním řízením,“ informovala Eva Semanová z ŘSD. Plánované zahájení stavby v roce 2024 bude záviset také na dohodách s vlastníky sítí a pozemků, které bude muset stát vykoupit.

Manželé Huličkovi čekají na chodbě Okresního soudu v Mostě na zahájení úterního jednání. Za nimi se připravuje jejich advokát Václav Láska. Před rokem žalovali autodrom za obtěžování nadměrným hlukem. Rozsudek padne za týden.
Manželé žalovali mostecký autodrom za hluk. Teď všichni čekají na verdikt

Největším dopravním problémem mezi Litvínovem a Mostem je nyní prodloužená rekonstrukce mostu pod hradem Hněvín. Kvůli stavbě je od loňského března zavřený jízdní pruh ve směru z Litvínova do Mostu po křižovatku se silnicí I/13 v zatáčce u Souše. Stavaři loni starý most odstranili a začali budovat nový, ale kvůli nečekaným technickým potížím se založením mostních pilířů se ocitli ve skluzu. Se zprovozněním mostu se počítá v polovině letošního roku.

Dokončení křižovatky

Letos se má dokončit také mimoúrovňová křižovatka Třebušice se čtyřpruhem na silnici I/13. Zlepší se tak doprava mezi Mostem a Chomutovem. Původně měla být křižovatka částečně zprovozněna na konci roku 2019, ale kvůli sedání náspu a jeho sanaci se zprovoznění posunulo na polovinu roku 2020. To by už měla fungovat nová silnice Most – Mariánské Radčice, která vede kolem jezera Most.

Hospodářská a sociální rada Mostecka řešila s ŘSD také hluk z jedoucích aut v obcích Želenice a Korozluky, kde se jedná i o případném posunu autobusové zastávky na kopci a dalších úpravách v úseku křižovatky na Sedlec. Kolečko debat s odborníky ŘSD absolvovali i zástupci Litvínova a Mostu a starostové vesnic. „Jednání na mě působilo velmi kladně,“ řekl starosta Želenic Jan Zálešák. S hospodářskou radou ocenili vstřícnost silničářů, podrobné informace o projektech a snahu o řešení problémů.

Drogy odhalené celníky ve vlacích
Pes celníků vyčenichal marihuanu ve vlacích. Neošálily ho ani káva a mletý pepř